Den ketogene diæt og alkohol: Alt, hvad du behøver at vide

Vi forklarer her, hvorfor det slet ikke er tilrådeligt at indtage alkohol i forbindelse med en ketogen diæt.
Den ketogene diæt og alkohol: Alt, hvad du behøver at vide

Sidste ændring: 25 august, 2022

Alkohol er et giftigt stof, og kombinationen af den ketogene diæt og alkohol kan være farlig, så det er bedst at undgå det helt. Ellers kan man med tiden opleve skadelige virkninger på centralnervesystemet.

Det vil også påvirke andre organer negativt, f.eks. leveren. På trods af dette er indtagelse af alkohol meget normaliseret i dag, hvilket gør det til det mest populære rusmiddel. Hvad er dets skadelige virkninger? Lad os se nærmere på det.

Faren ved at kombinere den ketogene diæt og alkohol

I forbindelse med ketogen diæt bliver alkoholforbrug virkelig farligt, da det kan øge risikoen for at lide af ketoacidose. Hypoglykæmi vil også være mere tilbøjeligt til at udvikle sig, da rusmidlet er i stand til at ændre glukosehomøostasen i kroppen.

Af disse grunde bør det undgås så meget som muligt, selv om vi taler om alkoholholdige drikkevarer, der ikke indeholder kulhydrater. Ligeledes bør man være opmærksom på, at alkohol giver en meget stor mængde tomme kalorier.

Disse elementer ændrer energibalancen i kosten, hvilket kan føre til uønsket vægtøgning. Det er afgørende at undgå at fremme fedtvæv, da man ellers kan opleve kroniske og komplekse patologier, som det fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet Current Obesity Reports.

Man bør også tage hensyn til, at alkoholindtagelse øger diurese, hvilket kan påvirke elektrolytbalancen i kroppen og føre til øget udskillelse af vigtige mineraler som f.eks. natrium.

Disse tab bør undgås for at forhindre alvorlige ændringer som hyponatriæmi. Derfor bør hydreringsforanstaltningerne optimeres, og vanddrivende stoffer bør undgås, især i varmt vejr.

Fuld person med et glas alkohol foran sig hviler hovedet på bordet

Ketoacidose, hypoglykæmi og dehydrering er nogle af konsekvenserne af at drikke alkohol under en ketogen diæt.

Andre farer ved alkohol

Som vi allerede har nævnt, er alkohol ikke kun farligt i forbindelse med en ketogen diæt. I dette tilfælde er der nogle ekstra bivirkninger, men de er ikke de eneste. Alkohol forårsager en progressiv degeneration af centralnervesystemets funktion.

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i International Journal of Molecular Sciences kan et regelmæssigt alkoholforbrug føre til udvikling af patologier som Parkinsons sygdom.

Faren er endnu større for unge mennesker. Et højt forbrug af dette rusmiddel kan påvirke de neurale forbindelser og antallet af celler, der udgør centralnervesystemet, hvilket hæmmer dets funktioner.

For at opleve denne skade er det ikke nødvendigt at nå et punkt med alkoholforgiftning, men kun et moderat indtag er tilstrækkeligt. Det skal bl.a. bemærkes, at tilstedeværelsen af dette stof i kosten er en af de vigtigste risikofaktorer for forekomsten af leverrelaterede problemer.

Alkoholisk skrumpelever kan opleves ved overdrevent forbrug, men andre typer af inflammatoriske forandringer vil opstå ved moderat forbrug. Forskning offentliggjort i Annals of Hepatology bekræfter dette.

Du er måske også interesseret i: Levermetabolisme: Antibiotika og alkohol

Alternativer til alkohol på keto diæten

Hvis du leder efter alternativer til at reducere alkoholforbruget, kan vand med brus være en god mulighed. Mange mennesker finder det forfriskende, og det opfylder behovet for at indtage en kulsyreholdig læskedrik, i dette tilfælde uden tilsat sukker.

Danskvand bryder ikke ketosen og skader ikke kroppen, så længe det indtages med måde. Kun personer med en tendens til tarmsmerter eller luft i maven kan blive påvirket af denne type drikkevarer.

Det er dog vigtigt altid at tjekke mærkningen. Kulsyreholdigt vand er ikke det samme som sodavand, som indeholder simple sukkerarter, der bryder ketosetilstanden. Dette er en væske, som bør undgås i forbindelse med næsten alle diæter.

Kvinde drikker vand foran køleskab

Vand er den bedste drik til at hydrere kroppen i forbindelse med enhver form for diæt.

Pas på med at kombinere den ketogene diæt og alkohol

Som du har set, er alkohol et farligt og giftigt stof for helbredet, som bør undgås, og det gælder endnu mere i forbindelse med en ketogen diæt, da det kan føre til en række tilknyttede komplikationer.

Det bedste er at sikre en god hydreringstilstand ved hjælp af mineralvand. Dette sikrer, at elektrolytbalancen opretholdes uden at påvirke ketosen. Dette er vigtigere i varme perioder eller ved regelmæssig fysisk aktivitet.

Det kan interessere dig ...
Passer det, at den ketogene diæt kan øge kolesterolniveauet?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Passer det, at den ketogene diæt kan øge kolesterolniveauet?

Den ketogene diæt bruges ofte til at tabe sig. Men her vil vi diskutere, om den kan forbedre dit kolesteroltal i blodet. Læs med!



  • Alpert, M. A., Omran, J., & Bostick, B. P. (2016). Effects of Obesity on Cardiovascular Hemodynamics, Cardiac Morphology, and Ventricular Function. Current obesity reports5(4), 424–434. https://doi.org/10.1007/s13679-016-0235-6
  • Peng, B., Yang, Q., B Joshi, R., Liu, Y., Akbar, M., Song, B. J., Zhou, S., & Wang, X. (2020). Role of Alcohol Drinking in Alzheimer’s Disease, Parkinson’s Disease, and Amyotrophic Lateral Sclerosis. International journal of molecular sciences21(7), 2316. https://doi.org/10.3390/ijms21072316
  • Campollo O. (2019). Alcohol and the Liver: The Return of the Prodigal Son. Annals of hepatology18(1), 6–10. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7854