Munkfrugt: Hvad det er samt fordele og kontraindikationer

Munkfrugt er den seneste tilføjelse til listen over sødemidler, der kan erstatte bordsukker. Hvad er det? Hvad er fordelene ved det? Lær alt om det her!
Munkfrugt: Hvad det er samt fordele og kontraindikationer
Anna Vilarrasa

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Anna Vilarrasa.

Sidste ændring: 25 august, 2022

Der findes flere og flere alternativer hver dag til at erstatte hvidt sukker, uanset om det er honning, agavesirup eller nyere tilføjelser som sukrin og stevia. Men nu er der endnu en plante fra Kina, der skal indtage scenen: Munkfrugt.

Selv om den stadig ikke findes så mange steder, spredes dens anvendelse gradvist i sukkerholdige drikkevarer og andre produkter. Måske har du allerede prøvet nogle af dem. Men hvis du ikke ved noget om munkfrugt, vil vi fortælle dig meget mere i denne artikel.

Hvad er munkfrugt?

Munkfrugt (Siraitia grosvenorii) er en vinplante i græskar-familien. Den stammer oprindeligt fra det sydlige Kina, hvor den er kendt som Luo Han Guo. Man mener, at navnet stammer fra det faktum, at dens første dyrkere var buddhistiske munke.

De første omtaler af denne plante går tilbage til det 13. århundrede i optegnelser fra kinesiske munke i Guilin-området. Den blev (og bliver stadigvæk) brugt som et traditionelt middel mod forkølelse, halsbetændelse og forstoppelse. På grund af vanskeligheden ved dyrkning spredte planten sig dog ikke til andre dele af verden.

I det 20. århundrede blev den kendt i England. Det var dog først i 1980’erne, at man for første gang fandt ud af, at den kunne bruges som sødemiddel.

Frugten er lille og rund (ca. 5-7 cm i diameter). Skrællen er hård, tynd og dækket af fine hår. Farven er gul, grøn og brun. Indersiden kan spises frisk, og skrællen bruges til at lave infusioner.

Det vigtigste ved dens smag er den sødme, der forstærkes, når man taler om pulver og flydende ekstrakt af frugten. Denne egenskab skyldes især mogrosiderne, glykosidforbindelser, der udvindes fra forskellige planter og anvendes som sukkererstatning.

Munkfrugt som sødemiddel

Du vil helt sikkert kunne lide denne artikel: 7 tegn på, at du spiser for meget sukker

Fordelene ved munkfrugt

Selv om brugen af munkfrugt i Kina går mange århundreder tilbage, er dette et sødemiddel, der ikke er blevet undersøgt så meget som andre på markedet. De fleste af forsøgene er blevet udført på dyr. Det er et nyt produkt. Derfor har det ikke været muligt at teste langtidseffekterne.

Men når man tager dette i betragtning, er det muligt at opregne flere styrker og fordele, der opstår ved munkfrugtekstrakt. Lad os tage et kig på det.

Det er velegnet til personer med diabetes

I American Diabetes Association’s Standards of Medical Care in Diabetes står der, at for dem, der er vant til produkter sødet med sukker, kan ikke-nærende sødemidler være et godt alternativ til sukker, honning og agavesirup.

Selv om brugen af disse ikke synes at påvirke glukosereguleringen, letter de et lavere kalorie- og kulhydratindtag. Derfor er de et godt alternativ, hvis der indtages sødede drikkevarer og fødevarer.

Samme agentur opfordrer dog kraftigt til at mindske indtaget af sødede drikkevarer og fødevarer. Det foreslår, at man i stedet vælger alternativer uden disse tilsætningsstoffer.

Det har ingen kalorier og en neutral smag

Munkfrugtekstrakt har ingen kalorier eller kulhydrater. Derfor er det ofte et af de foretrukne sødestoffer for folk, der følger meget kulhydratfattige diæter, f.eks. ketogen diæt.

Desuden er smagen ret neutral, og når det udsættes for varme, mister det ikke sine egenskaber. Derfor er det en perfekt erstatning for sukker både til sødning og til madlavning og bagning.

Det giver ikke fordøjelsesproblemer

I princippet er der ingen kendte ubehagelige virkninger af dets indtagelse. Dette er vigtigt, fordi nogle sødemidler af samme type kan forårsage luft i maven, oppustethed eller diarré hos nogle mennesker.

Munkefrugt har nogle gavnlige egenskaber

Indholdet af munkfrugten er kendetegnet ved tilstedeværelsen af kulhydrater og nogle mineraler. Den indeholder dog også andre komponenter såsom flavonoider, fenolsyre, glykosider og terpener, som ligger til grund for dens medicinske aktivitet.

