De 7 mest almindelige årsager til stress i julen

I denne artikel kan du læse om de mest almindelige årsager til stress i julen, og hvordan du håndterer dem korrekt.
De 7 mest almindelige årsager til stress i julen
Maria Alejandra Morgado Cusati

Skrevet og kontrolleret af filosof Maria Alejandra Morgado Cusati.

Sidste ændring: 28 december, 2022

Selv om julen ofte forbindes med glæde, fest og samvær, er det også en realitet, at mange mennesker oplever store mængder stress, angst og sorg i denne tid. Hvorfor er det sådan? De mest almindelige årsager til stress i julen er mange og varierer fra person til person.

Den nostalgi, som festlighederne skaber, samt den utilstrækkelige hvile og de mange aktiviteter har en stor indflydelse på dette problem. Det er dog vigtigt at identificere den udløsende faktor, da det er nødvendigt at iværksætte strategier til at håndtere den, før den genererer sundhedskomplikationer.

De 7 mest almindelige årsager til stress i julen

Årsagerne til stress i julen varierer alt efter den kontekst, som personen befinder sig i. Sandheden er, at disse datoer har en tendens til at øge spændinger, angst og andre ubehagelige følelser.

Dette påpeges i en undersøgelse offentliggjort i Innovations in Clinical Neuroscience, som konkluderer, at der i juleferien er en stigning i dysforiske stemninger, dvs. med tendens til depression, irritabilitet og angst.

Undersøgelser tyder også på, at der på denne tid af året er en stigning i tilfælde af hjerteanfald, hvilket – blandt andet – er forbundet med følelsesmæssig stress. Det er således et problem, der ikke bør gå ubemærket hen og bør identificeres for at finde de mest effektive løsninger. Lad os se nærmere på dets hovedårsager.

1. Urealistiske forventninger til julen

De fleste mennesker har en traditionel forestilling om julen, som er overdrevent optimistisk. Den forbindes normalt med et hyggeligt, muntert hjem, beboet af en glad familie, der samles for at dele gaver og en god middag tilberedt til perfektion.

Livet er imidlertid ofte så komplekst og rodet, at det ofte ikke passer ind i denne konventionelle fremstilling. Alligevel forventer mange, at deres oplevelser skal være i overensstemmelse med den. Når de urealistiske forventninger så ikke indfries, opstår der følelser af skuffelse og frustration.

Med fremkomsten af sociale medier bliver dette desuden mere tydeligt, især når andre deler billeder fra deres “perfekte jul”. På en måde skaber dette yderligere pres og en forpligtelse til at holde en fest, der er i overensstemmelse med de sociale konventioner.

I dette tilfælde skal vi være opmærksomme på, at den måde, vi holder jul på, ikke behøver at være i overensstemmelse med de sociale repræsentationer. Det er fint at justere julens rutiner og traditioner for at afspejle nye og anderledes omstændigheder.

Hvis familiebesøg f.eks. skaber ubehag på grund af øgede forpligtelser, helbredsproblemer, konflikter mellem medlemmerne eller af andre årsager, er det fint at aflyse dem og fejre festlighederne i en tættere kreds og uden så meget pral.

Mand med nissehue på sidder ved computer

Vi tror også, at du vil have glæde af at læse denne artikel: 10 tips til de bedste julefotos

2. Planlægning af festlighederne

Bag de store familiefester er der nogen, der skal gøre alt det indledende arbejde med at planlægge, pynte op, handle ind, lave mad osv. Som regel er det familiens mødre, der ender med at opleve mest stress.

Derudover er det ofte skoleferier og familiebesøg, der øger kravene. Så i stedet for at hygge sig ender disse mennesker med at blive meget overvældet og stresset.

I disse tilfælde anbefales følgende:

  • Planlæg i forvejen for julefrokoster og familiebesøg.
  • Fordel opgaverne, og bed om samarbejde fra alle medlemmer.
  • Afsæt lidt tid hver dag til en afslappende aktivitet.
  • Undgå at sætte for mange besøg og sociale arrangementer på dagsordenen.

3. Familiespændinger

I næsten alle familier er der konflikter, som normalt intensiveres i juletiden på grund af den øgede mængde familiemøder og samvær.

Det er almindeligt at finde sig selv i forpligtelsen til at ses med en slægtning, som man ikke har så godt et forhold til. Det er også almindeligt med ideologiske sammenstød mellem medlemmerne på grund af generationsmæssige, geografiske eller personlige forskelle.

Selv hvis der ikke er nogen åbenlys kilde til uenighed eller konflikt, kan en længere periode med tæt samvær med en stor del af familien faktisk være stressende. For at kunne klare det er det bedst at have realistiske forventninger.

Hvis slægtninge har en tendens til at skændes hele året, er der stor sandsynlighed for, at de også vil skændes juleaften. En løsning er derfor at dele festlighederne op for at holde de “stridende parter” adskilt. Besøg f.eks. én gruppe af slægtninge juleaften og en anden gruppe i juledagene.

En anden anbefaling er at undgå kontroversielle emner i løbet af aftenen. I stedet kan man engagere sig i legende aktiviteter – f.eks. brætspil – for at undgå at ty til ubehagelige samtaler.

Afslutningsvis bør man undgå overdrevent forbrug af alkoholiske drikkevarer. Nedsatte hæmninger kan bidrage til unødvendige diskussioner.

