6 former for overvægt og årsagerne bag

· 26. juli 2018
Spørgsmålet om overvægt er meget mere alvorligt end folk normalt tror. Det skal behandles med omhu. Den bedste ting at gøre er, når du bemærker, at du tager på, er at tale med din læge. De vil give dig den mest egnede løsning.

Der er mange former for overvægt, men de kan alle kontrolleres, hvis du ser en specialist, der kan personliggøre dit behandlingsprogram.

“Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at tabe mere vægt” eller “Min søster spiser dobbelt så meget som mig, og hun er så tynd” eller “Jeg kan ikke stoppe med at spise…”

Har du hørt disse sætninger? Det er muligt, at du selv har sagt dem. Kan nogen af dem være sande?

Svaret er ja.

Der er mange former for fedme og hver har en specifik årsag. Derfor er det sandsynligt, at din kost- og motionsplan måske ikke giver dig de ønskede resultater.

For at holde os fra at blive frustrerede, forklarer vi, hvad de forskellige former for overvægt er, og hvordan de adskiller sig. Når du beslutter dig for at tabe vægt, er det dog bedst at se en specialist, der kan diagnosticere dit særlige problem og lave et behandlingsprogram, i modsætning til andre.

Lær om de 6 former for overvægt og hvad de skyldes

1. Genetisk fedme

Familie spiser chips

Har du nogensinde bemærket, at der er visse familier, hvor alle lider af fedme? Dette kan skyldes to problemer. De kan have overordnede dårlige spisevaner i hjemmet, eller de kunne alle have en genetisk disposition for at lide af dette problem.

Dette betyder ikke, at patienter, der har genetisk fedme, bare skal give op. Selvom det er rigtigt, at disse mennesker vil have sværere ved at nå deres mål, er der visse skridt, de kan tage for at tabe sig.

Først og fremmest vil der imidlertid være behov for en genetisk test for at hjælpe lægen med at udforme en passende intervention.

Se også:
Kan Dukankuren hjælpe dig med at tabe dig?

2. Diæt fedme

Dette er den mest kendte type. Det er forårsaget af at føre en stillesiddende livsstil og spise flere kalorier end du forbrænder. Denne type fedme har en simpel løsning. Det handler om at ændre, hvordan du spiser, såvel som din rutine.

Dem, der lider af det, ved dog, at det ikke er let at overvinde. Det betyder at udføre vedvarende livsstilsændringer. Det handler ikke kun om at gå i fitnesscenteret og spise godt i et år – dette er disciplin for resten af livet.

Over tid vil du være i stand til at slappe lidt mere af, fordi dit stofskifte bliver hurtigere. Essentielt set, hvis du vil opretholde resultaterne af din kost, skal du være meget streng med dine vaner.

3. Fedme på grund af dårlig regulering

Fed mand i sofa

Dette er en af ​​de mest komplicerede typer af fedme. Det betyder, at din krop ikke regulerer følelsen af sult korrekt, så du aldrig føler dig mæt. På alle tidspunkter vil du ønske at spise mere mad, selvom du allerede har indtaget en stor mængde mad.

Når de sidder ved spisebordet, kan de ikke stoppe sig selv. Resultatet er en kontinuerlig mangel på mæthed efter hvert måltid, som kan kompliceres af forekomsten af den næste.

4. Nervøs fedme

Spisning skaber fornøjelse. Derfor kan folk, der har angst eller andre psykiske problemer, kompensere for deres ubehag med mad. Generelt har de en tendens til at vælge fødevarer, der er rige på sukker og fedt.

I disse tilfælde er det bedst at fortælle din læge om den diæt, du følger. En psykolog eller psykiater vil hjælpe dig med at styre stress og kanalisere din energi på en anden måde. For disse patienter kan processen være meget kompliceret, fordi de opgiver en af ​​deres få kilder til at føle sig godt tilpas.

5. Endokrin fedme

Kurvet kvinde laver mad

De mest almindelige problemer er hypothyroidisme og hypokorticisme. Din endokrin fungerer ikke som den skal i disse tilfælde, og det får dig til at lide af hormonel ubalance.

I det første tilfælde producerer din skjoldbruskkirtel færre hormoner end nødvendigt for at metabolisere den mad, du spiser. I den anden udskiller den for meget.

6. Termogen fedme

Tidligere sagde vi, at folk bliver overvægtige og kraftige, når de bruger flere kalorier end de forbrænder. I dette tilfælde når din krop imidlertid ikke den temperatur, der kræves for at denne forbrænding til at finde sted. Derfor betyder næsten alt hvad du spiser, vægtforøgelse.

En læge kan være en stor hjælp her og kan endda være nødvendigt. Hvis du kun følger visse kostvaner, kan det medføre alvorlige helbredsproblemer. Dette skyldes, at du risikerer at reducere din fødevare indtagelse til det punkt at du bliver farligt tynd.

Spørgsmålet om fedme er meget mere alvorligt end folk normalt tror, og som du kan læse her findes der forskellige former for overvægt. Det skal behandles med omhu. Den bedste ting at gøre er, når du bemærker, at du tager på er at tale med din læge. De vil give dig den mest egnede løsning.