De bedste tips og tricks til at spise ude

21. februar 2020
At spise ude på en sund måde er muligt, hvis du følger nogle få tips. Lær mere i denne artikel.

Vil du gerne kontrollere din vægt og opretholde en sund kost, mens du spiser ude? Selvom det måske virker umuligt, så vil vores råd i denne artikel vise dig, at du sagtens kan spise ude på en sund måde.

Sådan kan du spise ude på en sund måde

Vi ved godt, at det virker umuligt, da restauranter normalt tilbyder kaloriepakkede, usunde muligheder. Det er derfor, undersøgelser viser, at det at spise ude er forbundet med overvægt og fedme. 

En undersøgelse af University of Cambridge viste, at mere end 90% af hovedretter, der severes på restauranter, er kaloriepakkede og rige på natrium og fedt – især mættet fedt. Ydermere fandt man ud af, at børnemenuer indeholder mere fedt og sukker end de almindelige menuer til voksne.

Før, du skal spise ude

Det er meget vigtigt, at du har kontrol over dine beslutninger, før du tager hen på restauranten. Her er nogle tips, du skal tage til overvejelse:

  • Vælg en restaurant i forvejen og reservér et bord. Hvis du ved, hvor du skal hen på forhånd, vil du vide, hvilken slags mad, de serverer. Vi anbefaler også, at du reserverer et bord på forhånd. Derved undgår du ventetiden på travle dage.
  • Kig på menuen i forvejen. Mange restauranter har deres menu liggende på deres hjemmeside. Prøv at planlægge, hvad du vil have at spise, inden du skal spise ude.
  • Tag ikke ud at spise, mens du er meget sulten. Hvis du tager på restaurant, når du er meget sulten, vil du ende med at spise alt det brød samt andre appetitvækkere, der bliver placeret foran dig. De er svære at undgå, hvis man er sulten. Vi anbefaler derfor, at du spiser et stykke frugt, før du tager hjemmefra.

Læs også: Sunde snacks, du kan tage med på arbejde

Under måltidet på restauranten

Det kan sagtens være sundt at spise ude

Når du følger disse tips, vil det være meget lettere at holde dig sund, når du vil spise ude.

  • Hold øje med, hvad du drikker. Vi anbefaler, at du drikker vand. Hvis du vil bestille noget andet, kan du vælge danskvand eller noget andet med mere smag. Du kan eventuelt bede om citronskiver. Du kan også vælge naturlig juice, øl med en lav alkoholprocent eller light-sodavand.
  • Hold øje med, hvor meget brød du spiser. Mange restauranter serverer som regel en brødkurv gratis, mens man venter på sin mad. Hvis du ikke har lyst til at spise brød, skal du sige til tjeneren, at de ikke skal stille det på bordet. Hvis du har lyst til brød, kan du sige til dem, at de kun skal stille et lille stykke brød til hver person.
  • Hold øje med, hvad du bestiller. Kig først på grøntsagsretterne. Husk, at det er en god idé at spise grøntsager først eller som en stor del af dit måltid. Når du har valgt grøntsagerne, skal du vælge et proteinrigt måltid. Det kan være kød, fisk, æg eller bælgfrugter. Undgå friturestegte retter eller retter med saucer.

Sundt tilbehør og dessert

  • Vælg sundt tilbehør. Vælg eventuelt en bagt kartoffel eller salat i stedet for pomfritter. Undgå at spise brød, hvis din ret allerede indeholder mel eller kulhydrater.
  • Bed om sauce ved siden af. Sig til tjeneren, at der ikke må være sauce, dressing eller ost på retten, men at du gerne vil have det serveret ved siden af. Derved kan du selv styre, hvor meget du spiser.
  • Del dine retter. Beslut dig for, om du vil dele din ret med andre ved bordet. Hvis det er en stor ret, kan den for eksempel være til deling. Derved kan du lettere kontrollere, hvor meget du spiser. Hvis der er mad tilbage, behøver du ikke spise op – bed om at få maden pakket ind, så du kan tage den med dig.
  • Dessert? Hvis restauranten serverer frugt, bør du bede om frugt. Ellers kan juice, kaffe eller te være et godt valg. Hvis du virkelig har lyst til noget sødt, kan du dele en dessert.

Gå ikke glip af: 11 ændringer, der vil give dig sundere måltider

Sådan ved du, om du har spist for meget

Yoghurt med frugt som dessert

  • Hvis du er meget tørstig timer efter, du har spist ude.
  • Hvis du har kraftig fordøjelse og ikke er sulten resten af dagen.
  • Hvis du er meget træt, efter du har spist.

Hvis dette er tilfældet, så bare rolig. Det sker for selv den bedste! Prøv dog at undgå det, næste gang du skal spise ude. Denne oplevelse giver dig en bedre forståelse for dine grænser.

Når du følger disse tips, når du skal spise ud, kan du sikre dig, at du spiser sundt, samtidig med at du hygger dig. Tro os, det er muligt at spise sundt, når du er på restaurant. 

  • Lachat, C., Nago, E., Verstraeten, R., Roberfroid, D., Van Camp, J., & Kolsteren, P. (2012). Eating out of home and its association with dietary intake: a systematic review of the evidence. Obesity reviews : an official journal of the International Association for the Study of Obesity, 13(4), 329–346. doi:10.1111/j.1467-789X.2011.00953.x
  • Nago, E. S., Lachat, C. K., Dossa, R. A., & Kolsteren, P. W. (2014). Association of out-of-home eating with anthropometric changes: a systematic review of prospective studies. Critical reviews in food science and nutrition, 54(9), 1103–1116. doi:10.1080/10408398.2011.627095
  • Wu, H. W., & Sturm, R. (2013). What’s on the menu? A review of the energy and nutritional content of US chain restaurant menus. Public health nutrition, 16(1), 87–96. doi:10.1017/S136898001200122X