Fedt er essentielt i en sund kost

Fedt er makronæringsstoffer, som man bliver nødt til at inkludere i sin balancerede kostplan. Man skal dog skelne mellem gode og dårlige fedtstoffer og de portioner, man bør indtage.
Fedt er essentielt i en sund kost

Sidste ændring: 12 juli, 2020

Passer det, at fedt er essentielt i ens kost? Svaret på dette meget vigtige spørgsmål er ja, uden tvivl. Fedt udgør en af de tre grupper af makronæringsstoffer, sammen med proteiner og kulhydrater.

Man bør derfor inkludere dem i passende proportioner som en del af en sund, balanceret kost. Der er dog mange tvivl omkring dette, især på grund af de mange myter om dette emne, der findes derude.

Vi har derfor besluttet os for at dykke lidt dybere ned i vigtigheden af fedtsyrer og være grundige med dette emne. Derudover, vil vi forklare de typer af fedt, som der findes, hvilke der er de bedste, og portionerne man bør indtage. Læs med for at lære mere!

Fedt er essentielt for kroppen: Fedts funktioner

Fedt, der også kaldes lipider, er en vigtig del af kosten for heterotropiske væsenerLipider er vigtige molekyler for mange former for liv og har både strukturelle og metaboliske funktioner. Nogle af disse vigtige funktioner er:

  • Energi, eftersom omdannelsen af et gram fedt i gennemsnit producerer omkring ni kilocalorier energi.
  • Struktuel, eftersom kolesterol er en del af cellemembraner og er en forløber til steroidhormoner, mavesyre og D-vitamin.
  • Støtter og beskytter organer, såsom hjertet og nyrerne.
  • Transporterer fedtopløselige vitaminer (A, D, E, K og carotenoider).
  • Giver kroppen essentielle fedtsyrer.
Kilder til fedt, da fedt er essentielt i kosten

Hvad er de forskellige typer af fedt?

Fedt er essentielt i en kost. Man skal derfor kende de forskellige typer og hvordan man indtager dem. Afhængig af fedtsyrerne, som udgør fedt, og deres kemiske forbindelser, kan vi klassificere dem som:

Mættet fedt

De er faste ved stuetemperatur. Størstedelen er af animalsk oprindelse. På trods af det, kan man også finde dem i vegetabilske olier såsom kokosolie (92%) og palmeolie (52%).

Umættet fedt

De er flydende ved stuetemperatur og består mest af olier: Olivenolie, solsikkeolie eller majsolie osv. De er de mest gavnlige for menneskets krop på grund af deres effekter på plasmalipider. Derudover, indeholder de essentielle fedtsyrer, som det er meget vigtigt, at mennesker indtager, fordi kroppen ikke producerer dem selv.

Der er forskellige undergrupper:

  • Enkeltmættet fedt. De sænker niveauerner af plasmakolesterol forbundet med LDL lipoproteiner (normalt refereret til som “dårligt kolesterol”) og øger niveauerne af HDL lipoprotein (kendt som “godt kolesterol”).
  • Flermættet fedt. Dannet af en række af omega-3 og omega-6 fedtsyrer.

Omega-6 fedtsyrer sænker niveauerne af LDL og HDL lipoprotein. Omega-3 fedtsyrer har større plasma triglycerid-sænkende effekter. Du kan for det meste finde dem i fed fisk, frø og nogle nødder.

Fødevarer, der indeholder sundt fedt

Transfedt

De er resultatet af hydrogenering af vegetabilske olier. De kan øge niveauerne af lipoprotein LDL og triglyceride ved at sænke niveauerne af HDL lipoprotein voldsomt meget. Man kan finde dem i grøntsagsstivelse og margarine.

Anbefalet indtag af fedt

Mellem 30% og 35% af voksnes daglige energiindtag bør komme fra fedt. Resten bør komme fra kulhydrater og proteiner. Samtidig, bør indtaget af kolesterol ikke overstige 300 mg/dagen.

Vi anbefaler, at du også læser: Du kan holde højt kolesteroltal væk gennem din kost

Konklusion om, at fedt er essentielt i kosten

Du bør ikke skære fedt fuldstændig ud af din kost, eftersom fedt er essentielle næringsstoffer, som din krop har brug for. Nøglen til sund kost er at kunne skelne mellem de forskellige typer og hvordan de påvirker kroppen. Derudover, bør man indtage dem i passende portioner som en del af en balanceret kost.

Det kan interessere dig ...
Fem vegetabilske kilder til omega-3 fedtsyrer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fem vegetabilske kilder til omega-3 fedtsyrer

De sunde fedtsyrer, som vi vil tale om i denne artikel, gavner kroppen på mange måder. Læs alt om vegetabilske kilder til omega-3 fedtsyrer.



  • Liu AG, Ford NA, Hu FB, Zelman KM, Mozaffarian D, Kris-Etherton PM. A healthy approach to dietary fats: understanding the science and taking action to reduce consumer confusion. Nutr J. 2017;16(1):53. Published 2017 Aug 30. doi:10.1186/s12937-017-0271-4
  • Schwingshackl L, Hoffmann G. Monounsaturated fatty acids, olive oil and health status: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Lipids Health Dis. 2014;13:154. Published 2014 Oct 1. doi:10.1186/1476-511X-13-154
  • Lawrence GD. Dietary fats and health: dietary recommendations in the context of scientific evidence. Adv Nutr. 2013;4(3):294–302. Published 2013 May 1. doi:10.3945/an.113.003657
  • National Research Council (US) Committee on Diet and Health. Diet and Health: Implications for Reducing Chronic Disease Risk. Washington (DC): National Academies Press (US); 1989. 7, Fats and Other Lipids. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK218759/