5 gode morgenmåltider mod fibromyalgi

17. februar 2019
Citrusfrugter er en af de bedste fødevarer for personer med fibromyalgi. De bidrager med vitaminer og mineraler, der hjælper med at holde betændelse og smerter på afstand.

Takket være udviklingen i neuroimaging teknikker er der blevet konstateret meget mere om fibromyalgi de seneste år. For eksempel er det kendt, at der er en bestemt patologisk dysfunktion i den cerebrale respons i det nociceptive system. Nogle morgenmåltider mod fibromyalgi kan hjælpe.

Dette forklarer, hvorfor visse stimuli kan være smertefulde, og hvorfor en uforholdsmæssig stor del af smerten er koncentreret i visse områder.

Man ved også, at personer med fibromyalgi har flere type C fibre (relateret til smertens neuropati) og færre neurovegetative fibre omkring deres små blodkar.

Alt dette betyder, at vi nu ved, at denne sygdom ikke har noget at gøre med dit humør eller nogen anden psykologisk lidelser.

Dette er en lidelse, der mere end noget andet kræver livstilsændringer, at være i kontakt med specialister, være opmærksom på udløsere og være forsigtig med madvalg.

For eksempel kan det at undgå fødevarer, der fører til betændelse, hjælpe folk med denne lidelse med at kontrollere nogle af disse smerteudløsere. Det er også vigtigt at vælge næringsstoffer omhyggeligt.

Du bør vælge dem, der vil hjælpe med at bekæmpe din smerte bedst og beskytte de blodkar, der ofte udløser denne udmattende, ubehagelige smerte.

Vi foreslår følgende: Spis et af disse morgenmåltider mod fibromyalgi, så du kan starte din dag på den bedst mulige måde.

1. Appelsiner med honning og kanel, et af de gode morgenmåltider mod fibromyalgi

Honning har antiinflammatoriske egenskaber

Citrusfrugter er lækre og vidunderlige for alle, der lider af fibromyalgi. Desuden kan det at spise citrusfrugter regelmæssigt bidrage væsentligt til at reducere symptomerne.

Den smerte, der griber din krop som et edderkoppespind, kan lindres af vitamin C. Dette skyldes, at dette vitamin har en antiinflammatorisk virkning.

Noget så enkelt som at kombinere en appelsin med lidt honning og kanel kan hjælpe med din fibromyalgi. Hvorfor? Honning og kanel er også antiinflammatoriske og giver dig et energi boost så du kan starte din dag godt.

Husk altid, at det er bedst at spise frugter hele. Bare del appelsinen, dryp med en spiseskefuld honning og drys lidt kanel på toppen. Du vil elske det!

Læs også:

10 utrolige sundhedsfordele ved kanel

2. Avocado med bær

Lav lækre smoothies med avocado og bær

Avocadoer giver den slags sundt fedt, der er meget vigtigt for alle, især for personer med fibromyalgi. Desuden hjælper vitamin E i avocadoer dig med at bekæmpe muskelkramper og spasmer.

De har en masse vitamin B, C og K og mineraler som mangan og jern. Dette, sammen med deres fibre, gør avocado til et fremragerende valg til at starte din dag.

Du kan lave en velsmagende smoothie med avocado og bær. Jordbær, kirsebær og blåbær er fulde af fantastiske antioxidanter, noget som enhver med fibromyalgi har brug for. Det er helt sikkert en af de gode morgenmåltider mod fibromyalgi!

3. Citronsaft med chiafrø

Du ved allerede, at citrusfrugter er gode mod denne lidelse. Når alt kommer til alt hjælper deres vitaminer og mineraler med at kontrollere inflammation og dermed bidrage til at reducere dine smerter.

En sikker måde at få endnu mere ud af citroner på, er at indtage saften sammen med en spiseskefuld chiafrø. Chiafrø er en af de mest næringsrige fødevarer, der findes, fordi de indeholder protein, fibre, mineraler og omega-3 fedtsyrer.

Disse fantastiske næringsstoffer hjælper folk med fibromyalgi til at begynde deres dag med masser af energi.

4. Papaya med mandler

Papaya med mandler er et sundt morgenmåltid mod fibromyalgi

Næsten 70% af personer med fibromyalgi har også irritabel tyktarm. Det er derfor, du skal passe på dit tarmsystem og undgå fødevarer, der har tendens til at forårsage betændelse.

Alle mennesker er forskellige. En person kan spise en bestemt fødevare og føle sig godt tilpas. I mellemtiden vil en anden spise den og blive oppustet. Der er dog en mad, der virker for næsten alle: papaya.

Papaya er nærende og let at fordøje. Hvis du kombinerer det med et par mandler, får du en næringsfyldt og god, sund morgenmad.

5. Havrepandekager som hjælp mod fibromyalgi

Havre hjælper med at rense dine tarme

Er du klar til at prøve dem? Alt du behøver er et æg og havremel. Denne originale og næringsrige løsning giver dig det protein, du har brug for, til at føle dig godt tilpas og stærk.

Vær ikke bange for at spise æg to eller tre gange om ugen. De er naturlige kilder til energi og protein.

Læs også:

13 grunde til at spise havregryn hver morgen

Havre er meget nyttigt på grund af dets rensende egenskaber, høje indhold af aminosyrer og dets evne til at hjælpe med at kontrollere dit blodsukkerindhold.

Sammen med havrepandekagerne kan du tilføje noget frisk frugt som jordbær, mango eller endda melon. Tilføj en smule honning, og du vil få endnu en morgenmadsmulighed, du vil elske.

Som konklusion, hvis du har denne lidelse, så prøv forskellige behandlinger og sørg for at spise gode morgenmåltider mod fibromyalgi som dem, vi har angivet her.

 

  • Hegazi, M. O., & Micu, M. C. (2017). Fibromyalgia. In Comorbidity in Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59963-2_11
  • Rossi, A., Di Lollo, A. C., Guzzo, M. P., Giacomelli, C., Atzeni, F., Bazzichi, L., & Di Franco, M. (2015). Fibromyalgia and nutrition: What news? Clinical and Experimental Rheumatology. https://doi.org/10.1007/s00296-010-1443-0
  • Holton, K. (2016). The role of diet in the treatment of fibromyalgia. Pain Management. https://doi.org/10.2217/pmt-2016-0019
  • Shen, Y., Jia, L. N., Honma, N., Hosono, T., Ariga, T., & Seki, T. (2012). Beneficial effects of cinnamon on the metabolic syndrome, inflammation, and pain, and mechanisms underlying these effects-a review. Journal of Traditional and Complementary Medicine. https://doi.org/10.1016/S2225-4110(16)30067-0
  • Yates, L. (2016). How to reduce chronic pain through diet. Medical Observer — Diet and Nutrition.