Alt du skal vide om Psoas Major, eller “Sjælens Muskel”

· 10. marts 2019
Selv om mange af os ikke engang ved, hvor den er, kan du ved at pleje din psoas major passende med udstrækninger og øvelser hjælpe dig selv med at undgå og lindre mange smerter og endda forbedre din hjertestyrke.

Psoas major er en muskel, der ligger langs længden af ​​lændehvirvelområdet i rygsøjlen og i bækkenet.

Det er også interessant at vide, at dette er den største og stærkeste muskel af alle musklerne, og er også kendt som høftebøjere.

Det er disse muskler, der gør det muligt for os at udføre handlinger så enkle som for eksempel at gå, cykle, ligge, stå op, danse, strække ud, lave squats og de fleste af de klassiske yogaøvelser.

Som vi nævnte i titlen, vil du også være interesseret i at vide, at psoas major almindeligvis er kendt som “sjælens muskel”.

Årsagen til dette både stemningsfulde og poetiske udtryk er baseret på to nøglefaktorer:

  • Den første er, at denne muskel er en af ​​de dybeste muskler i vores krop. Den fremmer bevægelse, men frem for alt gør den det muligt for os at være stabile.
  • Det andet aspekt, og ikke mindre interessant, er, at den har meget at gøre med vores følelsesmæssige verden, og den har den funktion ​​at frigive spændinger, kanalisere stress, angst …

Hvis du aldrig har hørt om denne “sjælens muskel”, er vi sikker på, at du vil finde disse oplysninger interessante.

Psoas major og vores følelsesmæssige verden

Psoas major er en vigtig muskel i kroppen

Denne struktur bidrager til vores balance og vores evne til at foretage brede bevægelser.

Vi opfatter den ikke, og hvis vi aldrig har hørt om den, kan vi ikke engang finde den, men i virkeligheden mærker vi alle dens tilstedeværelse, hver gang vi sidder ned i længere tid og får ondt i ryggen.

Vi bemærker det, når vi lider af lændesmerter, når bækkenet gør ondt, og når vi mærker stik-smeter i vores rygsøjle.

Mellem mellemgulvet og bækkenbunden: beskyttelse, stabilitet og velvære

Psoas major sidder lige der i det mest intime område af vores krop, der er forbundet med mellemgulvet og bækkenbunden og opdelt i to dele:

  • En dyb del, der går fra den første til den femte lændehvirvel.
  • En mere overfladisk del i thoraxens hvirvler.

Det er også værd at nævne, at den ikke kun hjælper os med at stabilisere rygsøjlen, men at den også er vigtig for at tilvejebringe en god “fastgørelse” til organerne i bughulen.

  • Udover at være en muskel, fungerer psoas major også som en budbringer for centralnervesystemet.
  • Denne struktur er budbringer for mange af de følelser, som vi føler intenst i maven (undertiden kendt som “anden hjerne”), da det er forbundet med mellemgulvet gennem bindevæv eller fascia.
  • Så sjælens muskel er ofte involveret i så grundlæggende aspekter som vejrtrækning eller frygt reflekser, stress og angst.
  • Således vil en accelereret livsstil, karakteriseret ved høje doser cortisol og adrenalin i blodet, forårsage psoas major til at spænde.
  • Det forbereder os på flugt-refleksen, at undslippe fra ting, som hjernen fortolker som skadelige eller farlige.
  • Hvis vi opretholder en tilstand af høj angst eller stress i flere uger eller måneder, vil denne muskel ende med at hærde.

Når psoas major – eller sjælens muskel – hærder, vil rygsmerter, ischias og fordøjelsesproblemer opstå, og vi kan endda komme til at lide af mere smertefulde menstruationer

En forsømt psoas major muskel kan føre til smerter i underlivet

Læs også:

5 naturlige midler imod svære menstruationssmerter

Behovet for at passe på og være opmærksom på sjælens muskel

Negative følelser opretholdt over en lang periode er ikke det eneste der påvirker denne muskels modstand og elasticitet.

  • En stillesiddende livsstil og dårlige stillinger påvirker også de psoas major og påvirker rygsmerter og andre medicinske tilstande, som vi alle kender til.

Hvad kan vi gøre for at passe på vores sjælens muskel?

Vi vil forklare nedenfor.

Egnede øvelser

Yoga er velegnet til at pleje psoas major

Mange yogaøvelser har til formål at balancere, pleje og styrke sjælens muskel eller psoas major.

  • Ethvert stræk, der involverer lyskeområdet og taljen vil tillade spændingen at strømme ud af denne fantastiske muskel.
  • En “frigjort” psoas vil hjælpe os med at styrke vores muskler, få vores ben til at føles lettere og vores bækken mere fleksibelt, smidigt …
  • det ideelle er at træne mindst en time om dagen med passende udstrækninger.

Træk dit knæ op mod brystet eller lig med ansigtet nedad, mens du roterer dine hofter og flytter dit knæ til den ene side og derefter den anden.

Som vi sagde, vil enhver yogaøvelse være positiv og gavnlig for dig, og du vil også forbedre funktionen i dine abdominale organer, passe på din vejrtrækning, fordøjelse og hjerte.

Læs også:

Yoga for begyndere: 5 grundlæggende yoga stillinger

Træning af psoas major er en vigtig del af mange yogaøvelser

Til konklusion, så er det aldrig for meget dagligt at pleje disse muskler, som, uden at vi selv ved det, gør så meget for vort velbefindende.

For mange orientalske filosofier er psoas eller sjælens muskel det organ, der kanaliserer energi og forbinder os med jorden; Det er den struktur, der giver os balance og vitalitet.

Så hvorfor ikke passe lidt bedre på den? Indsatsen er det værd.

  • Sajko, S., & Stuber, K. (2009). Psoas Major: a case report and review of its anatomy, biomechanics, and clinical implications. The Journal of the Canadian Chiropractic Association.

  • Wettstein, M., Jung, J., & Dienst, M. (2006). Arthroscopic Psoas Tenotomy. Arthroscopy – Journal of Arthroscopic and Related Surgery. https://doi.org/10.1016/j.arthro.2005.12.064

  • Mannion, S. (2007). Psoas compartment block. Continuing Education in Anaesthesia, Critical Care and Pain. https://doi.org/10.1093/bjaceaccp/mkm029