6 grunde til at spise rosiner om morgenen

20. august 2019
En lille håndfuld rosiner på din morgenmad giver din krop et boost af vitaminer og mineraler. Lær mere om, hvorfor små mængder rosiner kan være godt for dig her i artiklen.

Rosiner gør meget mere end bare at hjælpe mod forstoppelse. De er en lille gave fra naturen, der er gode for dit helbred på flere måder. I denne artikel vil du få 6 grunde til at spise rosiner om morgenen.

Rosinen er en tørret frugt. Når vandet fordamper fra frugten – i dette tilfælde vindruen – samles alle kalorierne i den mere “tætpakkede”, energirige lille rosin.

Det betyder, at en rosin har et højere kalorieindhold for dens størrelse end en vindrue. Sukkeret og fedtet koncentreres i rosinen. Rosiner giver derfor meget mere energi end de ser ud til.

Dog indeholder rosinen også fibre og andre gode ting, så de kan være en god og sund snack i moderate mængder.

Her er 6 grunde til hvorfor du skal spise rosiner på morgenmaden.

1. Rosiner kan sænke forhøjet blodtryk

Rosiner hjælper med at sænke dit blodtryk og støtte hjertets sundhed.

Dog er det vigtigt at huske, at rosiner indeholder masser af sukker og fedt – så det er meget vigtigt at spise i moderation. En lille håndfuld på morgenmaden er nok.

På den måde får du de fibre og mineraler, der er sunde for kroppen, uden at indtage for mange hurtige kalorier.

Med lidt rosiner til din morgenmad kan du møde dagen velvidende, at du gjorde en god ting for dit kardiovaskulære helbred.

Anbefalet læsning efter “6 grunde til at spise rosiner om morgenen”:

9 fantastiske fordele ved at spise æbler

2. De er fulde af energi og hjælper dig med at bekæmpe anæmi

Rosiner i en krukke

Rosiner indeholder en betydelig mængde jern, der kan hjælpe dig med at behandle anæmi.

De er også rige på B-komplekse vitaminer, der er afgørende for dannelsen af ​​nyt blod.

De høje mængder kobber i rosiner hjælper også med at producere røde blodlegemer.

Hvis du ofte har svært ved at føle dig mæt nok om morgenen, så kan rosiner også hjælpe dig. De giver et ekstra skud energi, der kan holde dig kørende lidt længere før din første formiddagssnack.

3. Rosiner hjælper med at rense din krop

En interessant måde at drage fuld fordel af de naturlige fordele ved rosiner er ved at lægge rosinerne i blød natten over og derefter drikke vandet. Dette er en fantastisk måde til at forbedre din lever- og nyrefunktion på.

Selvom din krop har sine egne naturlige rensemekanismer, så kan rosiner hjælpe disse processer.

Find ud af 12 fødevarer, der vil styrke ens lever

4. Sig farvel til forstoppelse

Rosiner i en traeskaal

Når du spiser rosiner, sker der noget overraskende: De svulmer op på grund af deres uopløselige fiberindhold.

Denne naturlige process sætter skub i tarmene. De fleste af os har sikkert prøve at bruge rosiner som afføringsmidel før.

Rosiner indeholder desuden meget fiber. Fiber er meget vigtigt for at skabe balance i fordøjelsen, så vi har sund, naturlig afføring.

5. Rosiner passer på dine knogler

Du vil blive glad for at høre, at rosiner, ligesom tørrede figner, er rige på calcium.

Hvis du tilføjer en håndfuld rosiner til din yoghurt, giver du dine knogler det calcium, de har brug for.

Denne tørrede frugt er også en af ​​de bedste kilder til bor, et mikronæringsstof, som ingen kost skal være uden. Bor er afgørende for korrekt dannelse og vedligeholdelse af dine knogler, og hjælper dig med at absorbere calcium meget bedre.

Derudover indeholder rosiner også meget kalium.

Kalium er et andet vigtigt næringsstof, der hjælper dig med at bekæmpe osteoporose og nedbrydning forbundet med alderdom.

6. De vil hjælpe med at holde din krop basisk

Rosiner - rosiner om morgenen

En sur krop manifesterer sig ofte eksternt i form af hudproblemer såsom akne.

Dit indvendige påvirkes også af denne pH-ubalance. Gigt bliver værre, ligesom din risiko for at lide af nyresten eller højt kolesteroltal.

Hvis du begynder at spise en håndfuld rosiner til din morgenmad, får du den kalium og magnesium, du har brug for.

Disse to mineraler giver en mere basisk krop. De er i stand til at neutralisere surhedsgraden, som har tendens til at sætte dit helbred i fare.