5 fødevarer, som du ikke bør give dine børn til morgenmad

· 17. marts 2019
Selvom vi normalt spiser dem til morgenmad, er det bedste tidspunkt at spise mejeriprodukter faktisk en halv time efter at have spist morgenmad. Dette gælder især for børn.

Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Derfor er det afgørende, hvad du giver dine børn til morgenmad.

Men der er nogle fødevarer, der er bedre at undgå, hvis du vil have dine børn til at vokse op stærke og sunde.

Du skal huske på, at når du laver en god morgenmad, skal du huske to aspekter: sult og mæthed. Men når det drejer sig om børn, er det endnu mere nødvendigt.

I denne artikel tager vi et kig på fødevarer, som du ikke bør give dine børn til morgenmad. Du kan blive overrasket …

1. Frisk juice er noget du ikke bør give dine børn til morgenmad

Frisk juice er noget du ikke bør give dine børn til morgenmad

Hvis du drikker for meget juice, kan frugtsaften irritere slimhinden i din mave. De kan også forårsage overdreven produktion af saltsyre.

Disse drikkevarer er også rige på psoralener og furanocoumariner, der gør din hud mere følsom over for solens stråler.

Det bedste alternativ er en god te.

2. Sukkerholdige morgenmadsprodukter er noget, du heller ikke skal give dine børn til morgenmad

Både unge og gamle holder af sukkerholdige morgenmadscerealer. Men de er ikke den sundeste løsning.

Dette er en slags mad, der indeholder alt for meget sukker. De har ikke færre end 363 kalorier pr. 100 g servering. Derfor er det bedst at vælge andre løsninger.

Blandt alternativerne er der cerealer med fibre. Disse er sunde, og de giver dig noget, som du ikke får fra sukkerholdige cerealer.

Du må ikke glemme, at denne slags cerealer er fulde af tomme kalorier, der gør dig og dine børn sultne igen hurtigt.

Læs også:

5 sunde, proteinrige fødevarer til morgenmad for en energifyldt dag

3. Undgå at give dine børn frisk frugt og grøntsager til morgenmad

Selvom frisk frugt og grøntsager er meget sunde, anbefales det ikke at spise dem til morgenmad.

Husk, at de indeholder en række syrer, der ikke er gode at indtage på tom mave. For eksempel indeholder tomater en stor mængde pektin og garvesyre. Dette kan forårsage mavesår.

På grund af dette er det perfekte alternativ (selv om det måske lyder mærkeligt) en god grøntsagssuppe. Dette vil ikke forårsage gas i løbet af dagen eller halsbrand.

4. Det er ikke det bedste tidspunkt at spise mejeriprodukter

Det er ikke en god ide at spise mejeriprodukter til morgenmad

Selvom det er meget almindeligt at drikke mælkeprodukter til morgenmad, er sandheden, at dette ikke er det bedste tidspunkt på dagen at spise denne slags mad.

Mejeriprodukter er ikke giftige for børn. Men til morgenmad er deres egenskaber ikke særlig effektive.

  • Husk, at hvis din mave er tom, indtager mælkesyrebakterierne (Lactobacillus og bifidobakterier) et surt miljø. Dette får dem til at dø i din mave, før de når frem til tarmene.

Som et resultat er det bedste tidspunkt at spise disse produkter på en halv time efter morgenmaden.

  • Et godt alternativ til en komplet morgenmad er at vælge en god blåbærjuice.

Dette indeholder de dagligt anbefalede vitaminer C, A, E og K. Og det har omkring en tredjedel af dit daglige anbefalede antal B-komplekse vitaminer. Dette er også en stor kilde til mikroelementer som kalium, fosfor og calcium.

Læs også:

Lav denne energigivende morgenmad uden mælkeprodukter, mel eller sukker

5. Produkter, der er rige på kulhydrater

Produkter, der er rige på hurtigtvirkende kulhydrater, som dem i brød, får dit blodsukker til at stige hurtigt. På grund af dette arbejder din bugspytkirtel mere og producerer en større mængde insulin.

Som følge af dette og et eventuelt overskud af insulin begynder du at lagre mere fedt, det gælder også for børn.

Der er også noget, du bør vide om bagte produkter, der skal hæve, især varme boller. De begynder direkte at påvirke din tarm og forårsage produktion af for meget gas.

Andre anbefalinger

Det er vigtigt at indtage en afbalanceret kost

Når du overvejen hvilken morgenmad du skal servere for de små derhjemme, er det vigtigt at søge balance.

Når det er sagt, skal du huske resten af de fødevarer, de skal spise i løbet af dagen. Det betyder både i skole og i hjemmet.

På denne måde sikrer du, at deres kost i løbet af dagen bliver så fuldstændig og afbalanceret som muligt.

På grund af dette er det ikke mærkeligt, at flere og flere organisationer, der laver skolefrokoster, får hjælp fra ernæringseksperter.

Samtidig indarbejder de forslag til middage, morgenmad og snacks.

Hvis du har en dag mangler inspiration, kan du tage et kig på dem. Balance er nøglen.

  1. Whitehead A, Beck EJ, Tosh S, Wolever TM. Cholesterol-lowering effects of oat β-glucan: A meta-analysis of randomized controlled trials1. Am J Clin Nutr [Internet]. 2014 Dec 1 [cited 2018 Dec 30];100(6):1413–21. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25411276
  2. Braaten JT, Wood PJ, Scott FW, Wolynetz MS, Lowe MK, Bradley-White P, et al. Oat beta-glucan reduces blood cholesterol concentration in hypercholesterolemic subjects. Eur J Clin Nutr [Internet]. 1994 Jul [cited 2018 Dec 30];48(7):465–74. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7956987
  3. Kobayashi F, Ogata H, Omi N, Nagasaka S, Yamaguchi S, Hibi M, et al. Effect of breakfast skipping on diurnal variation of energy metabolism and blood glucose. Obes Res Clin Pract [Internet]. 2014 May [cited 2018 Dec 30];8(3):e249–57. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24847666