De overraskende skadelige virkninger ved at beklage sig

· 6. april 2019
En negativ holdning kan have konsekvenser for dit velbefindende og for dem omkring dig. Lær om de skadelige virkninger ved at beklage sig og lav en forandring!

At være sund er en af ​​de mest afgørende ting for et godt og tilfredsstillende liv. Men det er også noget, der er meget ustabilt. Dette skyldes, at enhver praksis, uanset om det er enkelt eller komplekst, kan have stor indflydelse på dit helbred. Der kan være mange skadelige virkninger ved at beklage sig.

På trods af, hvad mange mennesker tror, så påvirker det din sundhed og dem omkring dig, hvis du konstant ytrer dig negativt til menneskerne omkring dig. Således er der mange skadelige virkninger ved at beklage sig.

Nogle mennesker beklager sig normalt uden selv at være klar over det. De gør det ud fra en vane. Andre gør det med vilje. Uanset hvad, er beklagelser en metode til at torturere andre med negativitet.

Skadelige virkninger ved at beklage sig

Der er mange vaner, der ikke er sunde for din krop. Blandt disse skiller brugen af tobak og alkohol, og at føre en stillesiddende tilværelse sig ud.

Alle disse vaner er giftige for dit helbred. Men der er vaner, der ikke er kendte eller opfattes som sådan.

En af dem er beklagelser. Dette skyldes, at der er mange skadelige virkninger ved at beklage sig.

Det virker måske usandt, men at være i en konstant tilstand af negativitet og at dele det med andre er ikke bare ubehageligt for dem omkring dig. Det er også ubehageligt for dig.

Læs også:

Sådan slipper du fri fra negativ tankegang

De skadelige virkninger ved at beklage sig for din hjerne

For meget negativitet påvirker din hjerne

Din hjerne lagrer information, tanker, data og bekræftelser. Desværre skelner den ikke det gode fra det dårlige. Som et resultat bliver de mest gentagne handlinger lettere, og disse er ofte negative.

At være i en konstant tilstand af negativitet påvirker det centrale organ i dit nervesystem uden at du selv bemærker det.

Det bliver gradvist vant til disse slags tanker. Det er disse, der lettere løses i den nærmeste fremtid.

Hjernens funktion

Din hjernefunktion består af flere synapser (neurale forbindelser), der har ansvaret for at transportere information. Disse aktiveres det øjeblik du får en tanke eller en idé. De bliver hjulpet af en elektrisk puls.

  • Med tidenes løb og indsamlingen af ​​oplysninger bliver dine synapser stærkere.
  • Når du konstant tænker negative tanker, vil din hjerne omstrukturere sig selv.
  • Så du ender med at gøre disse ideer meget almindelige og nemme at få adgang til for dine næste neurale reflekser.

Det er som om, at det at beklage sig er at ødelægge dig selv indefra. Med andre ord nedbryder det din krops helbred.

Sekundære effekter på sundheden

Stress er dårligt for din generelle sundhed

Dit centrale nervesystem er ikke det eneste, der er påvirket af negative holdninger. Andre dele af din krop ændrer sig på grund af denne dårlige vane.

Områder som dit hjerte og fordøjelsessystemet lider under beklagelserne. Dette øger sandsynligheden for at lide af sygdomme som diabetes, fedme eller højt blodtryk.

Generelt påvirkes også dit immunforsvar, hvis du hele tiden beklager dig. Disse problemer er forbundet med cortisol. Dette er hormonet, der frigives af binyrerne under stressfulde øjeblikke.

Når det produceres i overskud, forstyrres dit immunforsvar. Når dette sker, opstår der problemer.

Læs også:

Lær at sætte grænser i dine personlige forhold

Konsekvensen af at omgive dig selv med negative mennesker

Et stort antal mennesker befinder sig i en tilstand af konstant kritik. Lige fra samfundet til enkle ting som tøjet du bærer. Kritik er ikke dårligt, hvis og når det bruges til at hjælpe dig med at vokse.

Imidlertid går negativitet og kritik hånd i hånd. De udgør en vane, der ikke bringer noget godt med sig.

Beklagelser er ikke det eneste, der har ansvaret for at nedbryde dit helbred. At omgive dig med negative mennesker har også noget med det at gøre.

Beklagelser og tristhed blandes sammen i de fleste menneskers hjerner. Hjernen forsøger at assimilere sin aktivitet og styrke den til at “sætte den på sin plads”.

Dette inkluderer, når du ikke viser interesse for en situation. Hovedorganet i dit nervesystem, søger på grund af ren empati årsagen til sorg og beklagelser.

Dette sker dog ikke kun med negative ting. Lykke kan også deles for at give gode fornemmelser.

Følelser og fornemmelser

Der er skadelige virkninger ved at beklage sig og at omgive dig med negative mennesker

Mennesker er sentimentale og følelsesmæssige væsener. På grund af dette er det umuligt at undgå episoder af sorg, melankoli eller angst. Det bedste er imidlertid at opretholde en balance mellem dem.

Hvert trin skal komme gradvist, med ro og modenhed. Hvis du befinder dig i en periode med tristhed, skal du omgå dig selv og leve.

Samtidig er det et godt alternativ at komme ud af huset uden at være sårende. Gør dit bedste for at gøre dit liv så positivt som muligt. Din krop vil takke dig for det.

  • Segura, M. S., García, R. M. G., Padrón, Y. C., & Abraham, C. M. (2007). Estrés y sistema inmune. Revista Cubana de Hematologia, Inmunologia y Hemoterapia.
  • Odeón, M. M., Maidana, S. S., & Romera, S. A. (2015). RELACIÓN ENTRE EL ESTRÉS Y EL SISTEMA INMUNE. Revista de La Facultad de Ciencias Exacta, Quimicas y Naturales.
  • Cassano, P., & Argibay, P. (2010). Depresion y neuroplasticidad. Interaccion de los sistemas nervioso, endocrino e inmune. Medicina. https://doi.org/10.1080/10241220500106747