8 fødevare du bør spise for at håndtere lavt blodtryk

· 10. februar 2019
Lider du regelmæssigt af forhøje blodtryk? Øg dit indtag af disse fødevarer og find ud af, hvor gode de er til at hjælpe med at regulere dit blodtryk uden at udsætte din krop for bivirkninger.

Det virker måske nemt at håndtere lavt blodtryk, men det er muligt. Lavt blodtryk er en medicinsk tilstand, der består af blodtryk, der er lavere end normalt.

Det forårsager ofte svimmelhed og producerer undertiden besvimmelse, hovedpine og svaghed.

Det skyldes, at lavt blodtryk interfererer med den korrekte fordeling af ilt og næringsstoffer i hele kroppen, der direkte påvirker den cellulære aktivitet.

De siger, at en person har lavt blodtryk, når deres blodtryk er lavere end 60 mm Hg og 100 mm Hg.

Hvis det kun sker i et par sekunder eller minutter, skal man være opmærksom, så det ikke bliver tilbagevendende.

Heldigvis kan du ændre din kost for at få de næringsstoffer, du har brug for for at få dit blodtryk tilbage til normale niveauer.

Her vil vi gerne dele 8 sunde fødevarer, der kan hjælpe med at håndtere lavt blodtryk.

1. Mørk chokolade

Chokolade

Personer med lavt blodtryk kan forbruge moderate mængder chokolade som en forebyggende foranstaltning. Denne velsmagende fødebarer forbedrer blodgennemstrømningen i dine arterier og hjælper med at få blodtrykket tilbage til det normale.

Dette er på grund af den teobromin, der findes i chokolade, en sund forbindelse til dit kredsløb og arterier.

Derudover indeholder den fedtsyrer og antioxidanter, som er gode til behandling af denne tilstand.

Vil du lære mere? Hvordan du forbedrer din kost for at behandle lavt blodtryk

2. Kokosvand

Kokosvand er en naturlig drik med høje niveauer af elektrolytter og antioxidanter, der hjælper på lavt blodtryk.

Nogle mennesker anser det for en bedre mulighed end populære sportsdrikke, da det erstatter tabte mineraler uden tilsatte kemikalier.

Det er meget lav på kalorier i forhold til en købt elektrolytdrik og er derfor godt egnet til hydrering.

Derudover forbedrer det cellulær iltning og hjælper med at bekæmpe symptomer på lavt blodtryk.

3. Ost

Ost

Ost indeholder betydelige niveauer af natrium, som faktisk er godt til at håndtere lavt blodtryk (selvfølgelig er det dårligt mod forhøjet blodtryk.)

Spist i små portioner, hjælper det med at etablere god blodgennemstrømning gennem dine arterier og hjælper med problemer i forbindelse med denne tilstand.

Det er dog vigtigt at præcisere, at ost ikke bør spises i overdreven grad, da det kan forøge dit blodtryk for meget og blive farligt for dit helbred.

4. Nødder

Nødder er en glimrende løsning, uanset om du har højt blodtryk eller lavt blodtryk.

Det er på grund af deres høje niveauer af vitamin B og sunde fedtsyrer, som får din blodgennemstrømning tilbage til normal.

De giver din krop en energiforøgelse, hvilket gør dem gode til at lindre den sløvhed og svaghed, som lavt blodtryk forårsager.

Se denne artikel: Fire yogastillinger der giver dig energi

5. Æg

Æg

Æg giver din krop betydelige mængder af vitamin B og essentielle aminosyrer, der hjælper med at reducere episoder med lavt blodtryk.

De anbefales til at øge dine energiniveauer såvel som din mentale og fysiske produktivitet.

6. Citrusfrugter

Alle sorter af citrusfrugter har høje niveauer af C-vitamin og vand, som begge hjælper med symptomer på lavt blodtryk.

Frisk citrusfrugtsaft – eller at spise hele frugten – hjælper med at afbalancere dine elektrolytter og dermed holde blodtrykket stabilt.

Tilføj nogle af følgende til din kost:

  • Mandariner
  • Appelsiner
  • Citroner
  • Limes
  • Grapefrugter

7. Magert kød

Svinekød

En lille portion af magert kød viser sig også som at være godt til hurtig lindring af lavt blodtryk.

Det indeholder sunde proteiner og en god mængde natrium sammen med andre mineraler, som hjælper med at få blodtrykket under kontrol.

Det er en god kilde til næringsstoffer til at give din krop energi og forhindre svimmelhed og svaghed, der kommer fra denne lidelse.

8. Vand til at håndtere lavt blodtryk

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du øger dit daglige vandindtag. Det hjælper med at forhindre lavt blodtryk forårsaget af dehydrering eller hedeslag.

Denne vigtige væske forbedrer celleaktiviteten, og det forbedrer også iltnings processerne, da det genopretter god blodcirkulation.

Lider du regelmæssigt af lavt blodtryk? Øg dit indtag af disse fødevarer og find ud af, hvor gode de er til at hjælpe med at regulere dit blodtryk uden at udsætte din krop for bivirkninger.

Kan du lide disse tips til håndtering af lavt blodtryk?

Tritapepe, L., Nencini, C., & Tallarico, D. (2012). Hypotension. In Echocardiography for Intensivists. https://doi.org/10.1007/978-88-470-2583-7_30

Biaggioni, I., & Kaufmann, H. (2014). Orthostatic Hypotension. In Encyclopedia of the Neurological Sciences. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-385157-4.00507-8

Mosnaim, A. D., Abiola, R., Wolf, M. E., & Perlmuter, L. C. (2010). Etiology and risk factors for developing orthostatic hypotension. American Journal of Therapeutics. https://doi.org/10.1097/MJT.0b013e3181a2b1bb