Havkat: Ernæring, fordele og mulige risici

Havkat er et af de værste alternativer til fisk og skaldyr, som man kan indtage i kosten. Vi vil fortælle dig, hvorfor du bør undgå det i din kost.
Havkat: Ernæring, fordele og mulige risici

Sidste ændring: 16 september, 2022

Havkat er et dyr, der stammer fra floderne i Kina og Thailand, og som har spredt sig over hele verden. Som fødevare har den ikke en særlig positiv næringsværdi. Faktisk fraråder mange eksperter, at den indgår i kosten, selv om den ofte findes i supermarkeder.

Før vi begynder, skal det bemærkes, at bortset fra særlige tilfælde anbefales tilstedeværelsen af fisk i kosten for at bevare et godt helbred. Det er en kilde til proteiner af høj biologisk værdi og kvalitetsfedtstoffer.

Der er dog undtagelser. Nogle sorter kan indeholde tungmetaller eller andre forurenende stoffer, hvilket medfører risici.

Næringsværdi af havkat

Havkat er kendetegnet ved at indeholde 18 % protein og kun 3 % fedt. De indeholder færre omega-3- og omega-6-fedtsyrer sammenlignet med andre havprodukter.

Den indeholder ikke mange kalorier, og derfor synes den umiddelbart at være ideel til at indgå i en kost med henblik på at tabe sig.

Rå fisk

Fed fisk anbefales f.eks. i kosten. Men de større af dem kan indeholde tungmetaller.

Risici ved at spise havkat

Blandt de risici, der er forbundet med at spise havkat, er tilstedeværelsen af kviksølv. Men disse fisk kan også være bærere af flere typer sygdomme forårsaget af parasitter.

De kan også indeholde skadelige bakterier for mennesker. Selv med en korrekt tilberedningsmetode kan der ikke være nogen fuldstændig garanti for, at det er sikkert at spise. Derfor råder mange eksperter os til ikke at spise dem.

De fleste havkatfisk på markedet kommer fra fiskeopdræt. I dette tilfælde er risikoen mere begrænset, da der er bedre medicinsk og hygiejnisk kontrol.

Men fiskens ernæringsprofil vil også være lavere. Når fiskene fodres med foder, har de en lavere procentdel omega-3-fedtsyrer. Disse elementer ville være afgørende for at reducere inflammation i kroppen og anbefales i vores kost.

Fordele ved havkat

Blandt fordelene ved at spise havkat kan vi fremhæve dens høje proteinindhold og lave kalorieindhold. På grund af begge egenskaber er den positiv til at indgå i en slankekost.

Proteinindtaget i sig selv anses for at være en afgørende faktor for at reducere forekomsten af patologier, der påvirker den magre masse, såsom sarkopeni. Forskning offentliggjort i BioMed Research International bekræfter dette.

Vi kunne også tale om dens lave pris, men der findes billigere muligheder, som er meget sundere. Dette gælder især for sæsonfisk, som f.eks. sardiner om sommeren. Disse giver fedtstoffer af meget højere kvalitet, som hjælper med at holde betændelsesniveauet under kontrol.

En anden mulighed er laks, som også indeholder proteiner af høj biologisk værdi og har et meget lavt indhold af tungmetaller. I dette tilfælde er der tale om en fødevare med et højt indhold af omega-3-fedtsyrer.

Fisk ligger på is

Sardiner er en bedre mulighed end havkat, når det drejer sig om at indarbejde fisk i kosten.

Du er måske også interesseret i: De mange fordele ved fed fisk

Lav ernæringsmæssig kvalitet

Havkat har en ret lav ernæringsmæssig kvalitet. Der er risici forbundet med indtagelse af den, og der er mange bedre muligheder for forbrugeren.

De fleste ernæringseksperter fraråder, at man inddrager dette produkt i kosten, selv om det er opdrættet i fangenskab. Det er billigt, men giver ikke rigeligt med omega-3-fedtsyrer.

Det kan interessere dig ...
9 typer af usund fisk, der er bedre at undgå
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
9 typer af usund fisk, der er bedre at undgå

Fisk er en af de sundeste fødevarer, du kan spise. Der er dog visse slags fisk, der er bedre at undgå. Se hvilke typer af usund fisk du skal undgå!



  • Yang, L., Zhang, Y., Wang, F., Luo, Z., Guo, S., & Strähle, U. (2020). Toxicity of mercury: Molecular evidence. Chemosphere245, 125586. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2019.125586
  • Calder P. C. (2017). Omega-3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochemical Society transactions45(5), 1105–1115. https://doi.org/10.1042/BST20160474
  • Martone, A. M., Marzetti, E., Calvani, R., Picca, A., Tosato, M., Santoro, L., Di Giorgio, A., Nesci, A., Sisto, A., Santoliquido, A., & Landi, F. (2017). Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. BioMed research international2017, 2672435. https://doi.org/10.1155/2017/2672435