4 eksotiske frugter og grøntsager du aldrig har hørt om

· 1. april 2019
Er du træt af at spise de samme frugter og grøntsager hele tiden? Tag et kig på nogle af disse eksotiske frugter og grøntsager, du sikkert aldrig har hørt om!

I dag vil vi hjælpe dig med at finde nogle alternativer til de fødevarer, du er vant til. Lad os se på fire eksotiske frugter og grøntsager, som du sikkert aldrig har set før.

Læger og ernæringseksperter anbefaler at spise fem portioner frugt og grøntsager om dagen. Det kan virke som meget for nogle mennesker, og endda lidt kedeligt. Men det behøver ikke at være sådan.

Der er en endeløs liste forskellige slags frugt. Men du kender nok ikke dem alle og alle deres unikke fordele.

Når du spiser mere frugt i din kost gør du din din krop stærkere. Frugt indeholder nemlig vitaminer, mineraler, fibre og vand.

  • Frugt giver dig sukker, der forhindrer dig i at få trang til andre slags slik, såsom fabriksfremstillede kager. Takket være dette vil du føle dig mere mæt og tilfreds.
  • Samtidig styrker du også dit immunforsvar.
  • Desuden øger du endda arbejdet i dit fordøjelsessystem og biholder din figur som du kan lide den.
  • I mellemtiden har grøntsager de samme fordele. Men deres høje indhold af fibre skiller sig ud.
  • Som du ved, kan det du spiser enten blive en rustning mod sygdomme eller forårsage dem. I den forstand hjælper de dig med at slippe af med toksiner.
  • Med dette i betragtning anbefaler vi, at du udforsker den vidunderlige verden af eksotiske frugter og grøntsager.

Læs også:

Lær at tilberede grøntsager så de smager lækkert hver gang

Fire eksotiske frugter og grøntsager

1. Ananasjordbær er et af de mest eksotiske frugter og grøntsager

Ananasjordbær er et kryds mellem to sorter jordbær

Denne mærkelige frugt er et kryds mellem to sorter af jordbær. De skiller sig ud på grund af hvordan de ser ud og deres smag.

Ananasjordbær smager af jordbær. Men når du bider i dem, giver de også en smagfuld saft lig ananassaft.

Som det kan forventes, har denne frugt et højt indhold af vitaminer: vitaminerne A, C og B9 skiller sig ud.

Måske er de mest ukendte af dem den sidste. Men dens funktioner er meget værdifulde. Det forhindrer og lindrer problemer i hjernen og hjertet. Dette omfatter neuropatiske problemer, herunder migræne.

Desuden har ananasjordbær et betydeligt indhold af kalium. Dette gør dem effektive til at tager sig af din knogle- og muskelstruktur. Det er derfor mange atleter udnytter dem.

Endelig hjælper disse store bær også med at metabolisere kulhydrater. Dybest set giver de din krop energi uden alle risiciene ved at tage på.

2. Tamarillo er en anden af de meget eksotiske frugter og grøntsager

Trætomater ligner tomater i udseende, men er sødere

Tamarillos kaldes også trætomater på grund af deres udseende. Men deres smag er meget sødere. Derfor er de perfekte til børn.

Dette gør dem også ideelle til folk med en sød tand. I forhold til andre eksotiske frugter og grøntsager giver de en stor mængde vand og en minimal mængde kulhydrater.

På denne måde kan du nyde den intense smag uden at risikere at tage på i vægt.

  • Som med ananasjordbær er de også rige på vitaminerne B, C og A.
  • Hvad angår mineraler, skiller deres magnesiumindhold sig ud. Dette er godt for dine tænder og dit hjerte.
  • Samtidig hjælper de med dannelsen af proteiner. Som du ved, er disse uundværlige for at styrke dine muskler.

Læs også:

Spis tomater hver dag: 7 gode grunde

3. Kålroe

Kålroer er rige på fibre

Dette er en svensk rod, der ligner rødbeder. Men forskellen er, at den indeholder mere sukker.

Dens styrke er utvivlsomt dens fiberindhold. Faktisk er dette en af de grøntsager, der giver dig flest fibre.

Således er den ideel til forbedring af tarmbevægelser. Den renser også din krop for giftige stoffer.

Læger anbefaler normalt at spise kålroe, hvis du har højt blodtryk. Dette skyldes deres lave niveauer af natrium og deres store mængde fosfor og kalium.

4. Stranddild

Stranddild en af de eksotiske frugter og grøntsager

Med en lidt krydret smag er dette en af de eksotiske grøntsager, vi vil vise dig. Stranddild skiller sig ud på grund af dets høje indhold af C-vitamin.

Dette bliver en spektakulær antioxidant og hjælper med at beskytte dig mod smerte. Du kan bruge det i salater og i opskrifter med fisk.

Samtidig bruges det som et naturligt middel til behandling af flatulens og fordøjelsesproblemer.

Som du kan se, er der masser af eksotiske frugter og grøntsager for dig at prøve derude. Disse giver dig de samme fordele som de mest konventionelle.

Fra nu af kan kedsomhed ikke være en undskyldning for at spise sundt. Prøv disse lækre alternativer og fortæl os om dem!

  • Nutraceutical and Medicinal Potential of the Morus Species in Metabolic Dysfunctions. Post Graduate Program in Health and Development in the Central-West Region of Brazil, Federal University of Mato Grosso do Sul-UFMS, Campo Grande, Brazil.(2019). https://www.mdpi.com/1422-0067/20/2/301
  • The nutritional composition and health benefits of New Zealand tamarillos.C E Lister, S C Morrison, N S Kerkhofs & K M Wright. Crop & Food Research Confidential Report No. 1281. (2005). http://www.tamarillo.com/vdb/document/153
  • Basic report: 11435, rutabagas, raw. (n.d.) ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3151?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=11435&ds
  • Rutabagas, cooked, boiled, drained, without salt Nutrition Facts & Calories. (n.d.). Retrieved October 26, 2017, from http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2611/2