4. De mest almindelige årsager til stress i julen: At være væk hjemmefra

Mange mennesker befinder sig alene i julen, og årsagerne kan være en flytning til en by langt væk fra deres familie, et ægteskabeligt brud eller fjendtlighed i familien.

I disse tilfælde kan fokus på familie, samvær og gode stunder i juleferien få de isolerede til at føle sig meget ensomme og deprimerede.

Hvis det er dit tilfælde, anbefaler vi, at du holder kontakten med dine kære gennem videoopkald eller beskeder. Prøv også at lægge planer for juledagene. Hvis du ikke har nogen at dele dagen med, kan du overveje at arbejde frivilligt for velgørenhed.

Hvis du bor i udlandet, er en anden mulighed at arrangere et møde med folk, du kender, som er i samme situation, eller deltage i fællesskabsfester som f.eks. julesange på offentlige steder.

5. Almindelige årsager til stress i julen: Finansielle problemer

Udgifter til gaver, mad og pynt kan også gøre julen til en stressende tid, især for dem, der oplever økonomiske problemer eller arbejdsløshed.

Hvis det er tilfældet, så husk, hvad vi sagde om forventningerne. Disse vil ikke altid tilpasse sig virkeligheden, og det er ikke en dårlig ting. Julen er bare endnu en dato i kalenderen, og det er okay, hvis der i øjeblikket ikke er betingelser for at holde en drømmefest.

Med denne klarhed inviterer vi dig til at give dig selv mulighed for at fejre julen på din egen måde og tilpasse den til dine personlige behov og muligheder. Du kan sætte følgende i praksis:

  • Fastsæt et budget og hold dig til det for at undgå at bruge for mange penge.
  • Overvej en enklere, mere økonomisk udgave af festen.
  • Husk på, at du ikke behøver at bruge penge for at give en gave, du kan også give din tid og tilstedeværelse til andre eller give en gave, du selv har lavet (f.eks. et kort eller håndværk med juletema).

6. Separationer, skilsmisser eller nylige tab

De elskedes fravær er en af de mest almindelige årsager til stress i julen. Julen kan være meget vanskelig for en familie, der for nylig har oplevet en separation, skilsmisse, flytning eller en elsket persons død.

At gå gennem sorgprocessen gør, at ferien uddyber de følelsesmæssige sår. Erkend derfor, at ulykkelige følelser er normale, og at det er okay at føle sig trist eller ensom.

Det er okay at udtrykke følelser. Husk på, at selvom det er en festlig tid, behøver man ikke at være glad hele tiden.

Det er selvfølgelig klogt at undgå isolation. Ved at være sammen med andre og deltage i forskellige aktiviteter kan man undgå følelsen af ensomhed. Det samme gælder deltagelse i arrangementer i lokalsamfundet eller velgørenhedsarrangementer.

Mand oplever stress i julen

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: En klassisk opskrift på panettone eller julebrød

7. De mest almindelige årsager til stress i julen: Usunde spisevaner

Spisevaner i julen har også en betydning for, at der opstår stress. Faktisk er det ikke ualmindeligt, at nogle mennesker søger tilflugt i kalorierige fødevarer og alkohol for at forsøge at berolige stress og angst.

Selv om disse fødevarer i øjeblikket reducerer følelsen af stress, er der senere en rebound-effekt, og de negative følelser har en tendens til at intensiveres.

Faktisk kan alkoholforbruget krydse grænsen fra “behageligt” til “ubehageligt” for at give plads til tømmermænd, dehydrering og følelsesmæssigt ubehag.

Generelt er det bedst at være mere bevidst om de ting, du indtager på denne tid af året. En sund kost uden overskud er nøglen til at bevare det generelle velvære.

Det er muligt at håndtere stress i julen

Selv om der er flere almindelige årsager til stress i julen, betyder det ikke, at man behøver at have det dårligt i denne tid. Tværtimod er der mange muligheder for at skabe behagelige og uforglemmelige øjeblikke uanset omstændighederne.

Udgangspunktet er at erkende, at dette ikke er en selvfølge eller automatik. Alting kræver tid, indsats og investering. Hvis man ignorerer denne realitet, vil det kun gøre det mere stressende i det lange løb.

Det kan interessere dig ...
Jeg kan ikke lide juleaften! Hvad skal jeg gøre?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Jeg kan ikke lide juleaften! Hvad skal jeg gøre?

Kan du heller ikke lide juleaften? Du kan glemme forbrugerræset og hygge dig med dine kære uden nødvendigvis at skulle fejre juleaften.



  • Sansone RA, Sansone LA. The christmas effect on psychopathology. Innov Clin Neurosci. 2011 Dec;8(12):10-3. PMID: 22247812; PMCID: PMC3257984.
  • Kloner R. The “Merry Christmas Coronary” and “Happy New Year Heart Attack” Phenomenon. Circulation [Internet]. 2004 [consultado 8 dic 2022]; 110:3744–3745. Disponible en: https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.CIR.0000151786.03797.18
  • Barker P. The gift of less Christmas stress. Vet Record [Internet]. 2019 [consultado 8 dic 2022]; 185(23): 736-737. Disponible en: https://bvajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1136/vr.l6952
  • Reichenberger J, Schnepper R, Arend AK, Blechert J. Emotional eating in healthy individuals and patients with an eating disorder: evidence from psychometric, experimental and naturalistic studies. Proc Nutr Soc. 2020 Aug;79(3):290-299. doi: 10.1017/S0029665120007004. Epub 2020 May 13. PMID: 32398186; PMCID: PMC7663318.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.