Fordelene ved havregrynsvand, og hvordan du laver det derhjemme

Havregrynsvand er rig på fibre, så det kan hjælpe os med at føle os mætte i længere tid og samtidig hjælpe os med at tabe os. Desuden er det ideelt til at forhindre trang til slik. Lær mere om dets mange fordele i denne artikel!
Fordelene ved havregrynsvand, og hvordan du laver det derhjemme

Sidste ændring: 05 januar, 2022

Du tænker måske på havregryn som de flager, du putter i mælk eller yoghurt til morgenmad. Men denne kornsort har mange flere anvendelsesmuligheder. I denne artikel fortæller vi dig om de mange gode fordele ved havregrynsvand, og hvordan du tilbereder det.

Hvorfor er det godt at indtage havregrynsvand?

Grundlæggende kommer mange af de gavnlige egenskaber ved denne væske fra det faktum, at den har en stor mængde fibre. Faktisk er det en af de kornsorter, der er rigest på dette næringsstof, som den spanske ernæringsstiftelse har bemærket i denne rapport om “Aktuelle data om havrens ernæringsmæssige egenskaber“.

Det betyder mange fordele for vores helbred, såsom evnen til at reducere forhøjet blodtryk, forbedre mave- og tarmproblemer og tabe sig, som denne undersøgelse viser.

Havregrynsvand kan bruges til at rense tarmkanalen og blodbanen. Desuden er det nyttigt både til at forebygge og helbrede forskellige lidelser, fordi det giver generel velvære til kroppen, især i fordøjelses- og udskillelsessystemet.

I det specifikke tilfælde af tarmene tjener det til at smøre dem, hjælpe med at uddrive toksiner og gavne kroppens fordøjelsesproces generelt.

Havregrynsvand i glas

Den ideelle hyppighed og tidspunktet for indtagelse af havre vil afhænge af den enkelte person, ernæringsbehov og daglige aktiviteter. Overordnet set kan indtaget bidrage til at få os til at føle os mere mætte, især når vi forsøger at tabe os.

Af denne grund er det vigtigt at planlægge en koststrategi med hjælp fra en ernæringsekspert. På denne måde kan du bedre udnytte de gavnlige egenskaber ved havregrynsvand og undgå enhver usund brug af denne fantastiske fødevare.

Anvendelse og fordele ved havregrynsvand

På baggrund af ovenstående forskning og andre lignende undersøgelser kan vi fremhæve følgende anvendelsesmuligheder og fordele ved havregrynsvand:

  • Det hjælper med at reducere kolesterolniveauet i blodet ved at rense arterierne. Forskning viser, at havregryn med æblejuice hjælper med at reducere dyslipidæmi.
  • Havregrynsvand kan hjælpe med at stabilisere blodsukkeret ved at give mæthed uden at øge glukoseproduktionen.
Smoothie og vindruer

Du er måske interesseret i: Et sundt hjerte med havregryn og æbler

  • Det kan hjælpe med at reducere højt blodtryk samt kolesterol. Dette skyldes, at det renser blodet.
  • Havregrynsvand kan hjælpe med at fremme en god tarmbevægelse, da det forbedrer floraen og forebygger forstoppelse.
  • Det kan bidrage til vægttab, fordi det giver mæthed og gør det muligt at gå regelmæssigt på toilettet.
  • Det kan forbedre præstationsevnen i sport, da det er et ideelt supplement til atleter og personer, der dyrker motion. I dette tilfælde anbefaler nogle specialister, at man drikker et glas havregrynsvand en time før træning. Dette afhænger dog af den enkelte persons behov.
  • Som om det ikke var nok, er havregrynsvand også grundingrediens i forskellige produkter med anerkendte fordele for huden.

Fordelene ved havregrynsvand til at tabe sig

De fleste mennesker, der indtager havregrynsvand, gør det på grund af denne væskes evne til at hjælpe med at tabe sig. Dette er alt sammen takket være mængden af fibre, der indtages med et simpelt glas af denne drik.

Til gengæld har den også et lavt indhold af kalorier, fedt og sukker, hvilket fører til et mindre indtag af slik. Derfor er den perfekt, når der er stor trang til desserter eller slik.

Havregrynsvand anrettet i glas

Personer på kur bliver ofte sultne. Det er ikke altid rigtigt, men det er ofte tilfældet. Den gode nyhed er, at havregrynsvand giver mæthed og dermed hjælper til bedre at kontrollere, hvad og hvor meget vi spiser.

