Finvalset havre: Hvad er det, og hvordan tilberedes det?

Fibrene i finvalset havre er i stand til at simulere fordøjelsen og øge biodiversiteten af mikrobiota, som har en positiv indvirkning på helbredet.
Finvalset havre: Hvad er det, og hvordan tilberedes det?

Sidste ændring: 06 juni, 2021

Finvalset havre er en type havre, som er kendetegnet ved gryn, der er mindre end den traditionelle version. Det er meget nyttigt at indtage det sammen med en form for drikkevare såsom kaffe. I dag vil vi fortælle dig alt om denne fødevare, så du ved, hvorfor du regelmæssigt bør inkludere det i den kost.

Hav i baghovedet, at havre er en af de bedste kornsorter, man kan finde. De er derudover markedsført næsten uden nogen form for raffineringsproces, hvilket giver dem øget værdi. I tilfælde af for eksempel hvede er det gængs for produkterne at have en høj procentdel af tilsat sukker.

Hvad er finvalset havre?

Det, der adskiller finvalset havre fra den almindelige type, er, at de er skåret i små stykker. De kræver mere tilberedningstid end traditionel havre, men du kan også spise dem rå.

Det endelige resultat ved tilberedning er en fødevare med en gummiagtig tekstur. Det har også en betydelig nøddelignende smag, hvilket giver det imponerende organoleptiske karaktertræk.

Fra et ernæringsmæssigt synspunkt har denne variant de samme karaktertræk som traditionelle havregryn. Vi vil diskutere dem nedenstående for at gøre dig opmærksom på betydningen af at introducere denne fødevare regelmæssigt i din kost.

Havregryn på bord

Ernæring i finvalset havre

Finvalset havre er i stand til at give 375 kilokalorier per 100 gram. Når man ser på makronæringsstofferne, skiller dets indhold af kulhydrater sig ud, selvom de har et lavt glykæmisk indeks. Af den årsag anses de som en fødevare af høj kvalitet.

Havre indeholder ikke meget fedt i deres komposition, men de indeholder flere proteiner end andre kornsorter såsom hvede. Det er vigtigt at tage med i overvejelserne, at dette indtag af protein er af lav biologisk værdi. Det er også vigtigt at nævne tilstedeværelsen af fiber.

På samme tid er det værd at nævne vitaminerne fra B-gruppen og mineralerne, der er til stede i havre. Det sidstnævnte inkluderer fosfor, jern, kobber og zink. De tager alle del i flere fysiologiske reaktioner, som afgør kroppens effektivitet.

Fordele ved at indtage finvalset havre

Nedenstående vil vi nævne fordelene ved at spise finvalset have, og hvad videnskaben siger om det.

En reducering i problemer med tarmene

Havre skiller sig ud for indholdet af opløselige fibre. Dette substans er i stand til at fermentere i tarmene, hvilket skaber en positiv indvirkning på mikrobiota.

Fra det kan man opleve positive effekter, som har med mere effektiv fordøjelse at gøre. Det er tydeligt, at beta-glukanerne, som havre indeholder, har vist sig at være nyttige i at forbedre den bakterielle biodiversitet i tarmene. Og på samme tid tjener de også som et substrat til dannelsen af kortkædede fedtsyrer med en antiinflammatorisk karakter.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Ni sunde vaner til at undgå fordøjelsesproblemer

En forbedret lipidprofil

Fibre i havre er i stand til at have en positiv effekt på kroppens lipidprofilSelvom indvirkningen af kost på kolesterol er begrænset, er beta-glukaner i stand til at øge koncentrationen af lipoprotein HDL (godt kolesterol) og reducere koncentrationen af oxiderede VLDL.

Et studie udgivet i The Cochrane Database of Systemativ Reviews bakker op om denne påstand.

Havre forbedrer immunforsvaret

Havre indeholder, som vi har nævnt, en betydelig mængde af zink. Der er beviser på, at dette mineral er i stand til at stimulere immunforsvaret. Det skaber forbedringer i differentieringen af cellerne, som udgør kroppens forsvarssystem.

Finvalset havre i skål

Havre giver fibre, som forbedrer biodiversiteten i mikrobiota i tarmene, samt zink, som styrker immunforsvaret.

Hvordan tilberedes det?

Det er meget simpelt at tilberede finvalset havre. Man kan følge en metode, der minder om den, der bruges til havre i sin traditionelle form. Man skal blot varme vand eller mælk i en kasserolle og derefter tilføje grynene.

Over middel varme røres i omkring syv minutter, indtil man opnår en jævn, gummiagtig tekstur. Det kan serveres med en topping såsom bær. Det er bedst at undgå at tilsætte sukker, så man ikke ødelægger dets ernæringsmæssige værdi.

På samme tid kan man også tilføje rå havre til nogle drikkevarer såsom kaffe. Dette øger egenskaberne. Det er også muligt at komme det hele i en blender for at få en mere flydende væske, som er nemmere at drikke. Denne type tilberedelse er hurtigere, og det er derfor den foretrukne tilberedningsmetode for mange.

Finvalset havre: En sund fødevare

Finvalset havre er sikkert en af de bedste fødevarer med højt indhold af kulhydrater, som vi kan finde. Sukkerindholdet af lavt på det glykæmiske indeks, og de indeholder en stor mængde fiber, som kan skabe en positiv indvirkning på mikrobiota.

Hvis ikke det skulle være nok, er det derudover også en alsidig fødevare. Det kan tilberedes, men det kan også blendes for at lave en smoothie. Det kan endda tilføjes til yoghurt sammen med en håndfuld nødder. Det vil give dig et meget nærende måltid.

Det kan interessere dig ...
Hvad er kolloid havre, og hvad er dets fordele?
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Hvad er kolloid havre, og hvad er dets fordele?

Kolloid havre er blevet en populær ingrediens i hudpleje. Dette produkt er et glimrende tilskud til behandling af nogle hudlidelser.



  • Jayachandran M., Chen J., Chung SSM., Xu B., A critical review on the impacts of b glucans on gut microbiota and human health. J Nutr Biochem, 2018. 61: 101-110.
  • Hartley L., May MD., Loveman E., Colquitt JL., et al.. Dietary fibre for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev, 2016.
  • Wessels I., Maywald M., Rink L., Zinc as a gatekeeper of immune function. Nutrients, 2017.