Fire øvelser der hjælper din hjertefunktion

· 17. oktober 2018
Selvom der er mange øvelser der hjælper med at vedligeholde dit hjerte, er det vigtigt at du finder en der passer til dig og opfylder dine behov.

Der er en række øvelser der hjælper din hjertefunktion. Disse er for det meste kardiovaskulære øvelser, der styrker dette vigtige organ i din krop. De her fire øvelser der hjælper din hjertefunktion kan nemt medtages i din daglige rutine.

Det er ligegyldigt, om du er et barn, en voksen eller en ældre voksen. Disse øvelser er ideelle og vigtige for enhver aldersgruppe.

I dag skal vi diskutere nogle øvelser, som du kan lave for at styrke din hjertesundhed. Nogle kan gøres i et motionscenter, men mange kan gøres derhjemme. Uanset hvad, de er alle gavnlige!

Øvelser der hjælper din hjertefunktion

Kvinde der holder et bankende hjerte.

Lad os tage et kig på nogle meget enkle øvelser der hjælper din hjertefunktion. Måske kender du dem allerede.

Det vigtigste er, at du medtager dem som en del af din daglige rutine eller i det mindste gør dem omkring 3 dage om ugen. Dit hjerte vil takke dig.

Læs også: De mentale og fysiske fordele ved aerobics

1. Vandring

Mand på vandretur.

Vandreture er en fantastisk øvelse der hjælper din hjertefunktion. Det er en meget lav effekt aktivitet der også forbinder dig med naturen. Derudover giver det dig mulighed for at lære nye ruter og endda få nye venner, for der er ofte der også tager en vandretur på diverse stier.

  • Du behøver ikke at være i god fysisk form for at vandre, og der er ingen risiko når du gør det. Det er meget behageligt og nogle gange kan du endda glemme at du udøver en fysisk aktivitet.

Samlet set er det en stærkt anbefalet aktivitet, der forbedre din fysik, øger din ilttilførsel og styrker dit hjerte.

Læs også: Sådan kan du bruge aubergine til at tabe dig

2. Svømning

Kvindelig svømmer.

Svømning er velkendt og en meget populær aktivitet, der giver din krop en komplet træning. Ved svømning arbejder alle musklerne i kroppen, og det er også en meget god kardiovaskulær træning. Derfor er det ideelt, hvis du vil styrke dit hjerte.

Svømning, ligesom vandreture, er ikke særlig fysisk belastende, og derfor anbefales det til både børn og seniorer. Det er dog ideelt til enhver person uanset alder.

Hvis du har frygter for risikoen for at få en skade og har brug for en aktivitet der har et lavt energiniveau, er dette den perfekte løsning.

3. Cykling

Landevejscyklist.

I dag er cykling blevet så vigtig, at mange mennesker praktiserer det som en del af deres transport til og fra arbejde eller skole. Du kan udøve det alene eller i en gruppe, men i en gruppe vil det altid være mere sjovt og motivere dig meget mere.

Cykling er ideel for de ældre mennesker der har problemer med deres hofter. På denne måde vil de kunne udøve sport uden at det vil have en stor indflydelse på denne kropsdel.

Desuden, hvis der er noget cykling særligt styrker, så er det din hjertestyrke.

Har du ikke en cykel eller søger du et alternativ?

Der er nogle varianter, såsom cykling i gymnastiksalen eller deltager i spinning klasser, der har en endnu højere intensitet. Spinding, medmindre den er rettet mod ældre mennesker, anbefales dog ikke til dem på grund af dets høje intensitet.

Andre former for aktiviteter

Ben med løbesko på.

Der er også andre typer øvelser der hjælper din hjertefunktion, såsom fodbold, tennis eller basketball. De kan også kombineres dine daglige aktiviteter med en kampsport eller endda yoga.

Hvorfor ville yoga hjælpe med dit hjerte, spørger du måske?

Takket være yoga vil din krop blive fri for stress, hvilket er en af ​​årsagerne til mange hjerte-kar-sygdomme. Af denne grund bør du ikke undervurdere denne aktivitet eller andre lignende, da de har mange fordele for dit hjerte.

Den ideelle mulighed er at vælge en aktivitet, du kan lide, og som der motiverer dig. Det vil gøre det nemmere for dig at inkludere den i din faste rutine. Det er også vigtigt, at den passer til din livsstil.

For eksempel, hvis der er en spinding klasse om morgenen på gymnastiksalen, men dit arbejde er på det samme tidspunkt, skal du bare søge efter en anden mulighed på et tidspunkt der passer dig bedre.

Der er altid muligheder, og som du kan se, er der også mange forskellige øvelser der kan hjælpe din hjertefunktion og styrker din krop. Selv det bare at gå 30 minutter om dagen er det værd.

Nemt, ikke?