Hvad skal man spise med diabetes?

24 november, 2020
For at holde styr på ens diabetes, er det vigtigt at leve sundt, vide, hvad man skal spise, og følge alle lægens anvisninger.

Hvad skal man spise med diabetes? Noget af det sværeste ved diabetes er at vide, hvad man skal spise. Der findes ikke én madplan, der passer til alle. Det er dog vigtigt at holde styr på hvor mange kulhydrater, du spiser, for at holde dit blodsukker inden for de ønskede niveauer.

For at kunne gøre dette er det godt at vide noget om de forskellige fødevaregrupper, så du kan vælge de mest passende, afhængigt af dit blodsukker, på ethvert givet tidspunkt.

Husk, at ikke alle kulhydrater øger dit glukoseniveau på samme måde. Det hele afhænger af dit specifikke glykæmiske indeks.

Læs også: Forældre til børn med type 1 diabetes

Det er meget vigtigt at vide, hvad man skal spise med diabetes

Et godt balanceret morgenmadsbord

Det er vigtigt at kende typen og mængden af ​​kulhydrater, hver fødevaregruppe har, for at kunne planlægge din diæt ordentligt og vælge de mest praktiske ingredienser.

Der er to grupper af grøntsager: Dem, der indeholder stivelse, og dem, der ikke gør. Kartofler, majs og ærter hører til i den første gruppe, og du skal spise dem med måde.

I modsætning til dem indeholder ikke-stivelsesholdige grøntsager såsom bladbede, blomkål, tomater og gulerødder meget få kulhydrater, og deres glykæmiske indeks er lavt. Derfor er de en rigtig god kilde til vitaminer, mineraler og fibre for folk med diabetes.

De fleste frugter indeholder kulhydrater. De fleste af dem har dog et lavt glykæmisk indeks. Medicinske fagfolk anbefaler, at du integrerer dem i din diæt på grund af de mange næringsstoffer i dem.

For eksempel har hindbær, jordbær og brombær et lavt kulhydratindhold og er samtidig en god kilde til antioxidanter og vitaminer. Stivelsesindholdet i tørret frugt er dog højere, så det er vigtigt at vide, hvor store portioner du kan spise af det. Som et eksempel indeholder to spiseskefulde rosiner ca. 15 gram kulhydrater.

Korn som hvede, ris, havre og deres biprodukter såsom mel, er de største kilder til kulhydrater. Derfor er det meget vigtigt at begrænse hvor meget af disse fødevarer, du spiser. Du skal også være opmærksom på deres grad af forarbejdning.

Prøv på altid at vælge fuldkornsmel. Det er mere nærende og har et lavere glykæmisk indeks.

Hvis dit mål er at holde dit blodsukkerniveau nede, skal du holde dig væk fra forarbejdede produkter og raffineret mel. Disse indeholder ofte store mængder tilsat sukker.

Læs også: Sådan kan du håndtere type 2 diabetes naturligt

Tips til at holde styr på diabetes

En lækker skål med musli

For at holde styr på din diabetes skal du vide, hvad du skal og ikke skal spise, så du kan tage styringen over din diæt. Her er nogle ting, du skal huske på:

  • Planlæg en ugentlig menu på forhånd. Udregn, hvor mange kulhydrater der er i alle retterne, du vælger.
  • Lav en “acceptabel ingrediens” indkøbsliste og køb dem på forhånd, så du har dem til rådighed, når du begynder at lave mad.
  • Hvis du stadig er sulten, efter du har spist et måltid, kan du spise en ikke-stivelsesholdig grøntsagssalat med en dressing, der er lav på kulhydrater og sukker. Du vil føle dig mere mæt, samtidig med at du holder dit kulhydratindtag lavt.
  • Vælg hele fuldkorn i stedet for raffinerede produkter. Tjek etiketterne for at sikre dig, at hovedingrediensen er et fuldkorn.

Formålet her er at vide, hvordan du kan erstatte ingredienser med et højere glykæmisk indeks med nogle lavere. Der er mange gode erstatninger derude.

Tjek dine glukoseniveauer før hvert måltid, så du kan vide, hvad du skal spise på ethvert givet tidspunkt. Du kan bruge et traditionelt glukometer, selvom der er nye teknologier, der kan gøre det lettere for dig.

Du kan nu få kontinuerlige glukosemålere, der måler dine niveauer gennem en sensor, du får implanteret i din arm, som derefter sender informationer direkte til din mobiltelefon.

Ting, man bør overveje

Hvis du vil lære, hvad der er godt at spise med  diabetes, skal du huske altid at konsultere din læge, inden du foretager ændringer i din diæt. De burde være i stand til at fortælle dig, hvorfor nogle ting er bedre og mere praktiske end andre, afhængigt af dine specifikke behov.

Jo mere du tænker over, hvad du spiser, desto lettere er det at rette og justere. Du kan leve et sundt liv uden at gå og være sulten!