Det er muligt at ledsage et glas havregrynsvand med andre fiberrige fødevarer, såsom revet kokos, banan, jordbær, kanel, nelliker, vanilje og kardemomme, hvilket også vil give tilberedningen en mere lækker smag. Spørg din ernæringsekspert om denne mulighed.

Nogle opskrifter til fremstilling af havregrynsvand

Havregrynsvand kan indgå i tilberedninger som smoothies, kager, saucer og supper. Det har ikke en særlig stærk smag, så det er alsidigt at inkludere i både søde og salte retter.

Her er et par populære opskrifter, så du kan lave det derhjemme!

Havrevand i glas

Havregrynsvand opskrift nummer 1

Ingredienser

  • 7,5 dl vand
  • 2,5 dl havreflager
  • Fire teskefulde bygmiso

Fremgangsmåde

  • Bring vandet i kog.
  • Tag det af blusset, tilsæt havreflagerne og lad dem trække i 30 minutter.
  • Tilsæt byggen og bland godt.
  • Det er nu klar til at blive indtaget. Hvis du ønsker det, kan du filtrere det og overføre det til en glasbeholder.

Du vil måske gerne læse: 4 havremælk smoothies til at stille sulten

Opskrift nummer 2

Ingredienser

Fremgangsmåde

  • Bring vandet i kog, og tilføj havregrynen, når vandet kommer i kog. Lad det koge i ti minutter.
  • Tag derefter gryden af varmen, og lad den afkøle til stuetemperatur.
  • Tilsæt bygvandet og rør godt rundt.
  • Dæk skålen til med et klæde og lad den stå natten over.
  • Om morgenen hældes det i en blender og blendes godt. Dette er beregnet til at blive indtaget koldt.

Opskrift nummer 3 på havregrynsvand

Ingredienser

  • 2 dl vand
  • En spiseskefuld havreflager
  • Honning, økologisk sukker, kanel eller stevia (et sødemiddel efter smag)

Fremgangsmåde

Den sidste mulighed har et naturligt sødestof. Hvis du ønsker flere portioner, skal du gange mængden af ingredienserne.

  • Kom havregrynene i vandet, og tilsæt derefter sødestoffet.
  • Lad det stå natten over og drik, når du har lyst.

Fordelene ved dette vand for alle hver dag

Som du måske har bemærket, er tilberedningen af denne mad meget enkel og giver også mange forskellige muligheder. Tøv ikke med at prøve det og få mest muligt ud af fordelene ved havregrynsvand, som vi har delt med dig her.

Det bedste ved havregrynsvand er, at det kan indtages dagligt, uden at det genererer nogen problemer. Det er også et produkt, der er velegnet til folk i alle aldre. Det har praktisk talt ingen kontraindikationer. Der er dog undtagelsen for cøliaki-personer, som bør undgå at indtage rå havregrynsvand.

This might interest you...
Hvad er kolloid havre, og hvad er dets fordele?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvad er kolloid havre, og hvad er dets fordele?

Kolloid havre er blevet en populær ingrediens i hudpleje. Dette produkt er et glimrende tilskud til behandling af nogle hudlidelser.



  • Aparicio Vizuete, A., & Ortega Anta, R. M. (2016). Efectos del consumo del beta-glucano de la avena sobre el colesterol sanguíneo: una revisión. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 20(2), 127-139. https://renhyd.org/index.php/renhyd/article/view/183
  • Anderson, J. W., Smith, B. M., & Gustafson, N. J. (1994). Health benefits and practical aspects of high-fiber diets. In American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1093/ajcn/59.5.1242S
  • Fundación Española de Nutrición. Informe sobre Datos actuales sobre las propiedades nutricionales de la avena (2017).
  • García-Montalvo, Iván Antonio, Méndez-Díaz, Sheila Yamile, Aguirre-Guzmán, Noyoltzin, Sánchez-Medina, Marco Antonio, Matías-Pérez, Diana y Pérez-Campos, Eduardo. (2018). Incremento de la ingesta de fibra dietética complementaria al tratamiento del síndrome metabólico. Nutrición hospitalaria , 35 (3), 582-587. https://dx.doi.org/10.20960/nh.1504
  • Imedio, B. (2017). Nuevas tendencias en dermofarmacia: el agua micelar, análisis de composición y consumo. Madrid: Universidad Complutense.
  • Kordialik-Bogacka, E., Bogdan, P., & Diowksz, A. (2014). Malted and unmalted oats in brewing. Journal of the Institute of Brewing. https://doi.org/10.1002/jib.178
  • Monteagudo, J. L. G. (2020). VEGETALES ANTIVIRALES.
  • Tosh, S. M., & Miller, S. S. (2015). Oats. In Encyclopedia of Food and Health. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00497-9