Effekterne af vejrtrækning på hjernen

15 august, 2020
Effekterne af vejrtrækning på hjernen er, at man vil føle sig meget mere rolig, eftersom dyb vejrtrækning vil hjælpe med at mindske stress og angst. Det kan endda forbedre ens koncentrationsevne.

Det er ikke underligt, at effekterne af vejrtrækning på hjernen er vigtige, eftersom det er et af de vigtigste organer i vores kroppe. Det er dog også et af de mest følsomme. Det skyldes, at det er offer for alle kroppens forandringer og dermed også er meget påvirket af alle mulige faktorer såsom glukoseniveauer, puls osv.

Vejrtrækning er processen, hvor vi får ilt ned i lungerne og fjerner kuldioxid fra vores lunger. Ikke kun det, men ilt er grundlæggende for alle reaktionerne, som giver os mulighed for at leve og fungere ordentligt.

Vejrtrækning er altså en automatisk mekanisme. Vi gør det som regel ubevidst uden egentlig at vide hvordan. Vi kan dog kontrollere det bevidst.

Der har været forskning de seneste år i effekterne af vejrtrækning på hjernen. Ved at vide, hvad effekterne er, udviklede videnskabsmænd derefter nogle vejrtrækningsteknikker, som kan forbedre vores livskvalitet. Læs med for at finde ud af mere.

Hvad er effekterne af vejrtrækning på hjernen?

Vejrtrækning har været vigtigt i mange, mange århundreder, især i Østen. Det er faktisk en meget vigtig del af meditationsteknikker og discipliner såsom yoga.

Effekterne af vejrtrækning på hjernen var et mysterie indtil for nyligt, i det mindste relativt. Studier udført på Stanford University viser, at forholdet mellem vejrtrækning og afslapning har et videnskabeligt grundlag baseret på hjernemekanismer.

Selvom det er sandt, at dyb vejrtrækning er glimrende til at håndtere stress og panik, så var mekanismen, som det opstår fra, ikke særlig kendt indtil nu. Forskningen demonstrerede tilstedeværelsen af en særlig gruppe neuroner i hjernen.

Der er omkring 350 neuroner fordelt i centralnervesystemet. Det, der gør dem anderledes fra resten, er, at de aktiverer vejrtrækningen meget hurtigere. Det er vigtigt, fordi disse neuroner stimulerer andre dele af hjernen.

Disse områder vedrører panik, søvn og stress. En af effekterne af vejrtrækning på hjernen er derfor direkte relateret til disse sensationer.

Kvinde mediterer og drager nytte af effekterne af vejrtrækning på hjernen

Du vil måske også synes om: Opdag 4 vejrtrækningsteknikker mod stress

Hvad er konsekvenserne?

Effekten af vejrtrækning på hjernen hjælper os med at analysere måden, hvorpå vi trækker vejret, og tilpasse den til hvert øjeblik i vores liv. Som vi nævnte ovenfor, mindsker langsom og rolig vejrtrækning aktiviteten af vores neuroner.

Så vi kan mindske vores niveauer af stress og angst blot ved at trække vejret ordentligt. Vi kan endda håndtere paniske situationer meget mere effektivt. Det kaldes kontrolleret, rytmisk og dyb vejrtrækning og målet er at trække vejret med mellemgulvet i stedet for med brystet.

Dette er præcis det, som både yoga og meditation handler om. Der er faktisk også vejrtrækningsteknikker til fødsler, der hjælper kommende mødre med at håndtere smerten ved fødslen.

Ligeledes, kan vi også bruge denne effekt af vejrtrækningen på hjernen i den modsatte retning. Vi kan trække vejret hurtigere og mere aggressivt for at aktivere os selv. Det er dog meget mere gængst at bruge det til at slappe af og falde til ro.

Gravid kvinde anvender effekterne af vejrtrækning til at slappe af

Du er måske også interesseret i at læse: Prøv disse fem yogaøvelser til mavemusklerne

Konklusion

Ligesom alle andre væv i vores kroppe, har hjernen også brug for ilt til at udføre sine funktioner. Den seneste forskning viser dog, at der er en anden effekt af vejrtrækning på hjernen.

Det viser, at der er bestemte neuroner, der aktiverers mere, når vi trækker vejret hurtigere. De vedrører niveauerne af stress og frygt. Som du kan se, er kontrolleret vejrtrækning et våben, man kan bruge, når man står over for sin daglige rutine.

Man skal lære at kontrollere sin vejrtrækning, og for at gøre det kan man bede om hjælp fra personer, der er bekendt med yoga og meditation, hvor viden om, hvordan man trækker vejret, er nøglen.

Idéen her er, at man skal være klar over vigtigheden af vejrtrækning. Man ønsker måske også at se på den måde, man trækker vejret på, og øve sig i at gøre det mere bevidst, dybt og langsomt. Det kan måske give dig bedre kontrol over dine følelser.

  • Yackle, K., Schwarz, L. A., Kam, K., Sorokin, J. M., Huguenard, J. R., Feldman, J. L., … Krasnow, M. A. (2017). Breathing control center neurons that promote arousal in mice. Science, 355(6332), 1411–1415. https://doi.org/10.1126/science.aai7984
  • El efecto de la respiración consciente en las neuronas y en la generación de un estado de calma | Respira Vida. (n.d.). Retrieved December 20, 2019, from https://www.respiravida.net/investigaciones/el-efecto-de-la-respiración-consciente-en-las-neuronas-y-en-la-generación-de-un
  • Herrero, J. L., Khuvis, S., Yeagle, E., Cerf, M., & Mehta, A. D. (2018). Breathing above the brain stem: Volitional control and attentional modulation in humans. Journal of Neurophysiology, 119(1), 145–159. https://doi.org/10.1152/jn.00551.2017
    La respiración y nuestro cerebro – Noticias – Ceafa. (n.d.). Retrieved December 20, 2019, from https://www.ceafa.es/es/que-comunicamos/noticias/la-respiracion-y-nuestro-cerebro