Egenskaber og anvendelse af ingefær

Nogle af de mest gængse anvendelser af ingefær er til at behandle lidelser i fordøjelsessystemet. Det stimulerer faktisk produktionen af mavesyre. Hvis du indtager det efter måltider, hjælper det med at reducere oppustethed og kvalme.
Egenskaber og anvendelse af ingefær

Sidste ændring: 03 maj, 2021

Det er meget nyttigt at kende til de forskellige egenskaber og anvendelse af ingefær. Hvis man bruger denne rod i køkkenet, kan det faktisk medføre mange sundhedsmæssige fordele. Eftersom det er fyldt med næringsstoffer, fungerer ingefær godt på mange dele af kroppen.

Vi vil fortælle dig alt om dets fordele i denne artikel.

Alt om ingefær

Ingefær dukkede op i Syøstasien for mere end 3000 år siden. Det blev eksporteret til Centralasien i det 5. århundrede af den persiske konge Darius. Han fik det faktisk fra hinduistiske plantager i Mellemøsten.

Konfutses første data om handel af ingefær fortæller os, hvordan fønikere tog det med til Middelhavet. Senere blev det spredt i hele området ved Middelhavet og Det Røde Hav.

Selvom det hurtigt blev spredt efter det romerske rige, fik Marco Polos rejser det eksporteret til Amerika. Det vokser derfor nu vildt på De Caribiske øer. På nuværende tidspunkt er den primære eksportør af den bedste ingefær Jamaica.

Kulinarisk anvendelse af ingefær

Stødt ingefær

En af egenskaberne ved ingefær understreger dets kraftfulde evne til at forstærke smag. I asiatiske retter bruger de det til at skjule eller fremhæve stærke smage. Det er typisk gængs i orientalske retter som en smagsforstærker i retter med for eksempel kød og ris. Der er dog et stort antal saucer, som bruger denne vidunderlige plante.

I Vesten begrænser vi som regel anvendelsen af det til tørret eller stødt ingefær. Det giver køkkenet en eksotisk aroma. Det kan endda dufte en smule krydret. Det er også glimrende i søde retter, småkager, desserter, karameliseret frugt, sorbet og mere.

Terapeutisk anvendelse af ingefær

En gængs anvendelse af ingefær er som te

Traditionelt er ingefær blevet brugt mod mavelidelser og fordøjelsesproblemer. Det stimulerer bugspytkirtlen, så det øger produktionen af fordøjelsesenzymer. Gængs anvendelse af ingefær er til at behandle svimmelhed, opkast, diarré og mavesår.

Ved at stimulere mavesyre kan man bruge ingefær som smertestillende middel efter måltider. Det vil derudover reducere oppustethed og kvalme. En anden egenskab ved ingefær er dets anti-inflammatoriske træk. Det er derfor glimrende til at behandle problemer med led og muskler.

Det er også en af de bedste typer te til menstruationssmerter, forkølelse og problemer med slimhinderne. Varmt ingefær blandet med citron og honning sænker feber og reducerer infektioner.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Ingefær og gurkemeje til lindring af ledsmerter

Sådan kan man anvende ingefær

For at bruge ingefær som en te til at forhindre eller lindre smerte (såsom menstruationssmerter) skal man blot opvarme fire eller fem skiver frisk ingefær (ikke skrællet), en spiseskefuld citronsaft og noget honning. Her er metoden:

  • Varm vand i en kasserolle. Når det begynder at koge, tilføjes ingefærskiverne.
  • Lad det koge i 10-15 minutter, indtil det bliver brunt.
  • Før du drikker det, tilføjer du citronsaft og honning.

Som du kan se, er der adskillige egenskaber og anvendelse af ingefær. Du kan bruge det til masser af forskellige formål, både i behandlinger og i lækre opskrifter. Prøv te med ingefær!

Det kan interessere dig ...
Lær at lave en lækker ingefærkage
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Lær at lave en lækker ingefærkage

Foruden at have betydelige helbredsmæssige fordele, giver ingefær også retter et unikt præg. I denne artikel, kan du lære at lave en lækker ingefær...



  • Cañigueral, S. (2016). Jengibre. OFFARM.

  • Salgado, F. (2011). El jengibre (Zingiber officinale). Revista Internacional de Acupuntura. https://doi.org/10.1016/S1887-8369(11)70041-2.

  • Vásquez R, O., Alenguer, A., & Marreros V, J. (2001). EXTRACCIÓN Y CARACTERIZACIÓN DEL ACEITE ESENCIAL DE JENGIBRE (Zingiber officinale). Revista Amazónica de Investigación Alimentaria.

  • Mashhadi, N. S., Ghiasvand, R., Askari, G., Hariri, M., Darvishi, L., & Mofid, M. R. (2013). Anti-oxidative and anti-inflammatory effects of ginger in health and physical activity: review of current evidence. International journal of preventive medicine, 4(Suppl 1), S36–S42
  • Nikkhah Bodagh, M., Maleki, I., & Hekmatdoost, A. (2018). Ginger in gastrointestinal disorders: A systematic review of clinical trials. Food science & nutrition, 7(1), 96–108. https://doi.org/10.1002/fsn3.807