Dette bør du vide om pegan kost

16 juli, 2020
Succesen bag pegan kost ligger i dens ingredienser. Det skyldes, at de skal være naturlige og frie fra kemikalier.
 

Grundlaget for pegan kost er indtaget af plantebaserede fødevarer. Det er i bund og grund en kombination af paleo kost og en vegansk kost. Paleo kost er den, der angiveligt følger spisevanerne, som vores forfædre havde under palæolitikum.

Hvad handler pegan kost om?

Glutenfri fødevarer

Pegan kost blev udviklet af den amerikanske ernæringsekspert, Mark Hyman. Den primære idé bag paleo kost, som den har til fælles med pegan kost, er ikke at indtage forarbejdede fødevarer.

Det handler dog ikke kun om at spise det samme som vores forfædre, men også hvordan de indtog det. Det er grunden til, at man undgår raffinerede fødevarer, kødpålæg, pølser osv.

Som vi sagde før, handler pegan kost om kun at spise fødevarer af vegetabilsk oprindelse, men det betyder også at sikre, at det ikke er forarbejdede fødevarer. Af den grund, ville fødevarer såsom tofu og tempe ikke være acceptable.

Nøglerne til pegan kost

Succesen bag pegan kost ligger i dens ingredienser. Det skyldes, at de skal være naturlige og frie fra kemikalier. 75% af fødevarerne skal også være baseret på grøntsager, som skal være af naturlig, økologisk og bæredygtig oprindelse.

 

Sunde fedtstoffer er nødvendige, eftersom de har en grundlæggende rolle i vores krops sundhed. Avocado, kokosolie, nødder og ekstra jomfru olivenolie er mere end velkomne. Sunde fedtstoffer giver essentielle fedtsyrer, blandt andre næringsstoffer.

I denne kost, skal kødet være fra fritgående dyr, fisken skal være vild og æggene økologiske. Bælgfrugter er stærkt anbefalet, især linser. Personer, der følger denne kost, bør spise en kop bælgfrugter om dagen.

De skal også spise glutenfri kornsorter såsom quinoa, amarant, havre, majs, ris og hirse. Man skal dog også fjerne sukker og raffinerede kornsorter fra kosten. Det skyldes, at et overdrevet indtag af sukker øger ens risiko for hjertekarsygdomme, diabetes og overvægt.

En pegan kost fravælger derudover også mejeriprodukter og foreslår at erstatte dem med vegetabilske drikkevarer, såsom soya- eller havremælk.

Du vil måske også være interesseret i at læse: 7 kostfejl, som vi alle burde rette op på

Fordele ved pegan kost

Denne kost udelukker ikke nogen ingredienser, som er grundlæggende for ens krops velvære. Den giver dermed alt, hvad man har brug for, for at få nok energi og fungere ordentligt, med sin nøje balance af ingredienser. Dens primære egenskaber er:

Den afbalancerer niveauet af glukose og insulin i blodet

Person måler glukoseniveau i frugter
 

Eftersom det er en kost med lave glykæmiske niveauer, afbalancerer den niveauerne af insulin og glukose i blodet. Det skyldes, at den indeholder meget lidt eller intet raffineret mel og kulhydrater.

Hvis man følger en pegan kost, hjælper det tilsyneladende med at forbedre symptomerne på diabetes, stress, angst og andre sygdomme forbundet med blodsukkerlidelser.

Det regulerer kolesterol

Dets handling over for kolesterol mindsker også risikoen for at lide af hjertekarsygdommeDet forbedrer også betændelse takket være dets omega-3, hvilket man kan få fra hørfrø, fisk, alger og nødder, og et mindre indtag af kød.

Læs også: Helbredsimplikationerne ved en glutenfri diæt

Det har en lav toksicitet

Denne type kost fremmer indtaget af lokale, økologiske og non-toksiske produkter og at opdrætte dyr med respekt. Det kan også hjælpe med at tabe sig og holde vægten nede.

Er pegan kost sundt?

Kvinde med sunde fødevarer følger en pegan kost

Spørgsmålet er, om pegan kost er virkelig sundt og om det kan hjælpe en person med at tabe sig og opretholde en optimal vægt. Det største problem med denne kost er, at den kan være for streng på grund af det faktum, at det er en kombination af både vegansk og paleo kost.

 

Derudover, begrænser den også indtaget af bælgfrugter, nogle proteiner af vegetabilsk oprindelse og en hver forarbejdet fødevare, selv hvis det er minimalt. Tal med en ernæringsekspert, før du beslutter dig for at følge denne kost.

Konklusion

Du skal huske, at der ikke er noget bevis på, at denne type kost har nogen fordele i forhold til andre typer kost, endda heller ikke mindre strikse kostplaner.

På trods af dets fordele, er de andre to kostplaner, der er en del af pegan kost (paleo og vegansk), mindre strikse og kan være bedre i det lange løb.

 
  • TURBON, D., & PÉREZ-PÉREZ, A. (1991). Paleodieta y Paleopatología. In Arqueología. Nuevas tendencias.

  • Andreu, M. J. (2015). Nutrición y salud en la dieta vegana. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

  • De Biase, S. G., Francine, S., Fernandes, C., Gianini, R. J., Luiz, J., & Duarte, G. (2007). Dieta Vegetariana e Níveis de Colesterol e Triglicérides Vegetarian Diet and Cholesterol and Triglycerides levels. Arq Bras Cardiol.