Proteindrikke: Hvorfor er de gode?

18. juli 2019
Proteindrikke kan bidrage til at holde dig og din krop i topform.

Proteindrikke kan hjælpe dig til en sund kost. Men du bør følge en specialists råd, for at undgå komplikationer. Derudover kan du sikre dig, at du indtager den rette mængde.

Heldigvis sætter flere og flere mennesker pris på deres helbred og fysisk aktivitet. Derfor er mange interesserede i at vide, hvor gavnlige proteindrikke er.

I denne artikel vil vi vise dig, hvordan proteindrikke kan påvirke din krop og forbedre dine fysiske præstationer.

Lad os tale om proteiner

Person binder snørebånd foran proteindrik

Proteiner er makromolekyler, som er dannet af aminosyrer for din krop. De er sammensat af kæder, der kaldes peptidbindinger. Proteiner har til opgave at danne og gendanne væv. Dette gør de i dine knogler, muskler, organer og hud, bland andet.

Du får de fleste af disse molekyler gennem kosten. De spiller også en vigtig rolle for, at din krop kan fungere normalt.

De består af:

  • Brint
  • Carbon
  • Nitrogen
  • Ilt
  • En del indeholder også svovl

Proteiner udgør stort set halvdelen af vægten af din krops væv. Samtidig findes de i alle de celler, der udgør din krop. De er derudover en del af alle de biologiske processer, der foregår i din krop.

Proteindrikke

Kvinde blander proteindrikke

Ofte har proteindrikke ikke ligefrem det bedste ry.

Mange tror, at det kun er noget for ekstremt muskuløse mennesker. Men de kan bruges til andet end bare at nå dine mål med kostplanlægningen. De gør mere end at bidrage til de bedste resultater fra timerne i træningscentret.

Disse drikke laves med en stor mængde protein. Deres vigtigste funktion er, at tilføre din krop nok molekyler, der kan gøre det nemmere at opbygge muskler.

Lige nu er der mange, der træner fast og regelmæssigt. De er godt klar over, at hvis man vil holde sig i form, skal man have gode træningsvaner. Derudover bør man altid kombinere det med en kost, der er rig på kulhydrater, mineraler og proteiner.

Men dette er ikke altid nok til at nå de mål, du har sat for dig selv. Selvom du spiser en næringsrig kost, kan du nogle gange have behov for et proteintilskud.

Derfor kan proteindrikke spille en væsentlig rolle. De kan hjælpe dig med en ekstra mængde af disse molekyler. Kosttilskuddene fås i mange forskellige former, med forskellig smag og design.

Læs også: Glutenfri opskrifter med mange kulhydrater

Hvorfor er proteindrikke gode?

Dette gør proteindrikke godt for

De fleste, der drikker proteindrikke, er sportsfolk. Det skyldes, at de træner intenst og er nødt til at være i fysisk form til enhver tid. Så de har brug for proteintilskud lige efter træningen. På den måde genopbygger de den energi, de har brugt.

I denne forbindelse er proteindrikke garanti for, at du får proteiner nok hver dag. Dette gælder selvfølgelig så længe, du får en varieret kost. Dette kan støtte dig til at opnå den vægt, du gerne vil have.

Du bør dog altid være opmærksom på, hvor meget protein du får i hver drik. Overdrevet proteinindtag er ikke godt.

Husk også på, at proteindrikke ikke kan erstatte mad. Det er tilskud, du tager for at få de ekstra næringsstoffer, der får din krop til at fungere godt. Derfor bør du ikke overskride den anbefalede dosis.

De kan styrke din sundhed

Ifølge undersøgelser lavet af eksperter, kan proteindrikke gavne mennesker, der lider af knogleskørhed. Dette gælder især for drikke baseret på valle-proteiner. Men for meget protein kan også svække knoglerne. Derfor er det vigtigt altid at indtage den rigtige dosis.

De kan også bidrage til at hele sårene, hvis du er kommet til skade. Generelt gavner proteiner, og tilskud med dem, dit immunforsvar.

Proteindrikke kan også gavne din kardio-vaskulære præstationDe kan tilmed nedsætte dit kolesterol-niveau.

Det er ikke, fordi du skal tro, at disse smoothies kan løse alle dine helbredsproblemer. Du bør heller ikke erstatte den medicin, lægen angiver, med proteindrikke. Tværtimod kan en god kombination af det hele virkelig gavne din sundhed.

Du opnår kun disse goder, hvis du indtager den rette mængde. Ellers kan overdrevet indtag medføre problemer med hjerte og kar eller kolesterolet.

Læs denne artikel: Fem sunde sportsgrene du skal prøve

Er der nogen ulemper ved proteindrikke?

Vi har allerede beskrevet nogle af de fordele, der er ved at drikke proteindrikke. Derfor er det også vigtigt, at du kender nogle af de ulemper, der kan være ved disse kosttilskud.

Hvis du i det lange løb ikke indtager den anbefalede mængde for din krop, eller overdriver det, så kan kalciummet i din krop ikke opbygge protein.

Denne tilstand kan medføre nyresten. Du kan også risikere at overlæsse din krop med for mange elementer. Heraf kan især nitrogen, eller kvælstof, risikere at stige. Dette vil få dem til at arbejde mere end nødvendigt for at fjerne alle de giftstoffer, som proteiner optager gennem urinen.

På samme måde kan en stigning i blodets nitrogen få dit væskeindtag til at dale. Og dette kan føre til dehydrering.

Tal med en specialist, hvis du overvejer at gøre proteindrikke til en fast del af din kost. Han eller hun vil kunne vejlede dig, så du gør det bedst. Husk, at god ernæring skal være en planlagt proces.

  • He T, Giuseppin MLF. Slow and fast dietary proteins differentially modulate postprandial metabolism. International Journal of Food Sciences and Nutrition 2014; 65 (3): 386-390. Available at: https://doi.org/10.3109/09637486.2013.866639. Accessed 01/20, 2019.
  • Morton RW, Murphy KT, McKellar SR, Schoenfeld BJ, Henselmans M, Helms E, Phillips SM. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults. British Journal of Sports Medicine 2018; 52 (6): 376-384. Available at:  https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-097608. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108 (S2): 158-167. Available at: https://doi.org/10.1017/S0007114512002516. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM, van Loon LJC. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Journal of Sports Sciences 2011; 29 (s1): 29-38. Available at: https://doi.org/10.1080/02640414.2011.619204. Accessed 01/20. 2019.
  • Schoenfeld BJ, Aragon A, Wilborn C, Urbina SL, Hayward SE, Krieger J. Pre-versus post-exercise protein intake has similar effects on muscular adaptations. PeerJ 2017; 5. Available at: https://doi.org/10.7717/peerj.2825. Accessed 01/20, 2019.