10 advarselstegn på depression

· 25. marts 2019
Professionelle minder os om, at det aldrig er nemt at diagnosticere en depression. Det er let at forveksle den med andre sygdomme.

Depression er en af de mest hyppige medicinske diagnoser, som påvirker humøret, lammer livet og lukker for glæden. Hvorfor er det så almindeligt? Og hvad er de mest almindelige advarselstegn på depression?

Der er mange ting, som kan føre til depression, og det er en meget personlig sygdom. Husk at ikke to depressioner er ens, og at alle ikke bearbejder følelser og problemer på samme måde. Men det betyder ikke, at du ikke kan lære at genkende advarselstegnene på depression.

Der findes mange forskellige tilgangsmåder; konfrontation, terapi, medicinsk behandling, social support og, frem for alt, et klart personligt ønske om at komme igennem denne “mørke tunnel”. I dag vil vi fokusere på, hvordan du genkender tegnene på depression, så du kan gå til det mere effektivt.

Stress er et advarselstegn på depression

Advarselstegn på depression

Professionelle minder os om, at det aldrig er nemt at diagnosticere en depression. Det er let at forveksle den med andre sygdomme. Den praktiserende læge har sjældent tiden til at diagnosticere det, og de fokuserer ofte mere på hovedpinen eller søvnløsheden, end på den underliggende realitet: depression.

Det er derfor, det er så vigtigt at kende tegnene på depression, så du er klar over, hvad der sker. Manglende interesse, tristhed eller frustration er ofte forbundet med psykosomatiske lidelser. Disse er bivirkninger til et følelsesmæssigt problem, som ikke har været behandlet effektivt.

Vær opmærksom på de følgende advarselstegn: hvis du genkender bare fire af dem, kan du allerede opleve depression.

1. Søvnløshed

Her taler vi ikke om forbigående søvnløshed. Ved depression er det en kronisk ting, som holder dig fra at genopbygge kræfterne, og får dig til at vågne træt og uoplagt.

Det er meget almindeligt at ty til sovepiller, men hér kan du alligevel vågne og finde det svært at få søvn på grund af noget, der går dig på.

2. Intens morgentræthed kan være advarselstegn på depression

Mennesker med depression har det med at betegne dette ens: morgener er den værste del af dagen. At åbne øjnene og skulle se en ny dag i øjnene er en kæmpe prøvelse. Når du har en depression, mangler du motivation, føler dig sløv og føler dig ude af stand til at stå ud af sengen.

3. Ændringer i appetitten kan også være et advarselstegn på depression

brug din kost mod depression

Har du bemærket at du spiser på grund af angst? Har du helt mistet appetitten? Nogle personer tager på uden at vide hvorfor, mens andre har perioder med anorexi. Ofte gemmer der sig en depression bag disse fænomener.

4. Tvangstanker

Nogle ting kan du bare ikke slå ud af hovedet. Der er spørgsmål, minder og billeder, som du ikke kan glemme. Disse er ofte tvangstanker, som fylder dig med angst, og som du ikke har kontrol over. Disse ting forårsager en masse mental stress og lidelse.

5. Negative tanker og skyld

På samme måde som med tvangstanker, er det meget almindeligt at falde ind i en negativ tankegang. Du ser på alt fra et mørkere perspektiv og mister lysten til at vågne om morgenen.

Du er plaget af skyldfølelser. Det kan endda være svært at tage imod hjælp, og du kan have mest lyst til at være alene.

Du vil være fraværende, desorienteret. Du glemmer en masse ting og har svært ved at fokusere på noget bestemt. Plus, du vil være træt og blive overvældet, når andre påpeger, at du glemmer eller laver fejl.

7. Problemer med at tage beslutninger

Du ved, at du burde bede om hjælp, eller at du burde se det i øjnene, som sker med dig. Men du føler bare ikke, at du kan. Den fysiske og mentale udmattelse er så intens, at du ikke kan håndtere det alene. Du føler dig skrøbelig, såret og ude af stand til at tage en beslutning.

Læs også: 7 beslutninger, som du ikke skal forklare nogen

8. Lysfølsom kan være et advarselstegn på depression

Mennesker med depression foretrækker ofte mørke rum med gardinerne trukket for, så lyset ikke er så stærkt. Du foretrækker at være alene og trækker dig fra andre.

9. Fysisk smerte kan også være advarselstegn på depression

Migræne, muskelsmerter, fordøjelsesproblemer, hjertebanken, træthed……… Alle disse psykosomatiske symptomer er advarselstegn på depression.

10. Manglende social interesse er et advarselstegn på depression

Du foretrækker at være alene frem for at være sammen med venner og familie. du mister endda lysten til at være sammen med din partner og finder det besværligt at tage imod råd fra andre. Du føler, at ingen forstår dig, at ingen ved, hvordan du har det.

Læs også: Det er ikke mangel på tid, det er mangel på interesse

Hvordan man håndterer depression

Du skal stå fast: vær modig, når det drejer sig om depression, find al din indre styrke og accepter den hjælp, som andre oprigtigt tilbyder. Husk:

  • Tænk på, at du har lov til at blive glad igen, hvordan du kan finde mål for nutid og fremtid. Fortid er fortid og findes ikke mere. Det vigtigste er “her og nu” og din egen glæde.
  • Depression kommer man over lidt ad gangen, med små daglige sejre. I dag går du en tur. I morgen vil du ændre en lille ting: en ny frisure, en ny kjole. Næste dag vil du ændre noget mere, som tilmelde dig et kursus eller sætte dig et mål. Du vil få det bedre hver dag, hvis du gør noget aktivt for at forbedre dit selvværd.
  • Glem aldrig: vi har alle lov til at falde, men vi har også pligt til at rejse os igen!

Vigtigst af alt. Depression er alvorligt, og du bør tale med en læge, hvis du føler det sådan. Første skridt er altid at bede om hjælp.