Ydre og indre fedt: Lær hvordan det bekæmpes

· 12. december 2016
Hvis du ønsker at få en lavere fedtprocent både på den yderste og inderste del af kroppen, er du nødt til at lave nogle ændringer i dine rutiner. Spis 4-5 flere små sunde måltider, og sørg for at motionere regelmæssigt.

Man hører meget om det “indre” eller “dybe” fedt, og hvor skadeligt det kan være for dit helbred. Det ydre fedt er normalt det, man kan se, men det er mindst lige så vigtigt at bekæmpe det dybe fedt.

Hvordan dannes det? Hvilke faktorer har indflydelse på dette almindelige problem? Dårlig kost og mangel på motion er to af de mest almindelige årsager. 

Der er dog et par få andre faktorer, som vi også skal være opmærksom på: Genetik, overgangsalder og forkerte slankekure.

Læs mere her omkring emnet.

Indre fedt, en trussel mod dit helbred

hjerte-sundhed

Alle har en vis mængde fedt i deres krop. Hvis du mærker dine lår, vil du kunne bemærke et lag af fedt under huden, som alle kvinder har.

Hvis du mærker på din mave, vil du bemærke en lille udbulning, hvilket betyder, at et lag af farligt indre fedt har ophobet sig rundt om din mave, tarme og lever. Denne type fedt kan forårsage alvorlige problemer. 

Læger påpeger, at mænd har en større tendens til at udvikle indre fedt. Der er en meget stor risiko for, at det før eller siden giver problemer med blodomløbet eller hjertet.

Tjek også:

3 slags sund morgenmad til at slanke maven

Hold dig for øje: 

  • Indre fedt er ikke inaktivt. Det betyder, at det ikke blot sidder og omringer din mave og lever. Det er meget aktivt, når det kommer til at frigive skadelige giftige substanser ind i din blodcirkulation. 
  • Denne type fedt forårsager inflammation og fører til åreforkalkning. Det kan føre til problemer med fordøjelsen og tyktarmen og mange gange er det årsag til diabetes eller visse typer for kræft.
  • Noget som mange mennesker ikke ved er, at indre fedt kan have indflydelse på dit humør. Ved du hvordan? Det forårsager træthed, generel utilpashed, humørsvingninger, stress og angst samt visse typer af depression, som skaber højere kortisolniveauer i blodet.
  • Det frigiver giftige substanser ind i din blodstrøm, hvilket også forårsager, hvad der er kendt som metabolisk syndrom eller insulinresistens. Hvis du lider af for højt blodtryk, kan indre fedt forværre dette problem endnu mere.

Hvordan ved jeg, om jeg har indre fedt?

stramme-bukser

Vi ved at mænd har en større tendens til at akkumulere fedt rundt om taljen i takt med, at de bliver ældre. Kvinder kan dog også opbevare fedt rundt om maven, men det er mere almindeligt for dem at opbevare fedt i hofterne, lårene og benene.

Læs også:

Sådan kan du som kvinde undgå hjerteanfald

Læger advarer os også om vigtige fakta, som vi ikke burde ignorere:

  • Ophobningen af fedt belægninger i benene viser ikke altid symptomer, men er meget farlige. 
  • Hvis du oplever tunghed, kramper eller dine ben falder i søvn kan det betyde, at dine årer ikke er så elastiske, som de burde være og at fedtet, der er opsamlet i dem allerede skaber problemer, som kan være alvorlige.
  • I sådan et tilfælde, kan det betyde at du står overfor en perifer arteriel sygdom, hvilket selvom det er almindeligt, kan være alvorligt. Det forekommer, når overskydende kolesterol og andet fedt cirkulerer i blodet og begynder at opbygge en mur på årerne, som tilfører blod til armene og benene.
  • Endnu mere bekymrende er det, at disse symptomer ikke er tydelige og kan forårsage hjerteproblemer og muligvis et slagtilfælde.

Glem aldrig at blive tjekket ofte for at måle dit kolesterolniveau. 

Hvordan du bekæmper ydre og indre fedt

Det bedste du kan gøre for at bekæmpe både ydre og indre fedt er at leve sundt og dyrke regelmæssig motion

1. Ting du skal tænke på

  • Hvis du har en familiehistorie med overvægt eller hjerteproblemer er det vigtigt at indføre en sund livsstil i en tidlig alder. 
  • Når du når 40-45 alderen, er det meget vigtigt, at du fører en så sund livsstil som muligt. Det er ved denne alder, at blodet begynder at vise en smule kolesterol og det kræver en lidt større indsats at tabe sig.
  • Hold dig for øje at indre fedt ikke forsvinder over natten. Der er ingen mirakelkur eller magiske remedier. Du vil behøve hjælp fra en læge, der kan visse dig de rette skridt på vejen.
  • Støtte fra familie og venner er vigtigt. Hvis du begynder en kur, er støtte fra familien anbefalet. Det ville være godt, hvis nogen i din husstand også vil påbegynde en mere aktiv livsstil. Sådan bekæmper du både indre og ydre fedt!

2. Sådan kommer du af med ydre og indre fedt

  • Du skal aldrig helt fjerne fedt fra din kost. Der er sunde fedtstoffer, som din krop behøver, såsom dem der kommer fra olivenolie, laks, nødder og avocadoer.
  • Tilføj ikke salt til noget af din mad. Spis 4-5 mindre måltider i løbet dagen. Mindre, mere hyppige måltider vil holde dit stofskifte aktiv. 
  • Indtag flere opløselige fibre:
    • Havregryn
    • Klid
    • Byg
    • Boghvede
    • Hørfrø
    • Blommer
    • Æbler
    • Mangoer
    • Appelsiner
    • Porrer
    • Blad selleri
    • Gulerødder
    • Agurker
  • Fjern salt fra din kost samt hvidt mel, forarbejdet mad, butterdej og raffineret sukker. Spis flere friske grøntsager.
  • Fysisk træning er nøglen. Du behøver ikke at træne meget hårdt. Faktisk vil nogle simple øvelser, hvor du får pulsen op, tillade dig at forbrænde fedt lidt efter lidt og holde dit hjerte aktivt. Det kan du gøre på mange forskellige måder, for eksempel ved at gå hurtigt, danse, gå op ad trapper eller svømme.

Få mere ud af livet ved at leve sundt og eliminer ydre og indre fedt!