Hvad er væske- og elektrolytbalancen?

19 november, 2020
Mineraler er næringsstoffer, som vi indtager i små mængder, der udøver vigtige funktioner i den menneskelige krop. Find ud af vigtigheden at at sikre væske- og elektrolytbalancen i kroppen.

Væske- og elektrolytbalancen er et koncept, som stiler efter at opretholde en korrekt balance mellem hydrering og forsyningen af mineraler. Mangel på en af disse to komponenter kan forårsage skadelige effekter på kroppen. Underskud af bestemte mineraler såsom natrium (hyponatræmi) kan endda være dødeligt.

Af den grund vil vi forklare alt om de vigtigste funktioner med hensyn til vores krops primære elektrolytter. Vi vil også give dig en række anbefalinger for at sikre, at du indtager den mængde, du skal bruge, og dermed undgår ubalancer.

Elektrolytter

Elektrolytter er ioniserede mineraler, som udfører adskillige funktioner i den menneskelige krop. Mange af dem relaterer til opretholdelse af osmotisk balance eller overførslen af nerveimpulser.

Lad os se på de vigtigste af dem.

Pige drikker vand af drikkedunk

Måske du også vil være interesseret i at læse: Mineraler i fødevarer til hjertesundhed

Natrium

Natrium er et af de mineraler, der findes flest af omkring os. Mangel på det, som vi nævnte ovenstående, fører til en lidelse kendt som hyponatræmi. Natrium er et essentielt næringsstof i overførslen af nerveimpulser, og vores liv afhænger af det.

Det spiller derudover en vigtig rolle i at opretholde vores blodtryk, som vist i forskningen udgivet i Nutrients. Natrium er et tørstigt komponent, så det binder til vand, hvilket øger spændingen, når det optages i store mængder.

Næsten alle fødevarer i vores kost indeholder heldigvis natrium. Af den grund er det ret svært reelt at lide af et underskud. Det er faktisk som regel kun muligt i tilfælde, hvor man sveder meget og er i varme og fugtige klimaer.

Udholdenhedsatleter, der konkurrerer i varme miljøer, bør holde øje med deres indtag af dette mineral. De kan gøre det ved at drikke væske med nøjagtige mængder af dette mineral.

Calcium

Calcium er det mineral, der findes i størst mængder i vores kroppe. Det er en vigtig del af vores knogler, da det øger deres tæthed og mindsker risikoen for knoglebrud. Dette mineral bliver grundlæggende, når formålet er at forebygge knogledemineralisering forårsaget af overgangsalderen, som nuværende videnskabelige beviser bekræfter.

Desuden spiller dette næringsstof også en rolle i overførslen af nerveimpulser og i musklernes sammentrækningsevne både i hjertet og skelettet. Af den grund er det grundlæggende at sikre passende niveauer af det i kroppen.

Du vil måske også være interesseret i at læse: Styrk din knoglesundhed med 8 calcium rige fødevarer

Kalium

Kalium er involveret i overførslen af nerveimpulser, men det regulerer også blodtrykket, modsat hvad natrium gør. Ifølge et studie udgivetJournal of Clinical Hypertension hjælper regelmæssigt indtag af dette mineral med at sænke blodtrykket, så vi kan anbefale det til personer med forhøjet blodtryk.

Hvordan kan vi opretholde væske- og elektrolytbalancen?

For at opretholde væske- og elektrolytbalancen til at starte med er det grundlæggende at sikre et tilstrækkeligt indtag af vand. Man behøver ikke at vente på, at man bliver tørstig, før man indtager væske, for kroppen aktiverer kun denne mekanisme, når et betydeligt tab allerede har fundet sted.

Der rådes til at drikke små mængder af frisk vand ofte og undgå kulsyreholdige drikkevarer og sodavand for at nå dette mål. Det er blevet demonstreret, at vanen med at indtage sukker er skadeligt for helbredet.

Sikr dit indtag af mineraler for at opreholde væske- og elektrolytbalancen

For at forbedre sit indtag af mineraler anbefaler vi, at man salter maden lidt mere end sædvanlig, når man motionerer i varme miljøer. Ved at gøre det så mindsker man risikoen for hyponatræmi.

Med hensyn til personer med et stillesiddende liv bør indtaget af natrium blive tilpasset til deres daglige behov. Det bør dog blive begrænset i tilfælde af arteriel hypertension.

Det bedste er at indtage en varieret og balanceret kost, der især er rig på grøntsager. Frugter og grøntsager skiller sig ud for deres indhold af mikronæringsstoffer. Af den grund har de et bemærkelsesværdigt indhold af mineraler, som kan hjælpe med at forhindre mangler, som påvirker vores helbred.

Som det sidste bliver vi nødt til at garantere et dagligt indtag af calcium for at forebygge problemer relateret til knogletæthed. Med dette mål i tankerne kan vi øge vores indtag af mejeriprodukter, nødder og fed fisk. Sardiner på dåse er for eksempel en af de mest anbefalede fødevarer til at forebygge knogleskørhed hos kvinder.

Kvinde drikker vand for at opretholde væske- og elektrolytbalancen

Oprethold væske- og elektrolytbalancen for at sikre et godt helbred

Som du har set, er det grundlæggende at opretholde en passende elektrolytbalance, når målet er at forbedre helbredet og undgå hæmmet ydeevne under sportsbegivenheder.

Det er heldigvis meget nemt at opretholde indtaget af mineraler, som ens krop har brug for, hvis man følger de råd, vi har givet i denne artikel. Hvis du indtager grøntsager regelmæssigt sammen med mejeriprodukter og fed fisk, så er det meget usandsynligt, at du vil lide af en form for underskud af disse mikronæringsstoffer.

Hvis du lider af en anden type sygdom, så vil vi dog altid anbefale, at du kontakter sundhedsfagfolk. Husk, at personer med forhøjet blodtryk for eksempel ikke må indtage for meget salt.

  • Grillo A., Salvi L., Coruzzi P., Salvi P., et al., Sodium intake and hypertension. Nutrients, 2019.
  • Weaver CM., Alexander DD., Boushey CJ., Dawson Hughes B., et al., Calcium plus vitamin D supplementation and risk of fractures: an updated meta analysis from the national osteoporosis foundation. Osteoporos Int, 2016. 27 (1): 367-76.
  • Chmielewski J., Carmody JB., Dietary sodium, dietary protassium, and systolic blood pressure in US adolescents. J Clin Hypertens, 2017. 19 (9): 904-909.
  • Malik VS., Li Y., Pan A., Koning LD., et al., Long term consumption of sugar sweetened and artificially sweetened beverages and risk of mortality in US adults. Circulatino, 2019. 139 (18): 2113-2125.
  • Feye, Andrés Santiago Parodi. “Composición de las bebidas deportivas: efectos sobre la hidratación y el rendimiento.” Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte 11 (2018): 45-53.
  • Díaz-Rizo, Valeria, et al. “Factores nutricionales relacionados con osteoporosis.” El Residente 13.1 (2018): 23-30.
  • Llanio, Raimundo. “Balance HÃdrico y ElectrolÃtico.” Revista Cubana de Medicina 1.1 (2019).
  • Henríquez-Palop, Fernando, et al. “La sobrecarga hídrica como biomarcador de insuficiencia cardíaca y fracaso renal agudo.” Nefrología (Madrid) 33.2 (2013): 256-265.