Forbindelsen mellem stress og hyperthyroidisme

30. maj 2019
Det er vigtigt at kontrollere stress i forhold til alle sygdomme. Men det er især vigtigt, når man snakker om skjoldbruskkirtlen, siden man kan forværre situationen og forårsage hyperthyroidisme. Her viser vi dig, hvad du kan gøre i sådan en situation.

Stress og hyperthyroidisme er tilknyttet på en måde, vi alle burde kende til. Hyperthyroidisme er en tilstand, der opstår, når skjoldbruskkirtlen er overaktiv.

Som vi allerede ved, er sygdomme forbundet med skjoldbruskkirtlen ret almindelige. Men det, ikke så mange ved, er, at faktorer såsom stress kan forårsage en ændring i hormontypen, som skjoldbruskkirtlen producerer.

I denne artikel vil du lære mere om forholdet mellem stress og denne tilstand.

Læs også: En lækker anti-stress smoothie

Hvordan er stress og hyperthyroidisme forbundet?

Forholdet mellem stress og hyperthyroidisme

Stress og hyperthyroidisme er relaterede gennem binyrenFor bedre at forstå dette forhold, skal vi kigge nærmere på vores stressmekanisme.

Stress og immunforsvaret

Tro det eller ej, kan stress for sig selv ændre på skjoldbruskkirtlens funktion, hvis man lider af kronisk stress. Kronisk betyder, at man har perioder af stress i tre måneder op til et år. Dette betyder, at man lider af nervøsitet og agitation, hvilket forårsager alvorlig psykisk lidelse.

  • Når dette sker, er det første, stress gør, at stimulere hypothalamus kirtlen og hypofysen. 
  • Disse to vigtigt kirtler, som sidder i hjernen, stimulerer derefter binyren.
  • Det næste der sker, er, at immunforsvaret ikke bare svækkes, men også ændres.
  • Dette sætter gang i cytokiner og inflammatoriske processer. Det betyder, at vores eget kropslige forsvarssystem angriber os fordi det opfanger en trussel. Men det kan ikke opfange, hvor truslen kommer fra, så det reagerer på den værst tænkelige måde: det angriber sig selv.

Se også: 9 fødevarer der mindsker stress

Stress og hyperthyroidisme

Det, der ofte sker er, at skjoldbruskkirtlen er med til at angribe vores eget immunforsvar.

  • I dette tilfælde burde vi nævne endnu en klinisk tilstand: Hashimoto’s Thyroiditis, eller autoimmun hyperthyroidisme.
  • Vi bør heller ikke glemme, at stress påvirker nogle mennesker til at blive langsommere.
  • Dette sker dog ikke i alle tilfælde, så det er vigtigt, at forklare det.

Hvor nogle mennesker taber sig, når de er stressede, sker det modsatte for andre. De tager på, fordi skjoldbruskkirtlen bliver langsommere og niveauet af hormonerne trijodthyronin (T3) og thyroxin (T4) nedsættes.

Stress og hyperthyroidisme: Hvad kan vi gøre for at undgå begge dele?

Meditation mod stress

Ændringer i skjoldbruskkirtlens funktion er en tilstand forbundet med forskellige faktorer. En af dem, som vi allerede ved, er stress.

Så hvordan kan vi undgå hyperthyroidisme forbundet med stress?

Her giver vi dig nogle strategier:

Vær opmærksom på din kost

Udover at spise en afbalanceret kost, er det også vigtigt, at du ikke springer måltider over. Hvis du ikke spiser morgenmad eller frokost, for eksempel, kan dit stofskifte ændre sig.

Derudover burde du regulere dit indtag af koffein, sukker, alkoholiske drikke, sodavand, chokolade osv. Disse fødevarer har en tendens til, at øge stressniveauer.

Eksperter anbefaler også, at du inkluderer følgende vitaminer og mineraler i din kost:

  • Selen
  • Natrium
  • Zink
  • Jern
  • Kobber
  • A-, B-, C-, og E-vitaminer

Sov 7 til 9 timer om natten

Soevn mod stress og hyperthyroidisme

Som vi alle ved, har stress en drastisk effekt på, hvor godt du sover. Samtidig kan en dårlig nats søvn ændre på din sundhed og dit stofskifte. På grund af dette, er det vigtigt at sikre os, at vores søvnvaner er sunde:

  • Man bør holde regelmæssige timer: spis og gå i seng på samme tid hver dag.
  • Undgå at spise mindre en 2 timer før du går i send.
  • Om eftermiddagen bør du holde øje med en simpel ting: Sænk farten. I starten kan du bare lægge dig ned og hvile, men psykisk, når du er hjemme, er det vigtigt, at du sænker farten mentalt og fysisk.
  • To timer før sengetid bør du lægge din computer og mobiltelefon fra dig.

Hold styr på dine følelser

Vi ved alle godt, at det ikke er en let sag, at styre sine følelser. Men det er derfor godt, at prioritere dette mere. Her er nogle tips til, hvordan du kan:

  • Hvis noget bekymrer dig i dag, lad være med at udskyde det til i morgen.
  • Stress og hyperthyroidisme er forbundet med hinanden. Tag hånd om dine små problemer før de bliver større.
  • Fokuser på nuet. I stedet for at bekymre dig om, hvad der kunne ske i morgen, kan du prøve en simpel strategi: Hvad kan jeg gøre for at løse dette problem i dag?
  • Prøv at find følelsesmæssig understøttelse: Snak med folk, du stoler på, omkring de ting, der bekymrer dig. Skriv dagbog, dyrk motion, og giv slip på den daglige angst.

Mindfulness

‘Mindfulness‘ er en meditationspraksis og en måde at forbinde krop og sind.

  • Det anbefales, at praktisere mindfulness mindst en time om dagen. Husk, at denne praksis også omfatter kost og andre livsområder.
  • Det betyder simpelt nok, at være mere tilstedeværende og nyde alt, hvad vi gør. Det lægger også vægt på, at lytte til dig selv og sænke farten i livet, og leve mere ansvarligt.

Siden stress og hyperthyroidisme er relaterede, er disse simple strategier en god måde for dig, at tage dig bedre af dit eget krop og sind.

  • AD Kanner , JC Coyne , C. Schaefer , RS Lazarus. Medición del estrés y salud: emociones, tiroides y problemas psicosociales. Journal Behavior. Medicina. 4 ( 1981)
  • A. Matos-Santos , EL Nobre , JG Costa , P.J. Nogueira , A. Macedo , A. Galvão-Teles , J.J. de Castro. Relación entre el impacto de los acontecimientos vitales estresantes y el inicio de la enfermedad de Graves y el bocio nodular tóxico. Revista  de Endocrinología. 55 ( 2001 ) pp. 15 – 19