Gode råd til overgangsalderen

10. januar 2020
Din krop ændrer sig, mens du bliver ældre. Disse tips til at lindre de fysiske og psykologiske forandringer ved overgangsalderen vil hjælpe dig med at vænne dig til overgangsalderen på den bedst mulige måde.

I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan man nemmest klarer sig igennem ændringerne i overgangsalderen. Vi giver dig nogle gode råd til overgangsalderen, som du kan huske på og følge.

“Jeg føler mig ked af det, deprimeret og irritabel!” Det er en af de typiske ting, som kvinder siger, når de har nået overgangsalderen. Kvinder, der har nået overgangsalderen, oplever ofte ændringer, som de ikke ved, hvordan de skal håndtere.

I løbet af denne tid er der en række hormonelle ubalancer. De fysiologiske ændringer er også mærkbare.

Vi anbefaler: Hedeture i overgangsalderen: Dette kan du gøre

Tidlig menopause og overgangsalder

Kvinde oplever hedetur under overgangsalderen

Overgangsalderen dukker som regel op et år efter en kvindes sidste menstruationscyklus. Før dette er der den præmature menopause, hvor kroppen begynder at producere færre mængder østrogen og progesteron, som reducerer kvindens evne til at blive gravid. Dette finder typisk sted omkring de 50 år.

Hormonelle ændringer hos kvinder kan forårsage følelsesmæssige og psykologiske ændringer.

Under denne periode begynder ændringerne ved overgangsalderen at dukke op, og de består som regel af hedeture og svedture om natten. En kvinde kan også opleve søvnbesvær, øgede urinvejsinfektioner, inkontinens og en større mængde kropsfedt omkring taljen.

Følelsen af ensomhed, humørsvingninger, episoder med tristhed og vrede er også ting, der dukker op uden forklaring. I nogle tilfælde kan de endda forårsage lavt selvværd.

Dette er følelsesmæssige ændringer, der er forbundet med de fysiske ændringer i kroppen, der finder sted. Derudover kan kvinder opleve problemer med deres hukommelse og koncentration.

Hvis en kvinde er melankolsk, irritabel eller i en depressiv tilstand, bliver disse følelser kraftigere under denne periode. Andre kvinder vil ikke opleve store ændringer under overgangsalderen, og for nogle kvinder kan disse ændringer endda være lettere.

Det hormonelle forhold med bivirkningerne

Forholdet mellem østrogen og kvindelige hormoner samt syntesen af dopamin, serotonin og oxytocin har sine bivirkninger. Disse neurotransmittere er involveret i at regulere følelser, og de er forbundet med psykiatriske og psykologiske lidelser.

Dette skaber en klar forbindelse mellem følelsen af irritabilitet, forværring af helbredet, tristhed, stress eller angst. Disse følelser påvirker 70% af kvinder, der oplever overgangsalderen, og de kan vare lige fra seks måneder til to år.

Råd til overgangsalderen

Det er nødvendigt at have nogle sunde vaner under denne fase i livet.

To kvinder holder en masse grøntsager

Solcreme og daglig hygiejne er gode råd til overgangsalderen

Den reducerede mængde østrogen har en stor indvirkning på huden, men der er flere ting, du kan gøre ved det.

For det første er det nødvendigt at bruge en solcreme, der er egnet til din hudtype. Det er et af de vigtigste råd til overgangsalderen.

Derudover er daglig, personlig hygiejne nødvendigt, hvilket også gælder brugen af produkter til at genoprette hudbarrierens funktion. Dette vil minimere rynker, tørhed i huden og slap hud.

Hudens aldring er også forbundet med genetik og miljømæssige faktorer. Derfor er et andet råd til overgangsalderen, at du forbedrer din kost og undgår at blive udsat for forurening, solstråler og tobak, så du bedre kan håndtere denne fase i livet.

Læs også: Tidlig overgangsalder øger risikoen for demens

Hvordan ændrer kroppen sig?

I denne periode foregår der normalt en omfordeling af kropsfedtet. Dine hofter ændrer sig, og nogle kvinder kan tage på i dette område. Der er dog også kvinder, som taber sig.

En afbalanceret kost, der er rig på frugt, grøntsager og bælgfrugter, samt daglig motion kan hjælpe med at forhindre usund vægtstigning i at finde sted.

Et af problemerne, der ofte finder sted i denne fase, er osteoporose. Knoglernes skrøbelighed stiger, især i hofterne, håndleddene og ryghvirvlerne, som kan få brud.

Derfor anbefales det, at du får dit calciumindtag via mejeriprodukter, og at du går mindst 20 minutter om dagen.

Mere kontrol og mindre salt i overgangsalderen

Person holder saltbøsse, selvom råd til overgangsalderen indebærer mindre salt

Forebyggelse under tidlig overgangsalder er essentielt, for ellers kan det øge risikoen for kardiovaskulære faktorer og resultere i højt blodtryk. Derudover kan kolesteroltallet stige, og diabetes kan forekomme. Der er også en større risiko for hjerteanfald og cerebrovaskulære problemer.

Det anbefales, at du reducerer dit indtag af salt, alkoholiske drikkevarer, friturestegt mad, snacks og fastfood.

Samtidig er dit vandindtag vigtigt. Ligeledes anbefales det kraftigt, at du stopper med at ryge, og at du bliver tjekket jævnligt for stress, kolesterol og blodsukker.

Råd til overgangsalderen: Få noget hjælp

Disse fysiske ændringer er ofte forbundet med følelser. Lavt selvværd, stigning i trætheden, lysten til at græde og humørsvingninger er alt sammen almindeligt i denne tid. Din sexlyst kan også falde.

Under alle omstændigheder bør du søge hjælp fra en specialist. En gynækolog kan hjælp med at reducere overgangsalderens forstyrrelser og behandle anomalier.

Det kan altid være nyttigt at se en psykolog, når som helst i livet, så man kan overvinde tilbagevendende, følelsesmæssige blokader, angst eller depression.

Omfavn de smukke ændringer i overgangsalderen

Glad kvinde i overgangsalderen

Afslutningsvis er et råd til overgangsalderen at acceptere ændringerne ved overgangsalderen som en naturlig – og smuk – del af livet.

Stå over for denne nye fase i livet med glæde og entusiasme.

Udnyt ændringerne til at leve en sundere livsstil. Dyrk daglig motion, spis en varieret kost, der indeholder en god mængde bælgfrugter, frugter og grøntsager, og slip af med de usunde vaner – alt dette vil hjælpe med at reducere effekterne af overgangsalderen.

Derudover skal du omgive dig selv med positive mennesker, tilbring tid med dine kære og vær social. Dette er den bedste måde, hvorpå du kan bevare en positiv attitude omkring livet og opbygge dit selvværd og din selvtillid.

Hvis du er i stand til at forstå, at overgangsalderen er en sund fase i livet, og hvis du accepterer ændringerne, der vil finde sted, kan du fortsætte med at nyde livet fuldt ud.

  • Sociedad Española de Ginecología y Obstetricia. 2004. Guía práctica menopausia. Extraído de: http://www.infodoctor.org/rafabravo/guiamenopausia.pdf
  • Jorge Salvador. 2008. Sociedad peruana de obstetricia. CliMatErio Y MENoPaUSia: EPidEMiología Y fiSioPatología. Extraído de: http://www.spog.org.pe/web/revista/index.php/RPGO/article/viewFile/1092/pdf_115
  • María José Alonso Osorio. Colegio farmacéuticos de Barcelona. Hábitos saludables menopausia. Extraído de: https://www.mgc.es/downloads/PDF/setmanes/setmana_ca_201004.pdf