9 enkle nattevaner for en flad mave

· 8. maj 2018
Mens vedligeholdelse af en afbalanceret kost spiller en afgørende rolle i at have en flad mave, er det også vigtigt at udøve motion og undgå visse fødevarer, der kan forårsage oppustethed.

Hvis du vil have en flad mave, kan det faktisk være nemmere end du havde forestillet dig. Sæt disse enkle nattevaner i praksis, og du vil se resultaterne meget hurtigt.

Ofte så handler det om at tilføjer vaner så enkle som dem vi vil dele for at forbedre din daglige rutine, der kan gøre forskellen og hjælpe dig med virkelig at føle dig godt tilpas.

Vi inviterer dig til at prøve det selv!

1. Gode nattevaner betyder, at du for eksempel skal undgå yoghurt efter aftensmaden

Yoghurt har mange gode egenskaber, men hvis du vil have en flad mave, bør du undgå at spise det til aftensmaden.

Mange af disse produkter har store mængder tilsat sukker såvel som laktose, hvilket er et naturligt sukker, der ofte er svært at fordøje.

Kombinationen af laktose med tilsatte sukkerarter kan forårsage betændelse og hævelse i maven.

Men hvis du tror at yoghurt er den bedste mulighed for at tilfredsstille dig under aftensmad, så vælg en der har maksimalt 8 gram sukker.

2. Lav otte minutters motion før du går i seng – det er en god vane om aftenen

Kvinde der squatter

Hvis du laver otte minutters motion før du går i seng, vil du selv se, at du vågner op og føler dig let. Derudover, hvis du træner hver dag, vil du tabe dig.

Den mest anbefalede øvelse til dette formål starter med at stå op med fødderne en skulderbredde fra hinanden. Du skal bruge nogle håndvægte.

  • Sænk dine balder til at lave en squat, stå op og løft håndvægtene over dit hoved.
  • Gentag øvelsen flere gange, indtil du fuldfører de otte minutter. Mellem et squat og det næste kan du tage en pause på 20 til 30 sekunder.

3. Tag et koldt brusebad

At tage et koldt brusebad inden du går i seng er ikke kun fremragende for din circulation, men det hjælper også med at give dig en fladere mave.

Det skyldes, at du vil sænke din kropstemperatur og stimulere et væv, som er ansvarlig for at forbruge energi for at øge kropstemperaturen.

På denne måde vil du forbrænde flere kalorier. Hvis du ikke føler for et koldt brusebad, kan du prøve med et lunkent brusebad, men ikke varmt.

4. Få en god morgenmad

Havregryn med jordbær

AT starte dagen ud med en god morgenmad er afgørende. Derefter, hjælper smørsyre dig med at reducere betændelse i kroppen og øge insulinresistensen.

En god mulighed kan være en kombination af havre, mørk chokolade, røde frugter, nødder og kanel.

På denne måde stimulerer du tarmene, og du bliver mindre oppustet. Du vil også føle dig meget lettere.

5. Glem visse typer af fødevarer

Kinesisk mad har tendens til at omfatte natrium som en af hovedkomponenterne, og det vil gøre dig mere oppustet.

Tilsvarende indeholder mexicansk mad også store mængder natrium.

6. Tyg ikke sukkerfri tyggegummi

Undgå sukkerfri tyggegummi

Selvom du måske ikke tror det, er sukkerfri tyggegummi ikke så uskyldigt som det ser ud til. Flere undersøgelser har vist, at sorbitol, en type sukkeralkohol, der anvendes i sukkerfri tyggegummi, kræver langsom fordøjelse.

Som følge heraf favoriserer det bakteriel gæring og dette medfører diarré samt opblødning og flatulens.

Og det er ikke alt. Ved tyggegummi sender du et signal til din hjerne, der stimulerer appetitten.

7. Undgå måltidsbarer

Måltidsbarer kan synes at være den perfekte snack, men intet kunne være længere fra sandheden af flere grunde.

  • Disse tilsyneladende uofficielle fødevarer indeholder valle laktose, så de forårsager oppustethed. De indeholder også sojafrø, som har tendens til at forårsage gas.
  • Husk at det er et forarbejdet produkt. Det har vist sig, at denne type fødevare indeholder flere kalorier end du tror.

8. Sig ja til smoothies, men kun de hjemmelavede

Lav din egen hjemmelavede smoothie

Der er intet i forhold til de naturlige smoothies, som du kan lave selv.

Kommercielle smoothies har tendens til at indeholde kemikalier og sukker.

Således er den bedste løsning at lave dine egne smoothies. Husk at vælge ingredienser, der ikke har et for højt sukkerindhold.

Du kan inkludere ingredienser som:

  • Spinat
  • Frø
  • Mandelmælk
  • Kokosolie
  • Frugt (husk dog at frugter såsom appelsiner og æbler har et højt naturligt sukkerindhold og bør spises med måde)

Er du klar til at prøve de her nattevaner?