Cherrytomater: Næringsstoffer, fordele og anvendelser

Cherrytomater har stor kulinarisk værdi, men de har også mange sundhedsmæssige fordele. Få mere at vide om deres næringsværdi og anvendelsesmuligheder her!
Cherrytomater: Næringsstoffer, fordele og anvendelser

Sidste ændring: 16 september, 2022

Ligesom andre sorter af tomater anvendes cherrytomater ofte i en lang række opskrifter. De er kendetegnet ved at have en sødere og mindre syrlig smag end traditionelle tomater. Derfor er de meget populære.

De er blandt andet en dekorativ ingrediens til retter, da der ud over de røde findes andre farver. Netop på grund af deres pigmenter skiller de sig også ud som en rig kilde til antioxidanter. Vil du vide mere om deres egenskaber? Nedenstående deler vi dem i detaljer.

Cherrytomatens karaktertræk og oprindelse

Cherrytomaten (Lycopersicum pimpinellifolium) er en sort af den klassiske tomat, der får dette navn på grund af sin lighed med kirsebær (cherry på engelsk).

Det er en bærlignende frugt, hvis farver varierer fra rød til grøn, orange, gul, blå eller sort. De måler mellem en og tre centimeter i diameter og vejer mellem 10 og 15 gram.

Formen er rund eller oval, afhængigt af sorten. Og selv om den er fast udenpå, er den meget saftig indeni. Smagen er bl.a. overvejende sød med et let syrligt strejf. Nogle kendte sorter er følgende:

  • Pære.
  • Gule.
  • Mini.
  • Runde.
  • Kumato.
  • Zebra.
  • Hængende.
Cherrytomater i skål

Cherrytomater er en rig kilde til polyfenoler, vitaminer og mineraler.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Tomater og vægttab: Hvad er forbindelsen?

Oprindelse

Cherrytomaten anses for at være en sandsynlig forfader til den traditionelle tomat. Den blev først opdaget i Andesregionen. Selv om det var i Peru, hvor den først blev dyrket, mener andre, at den stammer fra aztekisk Mexico. Det ecuadorianske og chilenske køkken bruger den også som en del af deres traditioner.

Med den spanske erobring blev den bragt til det europæiske marked. I begyndelsen blev den brugt som prydplante, men fra det 18. århundrede begyndte den at blive brugt som fødekilde. I dag er sorter blevet forbedret for at ændre deres størrelse, smag og modstandsdygtighed.

Cherrytomater: Næringsværdi

Uanset cherrytomatens størrelse er dens næringsværdi lige så vigtig som den traditionelle tomats. Den anses for at være en frugt med lavt kalorieindhold og høj hydreringskraft, da 100 gram eller ca. 7 enheder knap nok giver 18 kalorier og mere end 90 gram vand.

Deres fedt- og proteinindhold er meget lavt, da det ikke når op på 0,5 gram. Kulhydratindholdet er dog tæt på 4 gram pr. 100 gram. Heraf er 2,6 gram simple sukkerarter som f.eks. fruktose, sukrose og glukose.

Dette gør det muligt at optage dem hurtigt i tarmen, hvilket gør dem til en energikilde. Resten af kulhydraterne er af kostfibre-typen med 1,2 gram pr. 100 gram cherrytomat.

Blandt vitaminerne skiller C-vitamin – med 26 milligram pr. 100 gram – og A-vitamin – med 82 mikrogram retinol – sig ud. Det anbefales at spise hele frugten for at få mest muligt ud af disse næringsstoffer.

Hvad angår mineraler, er denne tomat en af de bedste kilder til kalium. En portion på 100 gram giver 296 milligram.

Bioaktive forbindelser

Cherrytomater er steget kraftigt i popularitet på gourmetmarkederne på grund af tilstedeværelsen af bioaktive forbindelser i frugten. Jo mørkere tomatskindet er, jo højere er indholdet af anthocyaniner, fenolforbindelser og andre antioxidanter, som gør dem gavnlige for sundheden.

De fleste af disse egenskaber er centreret om deres evne til at reagere på angreb fra frie radikaler. Disse prooxiderende stoffer skaber en masse skader inde i cellerne.