Ud over de egenskaber, der er anerkendt af den kinesiske farmakopé, har andre undersøgelser fastslået nogle af dens fordele. Som de påpeger i tidsskriftet Future medicinal chemistry, er nogle af de mest fremragende fordele ved munkfrugt:

  • Mogrosider har vist sig at sænke det samlede kolesteroltal og triglyceriderne i blodet hos mus med diabetes.
  • Munkfrugten kan modvirke virkningen af frie radikaler og forhindre lipid peroxidation. Dette hænger sammen med en lavere risiko for at lide af helbredsproblemer som f.eks. åreforkalkning eller inflammatoriske sygdomme.
  • Mogrosider udøver en antiinflammatorisk aktivitet, idet de forhindrer frigivelsen af visse molekyler som prostaglandiner.

Forskellige måder at bruge munkfrugt som sødemiddel på

Den hele frugt har en meget kort holdbarhed, og det er stadig kompliceret at finde den langt fra de lande, hvor den dyrkes. Derfor bliver den hele friske frugt sjældent spist. I stedet bruges den normalt i urtete.

Sødestoffet fremstilles af et ekstrakt af tørret frugt. Det kan bruges i mad og drikkevarer, både varmt og koldt. Ved dosering skal man være opmærksom på, at det er 150 til 250 gange sødere end almindelig sukker.

Det kan bruges i følgende situationer:

  • I kaffe, te eller enhver form for infusion som erstatning for sukker.
  • I læskedrikke, lemonader og saft.
  • Til sødning af mejeriprodukter som yoghurt, kefir, milkshakes eller is.
  • Som erstatning for sukker ved tilberedning af enhver form for slik og dessert: Småkager, kiks, kager, budding osv. I dette tilfælde er det nødvendigt at overveje, at konsistens, smag og udseende kan være anderledes.

Vi ved, at du vil kunne lide at læse: 10 frugter, der er rige på kalium

De mulige ulemper ved munkfrugter

De fleste tilsynsmyndigheder erklærer, at munkfrugter er et sikkert produkt og egnet selv til gravide kvinder og børn. Det gælder Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og den amerikanske Food and Drug Administration (FDA).

Brugen er tilladt som sukkererstatning, og indtil videre er der ikke observeret nogen skadelige virkninger af indtagelsen af den. Det skal dog bemærkes, at der er tale om et meget nyt produkt, og at dets langtidsvirkninger ikke er blevet undersøgt.

Den mest fremtrædende risiko kan være i form af en allergisk reaktion. Personer med allergi over for planter af samme familie (græskar, vandmelon eller melon) bør måske være mere forsigtige med indtagelsen.

Munkfrugt er sart, gærer meget hurtigt, og dyrkningen af den er problematisk. Dette er nogle af grundene til, at det er svært at finde den i butikkerne, og at den er dyrere.

Munkfrugtekstrakt er et interessant sødemiddel for personer med diabetes. Nogle af de produkter, hvori det anvendes, kan dog indeholde andre sødemidler, der påvirker blodsukkeret.

Kvinde tjekker sit blodsukker

Nogle afsluttende tanker om munkfrugten

Munkfrugt er et naturligt sødemiddel fra en plante, der dyrkes i Kina. Det har vundet berømmelse som en sundere sukkererstatning i de seneste år på grund af nogle af dets fordele. Det er et sikkert tilsætningsstof, der er velegnet til diæter med meget lavt kulhydratindhold.

Dyrkningen og eksporten er dog stadig begrænset i forhold til den øgede efterspørgsel efter dette produkt. Derfor er det ikke let at finde i de fleste butikker, og det bruges ofte i fødevareindustrien til at søde drikkevarer.

Det er et meget nyt produkt i industrien, og dets fordele er ikke blevet testet på mennesker. Derfor er det bedste råd at bruge det sparsomt og i små mængder.



  • American Diabetes Association. Lifestyle management: standards of medical care in diabetes – 2019. American Diabetes Association Diabetes Care. Enero 2019. 42 (Suppl 1): S46- S60.
  • Gong X, et al. The fruits of Siraitia grosvenorii: a review of chinese food-medicine. Frontiers in Pharmacology. Noviembre 2019. 10: 1400.
  • Liu C, et al. Pharmacological activities of mogrosides. Future Medicinal Chemistry. Febrero 2018. 10 (8).
  • Kumar Thakur B, et al. Introduction, adaptation and characterization of monk fruit (Siraitia grosvenori): a non-caloric new natural sweetener. Scientific Reports. Marzo 2021. 11: 6205.
  • Nutra Source Inc. Determination of the Generally Recognized as Self (GRAS) status of Siraitia Grosvenori swingle (luo han guo) fruit extract as a food ingredient. Mayo 2017. Office of Food Additive Safety. Food and Drug Administration.
  • Younes M, et al. Safety use of Monk fruit extract as a food additive in different food categories. EFSA Journal. Diciembre 2019. 17 (12): e05921.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.