7 strategier til at få større følelsesmæssig styrke

· 5. juli 2018
Følelsesmæssig styrke hjælper os til at overkomme forhindringer og i stedet se dem som muligheder for at lære.

Livet har sine op- og nedture, og vi ved ikke altid helt, hvad vi skal stille op med det. Men følelsesmæssig styrke kan læres.

Frygt og uvidenhed er to meget magtfulde fjender i det daglige. Følelsesmæssig styrke er vigtigt at for finde vej gennem forhindringerne

Se nogle af strategierne for blive mere følelsesmæssig stærk i denne artikel.

Hvorfor have følelsesmæssig styrke?

Ved at ændre visse vaner eller forestillinger omkring livet, kan du udvikle modstandsdygtighedEvnen til at overkomme diverse situationer og holde hovedet oprejst ligegyldigt hvad.

Følelsesmæssig styrke gør dig i stand stil at se, at glasset er halvt fuldt. Vi oplever alle problemer, men forskellen ligger i, hvordan vi reagerer.

At være stræk betyder ikke, at du ikke kan blive ramt af noget, eller at du ikke har problemer, men hellere at du ved, hvordan du skal kontrollere dine følelser. Du ved hvordan du skal bruge dine evner til forbedre en situation eller komme igennem den.

Læs og: 10 måder at bekæmpe træthed på

Råd til følelsesmæssig styrke

Kvinde der er stærk

Det handler ikke om at lade som om, man er stærk, men om rent faktisk at være det.

Hvis du har lyst til at græde, så græd. Hvis du har lyst til at råbe, så råb. Men lad være med bare at stå der uden at gøre noget.

Når du er kommet igennem krisen, gå i gang og arbejd så på at ændre situationen. Vær opmærksom på disse råd omkring følelsesmæssig styrke:

1. Tænk på vanskeligheder som muligheder

Ligegyldig hvor katastrofalt noget kan virke, så er der altid en mulighed. Du kan rejse dig som en føniks. Fokuser på mulighederne og ikke på vanskelighederne.

Find ud af, hvordan du kan drage fordel af situationen.

2. Identificer udfordringerne

Menneske der bestiger trappe

Mental og følelsesmæssig styrke er evnen til at tilpasse sig udfordringer på den bedst mulige måde. Smerte, frustration eller stress er alle muligheder for at vokse.

Du kan lære at udforme en plan og udføre den. Tænk på dine mål og kontroller impulserne, der fortæller dig, at du skal opgive dine drømme. Du kan opnå alt, hvis du tager et skridt ad gangen.

3. Hold dig motiveret

Det er vigtigt, at du holder dig selv fokuseret og motiveret. Fokuser på folk og ting, der er værd at kæmpe for og så – tro det eller ej – vil det gøre dig i stand til at kunne fortsætte med en positiv attitude og styrke. Det vigtige er vide, hvad du vil, og hvor meget du kan forbedre dig.

4. Accepter nederlag

Accepter nederlag

Selvfølgelig kan vi ikke kontrollere alt og at lave fejl er også en del af det at lære. Du har nok hørt udtrykket: “Hvor intet vover, intet vinder”, og vi kan tilføje: “Den, der ikke begår fejl, kommer aldrig videre”.

Hvis du er ikke er villig til at opleve nederlag, så har du ikke følelsesmæssig styrke.

Accepter konstruktiv kritik, lad ikke uforudsete ting overvælde dig og huske på, ligegyldigt hvad der kan ske af dårlige ting, så vil der altid være noget positivt deri også. Du skal øve dig og prøve mange gange, indtil du får det resultat, du gerne vil have. Du skal give dig selv lov til at lave fejl.

5. Fokuser på dine stærke sider

Hvis du fokuserer på de ting, som du er gode til, vil du have følelsesmæssig styrke, og du vil være optimistisk. Hvis du for eksempel er god til at gøre rent hurtigt og effektivt, så kan du gøre brug af denne gave, når kontoret ligner noget, der er løgn, og der er vigtigt besøg.

Måske er en af dine evner, at du er i kontakt med andre mennesker og er klar til at hjælpe andre, når de har brug for det. Husk på dine gode sider, bliv ved med at styrke dem, lad de ting, som du gør bedst, fører dig fremad.

Vi anbefaler, at du læser: Forbedr din mentale sundhed med disse 8 tips

6. Ignorer negative mennesker

Ignorer negative mennesker

Nogle gang er vi desværre omkring af folk, der taler negativt om andre, eller som altid kun ser den dårlige side af alt, hvad der sker omkring dem. Denne type mennesker kommer ikke med noget positivt til dit liv, og i værste tilfælde så gør de det kun værre. Denne negative indflydelse gør ikke noget godt for din følelsesmæssige styrke, da du måske ville komme til at kopiere deres adfærd. Lad ikke pessimister påvirke dig.

Hvis nogen fortæller dig, at du ikke er i stand til at gøre en vis ting, så gå ud og vis dem, at de tager fejl. Eller endu bedre: Vis over for dig selv, at de andre tog fejl. Tag afstand fra den type, der ser problemer alle steder i stedet for løsninger.

7. Forbliv følelsesmæssigt stabil

Selvom det måske kan virke svært, så kan det lykkes med tålmodighed. Lykke er ikke noget, der kommer ved at gå rundt med et smil klistret til ansigtet dagen lang, men det kommer nærmere ved at vedligeholde en afblanceret sindstilstand.