Blandt disse forbindelser er polyfenoler, såsom naringenin, klorogensyre, quercetin og kaempferol. Andre stoffer er flavonoider, såsom catechin og anthocyaniner, som giver røde, blå og lilla nuancer.

Også carotenoiderne i denne tomat, såsom lycopen, har en antioxidant virkning. Disse stimulerer immunsystemet og har en antitumoraktivitet.

Vi tror, at du måske også vil være interesseret i at læse dette: Sådan kan du dyrke tomater med kun fire skiver

Fordele ved cherrytomater

Fordelene ved cherrytomater er forbundet med tilstedeværelsen af bioaktive forbindelser og deres rigelige koncentration af næringsstoffer. De mest fremtrædende er nævnt nedenstående.

Fremmer et godt syn

Tilstedeværelsen af carotenoider i frugtkødet har provitamin A-aktivitet, så de hjælper med at forbedre synet og forebygge visse synsforstyrrelser. De reducerer f.eks. risikoen for natblindhed og øjendegeneration.

Bekæmper celleoxidation

Fenolforbindelserne i cherrytomater hjælper med at neutralisere frie radikaler, der produceres af reaktive iltarter i kroppen. Fenoler giver bl.a. følgende egenskaber:

  • Anti-inflammatorisk.
  • Leverbeskyttende.
  • Hjertebeskyttende.
  • Hypoglykæmisk.
  • Antimikrobiel.

På grund af disse egenskaber har forbruget af cherrytomater en positiv sammenhæng med forebyggelse og reduktion af skader forårsaget af degenerative sygdomme.

Kan indgå i slankekure

Det høje vandindhold og lave fedtindhold gør cherrytomater til en populær ingrediens i slankekure. En portion på 100 gram giver få kalorier i en række retter, som den kan indgå i.

Hjælper med at forebygge for tidlig aldring

Oxidativ stress forårsager skader på cellemembraner og kan fremskynde udviklingen af aldring. Lycopen er i stand til at stoppe disse processer på grund af sin antioxidant aktivitet.

Det beskytter også huden mod skader fra ultraviolette stråler. Det anbefales at hakke cherrytomater og tilberede dem med olivenolie for at udnytte indholdet af lycopen bedst muligt.

Kilde til kalium og C-vitamin

Indholdet af C-vitamin i cherrytomater udnyttes fuldt ud, når de spises friske. Dette næringsstof letter optagelsen af jern, styrker immunforsvaret og øger bl.a. kollagensyntesen.

På den anden side gør dens høje kaliumværdier den til en ideel ingrediens til at opretholde balancen i og uden for cellerne. Det er også involveret i nerveoverførsel og kulhydratmetabolisme.

Anvendelse af cherrytomater

Det er almindeligt at spise cherrytomater i deres naturlige form, enten som en del af salater, sandwiches og snacks. De kan dog også anvendes i saucer eller gryderetter. Det er ofte en gourmetingrediens til pasta og pizzaer.

Denne fødevare er overraskende for sin alsidighed i køkkenet. Den kan blandt andet nydes som snack, i tærter, syltetøj, marmelade, puréer og supper. Generelt kan den spises varm, kold, rå eller tilberedt.

Pasta med tomater

På grund af sin smag og alsidighed kan cherrytomaten indgå i en lang række tilberedninger.

Hvad vi ikke bør glemme om cherrytomater

Cherrytomaten indeholder næringsstoffer og fordele, der er lige så interessante som dem i den klassiske tomat. De er en kilde til en lang række antioxidanter såsom lycopen, polyfenoler, anthocyaniner og flavonoider.

Det er bedst at spise dem hele og friske for at få gavn af deres indhold af C-vitamin. For at udnytte lycopenet bedst muligt anbefales det dog at tilberede dem med olivenolie. Det er et godt valg til at smage retter til eller som pynt. Det giver en let sødlig smag, som du vil elske.

Det kan interessere dig ...
4 nemme og sunde opskrifter på tilbehør med gulerødder
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
4 nemme og sunde opskrifter på tilbehør med gulerødder

Der findes hundredvis af sunde opskrifter på tilbehør med gulerødder, enten i kombination med grøntsager, bælgfrugter eller kornsorter.