Glem din smerte for at komme videre

3. januar 2019
Du bør undlade at sidde fast i triste eller negative tanker, da dette ikke vil tillade dig at komme tættere på dine mål, og det vil påvirke dit helbred. Prøv at overvinde din smerte med en positiv holdning.

Livet er fuld af følelser, og desværre også smerte. Der er øjeblikke der kan overvælde dig og lamme dig, men du skal glemme din smerte for at komme videre.

De følelser, der er relateret til dette, er frygt og tristhed. Følelser er en psyko-fysiologisk reaktion på en begivenhed, som et individ oplever. Mennesker er trods alt følelsesmæssige væsener, og vi oplever følelsesmæssige forandringer hver eneste dag.

Smerte genererer fysiologiske, kognitive og adfærdsmæssige ændringer, som kan generere tilstande af angst og depression. Hvis du sidder fast i din smerte, ændres dit humør. Således, hvis du er i et depressivt humør, vil alt omkring dig producere tristhed, nostalgi og depression.

Der er følelsesmæssige situationer som tab af et familiemedlem, sygdomme, finansielle kriser eller andre begivenheder, som kan forårsage smerte. Som enhver anden følelse skal du føle din smerte og sorg, men ikke at overvinde den smerte kan til gengæld forårsage følelsesmæssig ustabilitet og depression.

Der er værktøjer til at overvinde denne følelse, såsom følelsesmæssig intelligens. Den består af et sæt følelsesmæssige færdigheder til at kontrollere de grundlæggende fysiologiske funktioner, såsom opfattelse og opmærksomhed på vores fysiologiske eller ekspressive tilstande.

De følelsesmæssige færdigheder omfatter:

  • At opfatte, vurdere og udtrykke følelser nøjagtigt.
  • At generere følelser, der faciliterer tænkning.
  • At forstå følelser og følelsesmæssig selverkendelse.
  • Regulering af følelser for at fremme følelsesmæssig og intellektuel vækst.

Hvis du har kontrol over dine følelser, vil du være i stand til at komme videre og slippe alt det gamle.

Hvis du er i en virkelig trist situation, forklarer vi herunder, hvordan du glemmer din smerte for at komme videre i denne artikel.

Se nærmere på dine følelser og føl dem

kvinde ser ud af dugget vindue og kan komme videre

En situation kan generere forskellige reaktioner, og følelserne vil bestemme, hvordan du handler. Hvis du føler smerte, er det første, du skal gøre, at identificere, hvad der påvirker dig og give dig selv tilladelse til at acceptere følelserne.

Nogle gange kan du lægge låg på dine følelser og ikke græde. Du kan også skrige eller ikke engang udtrykke dine følelser på grund af frygt. Dette er dog skadeligt, fordi hvis du ikke tillader dig selv at føle følelserne, kan du ryge ind i en depression.

Føl følelserne; læg ikke låg på dem!

Læg ikke pres på dig selv, og døm ikke dig selv for at føle på en bestemt måde. Du skal forstå, at dette er en midlertidig situation, der er en del af livet. Vi har ingen kontrol over eksterne situationer, og der er situationer, der kan påvirke os, da vi ikke er perfekte. Men du skal forstå, at smerten ikke vil vare hele livet.

Se også: Brud i familien tager meget tid og energi at helbrede

Glem din smerte for at komme videre, og stol på din sociale omgangskreds

Lad være med at gøre dig selv til offer. Hvis du virkelig vil komme videre, efter du har haft en smertefuld oplevelse, er det tid til at glemme smerten.

Vi er alle sårbare overfor situationer, der udfordrer os og skubber os til vores yderste grænse. Du er ikke den eneste, der lever med sorg og frygt lige nu. Derfor skal du møde dine følelser og have viljestyrke til at overvinde din smerte.

Smerten kan få dig til at føle dig ensom, og måske føler du, at verden har vendt ryggen mod dig. Du er dog ikke alene: stole på din familie, venner eller partner, når du skal overvinde din smerte. De vil være der for at støtte dig. Desuden skal du vide, at det, at have samtaler med dem vil distrahere dig.

Find trøst i din sociale omgangskreds ved at tilbringe tid med dem og nyde nuet. Få alt ud af brystet, men prøv ikke at belaste andre for meget med dine problemer, for du ved ikke, hvad den person, der lytter til dig, kan føle.

Ryd dit sind med fritidsaktiviteter

mand krammer børn

At gå en tur, dyrke sport, rejse, eller lave en aktivitet, du kan lide, hjælper dig med at glemme din smerte, og hjælper dig med at komme videre. At have en travl hverdag er det bedste, du kan gøre for at overvinde tristhed.

Find ud af, hvad der får dig til at føle dig godt tilpas, og gør det!

Lad ikke din frygt lamme dig. Dit velvære afhænger af dig, så nyd de små øjeblikke, som livet giver dig.

Læs: Kost mod depression: Mad til godt humør

En ny livsplan kan hjælpe dig med at komme videre

At glemme smerten er en personlig beslutning, så det er op til dig at overvinde det og håndtere situationen med mod. På denne måde kan du genoverveje dine mål og arbejde hen imod dine drømme. Lad ikke smerten nedbryde dig eller få dig til at afvige fra dine mål.

I starten er det svært at få dit liv tilbage på sporet i en smertefuld situation, men livet fortsætter, og det skal du også. Hvis du falder, skal du bare rejse op igen og fortsætte fremad.

At leve i en tilstand af konstant smerte vil lægge pres på dig og kunne skade din mentale og fysiske sundhed. En tilstand af depression og angst kan blive til en psykologisk sygdom. Derudover kan du somatisere dine følelser. Dette kan påvirke dit fysiske helbred.

Glem din smerte. Lev dit liv og vær glad!

  • Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Kairós. https://doi.org/10.1590/S0034-75901996000400008

  • Puerta, E. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Revista de La Asociación de Inspectores de Educación de España PSICOPEDAGOGÍA. https://doi.org/10.1177/205684601261

  • Sánchez-López, D., León-Hernández, S. R., & Barragán-Velásquez, C. (2015). Correlación de inteligencia emocional con bienestar psicológico y rendimiento académico en alumnos de licenciatura. Investigación En Educación Médica. https://doi.org/10.1016/j.riem.2015.04.002