Hvordan man naturligt kan bekæmpe muskelømhed og smerter

Der findes en lang række naturlige midler og alternativer til at lindre muskelømhed og smerter, som supplerer lægebehandlinger. Læs videre for at lære om dem!
Hvordan man naturligt kan bekæmpe muskelømhed og smerter

Sidste ændring: 26 december, 2021

Muskelømhed og smerter skyldes anstrengelse, fysisk aktivitet eller dårlig søvn. Sandheden er, at alle mindst en gang om året lider af store smerter i en eller anden muskelgruppe.

Hvis det sker ofte for dig, bør du begynde at være opmærksom på de bevægelser, du gør forkert. Læs denne artikel for at lære, hvordan du kan bekæmpe muskelømhed naturligt.

Årsager til muskelømhed

Det er godt at vide, hvorfor muskler gør ondt. Årsagerne kan være forskellige, men de hyppigste er fysisk træning, forkerte bevægelser, overanstrengelse og dårlig søvn.

Muskler er altid i en vis grad af sammentrækning (muskeltonus). For at opretholde denne stilling er der behov for energi, som opnås ved hjælp af ATP, et molekyle.

Kvinde strækker ryggen

Mælkesyre eller mikrolæsion?

For at producere ATP benytter musklerne sig af aerob respiration, som bruger ilt og glukose. Derefter udleder de kuldioxid og vand. Jo mere vi trækker musklerne sammen, jo mere ATP har vi brug for.

Hvis der ikke er nok ilt, er blandingen dårligt forberedt (med mere glukose), og det skaber mælkesyre, som er årsagen til smerten.

Men denne teori bliver svagere og svagere på grund af denne forskning. Man mener nu, at muskelømhed er resultatet af mikroskader, der opstår under træning eller bestemte bevægelser, og som forbliver, indtil nervesystemet kan reparere det.

Denne teori er baseret på, at når en muskel gør ondt, er der også ubehag i de nærliggende led, hvor lymfeknuderne befinder sig. For at rense kroppen har du brug for hvile og lymfedrænage.

Muskelømhed og smerter

Naturlige midler mod muskelømhed og smerter

På markedet findes der forskellige smertestillende midler, der har evnen til at lindre smerten i løbet af få minutter (eller timer). Det er dog at foretrække at undgå at ty til kemiske og laboratoriebaserede produkter, som ikke blot overbelaster leveren med giftstoffer, men som også er noget vanedannende.

Hver gang skal du bruge en højere dosis for at opnå den ønskede virkning. Heldigvis findes der også mange husråd mod muskelsmerter, som ikke skader kroppen på nogen måde og hjælper os med at komme os hurtigt.

Kulde

De første 72 timer efter den dårlige bevægelse eller overanstrengelse er det tidspunkt, hvor inflammationen er på sit højeste. På det tidspunkt kan du udføre nedsænkning i koldt vand eller lægge is på det berørte område. Dette vil bedøve nerverne og forårsage vasokonstriktion, som vil reducere hævelsen.

Opbevar en pose is i fryseren, som er klar til, når du kommer tilbage fra træning, eller hvis du har et job, hvor du skal bære tunge ting.

B-vitamin

Hele B-komplekset af vitaminer, men især B1, B6 og B12 påvirker nervesystemet og reducerer ubehaget ved en muskelskade. De fødevarer, der giver flest af disse vitaminer, er:

  • Brune ris.
  • Ølgær.
  • Tang.
  • Spinat.
  • Peberfrugter.
  • Hvedekim.
  • Lever.
  • Solsikkefrø.

Kosten kan påvirke muskelømhed og smerter

Det er tilrådeligt at spise en afbalanceret kost og ikke indtage fødevarer, der kan “gavne” betændelse, såsom salt, alkoholholdige drikkevarer, rødt kød og sukker. Vælg at drikke vand eller naturlig juice, spise grøntsager og krydre maden med havsalt eller krydderier.

Varmt vand

Vi anbefaler at bruge det 72 timer, efter smerterne begyndte, og hvis de fortsætter. Dette giver musklerne mulighed for at slappe af og øge blodtilførslen. Det giver også en følelse af velvære og mindsker spændinger. Der er dog ingen videnskabelige beviser, der kan underbygge dette.

Tag bade, om muligt med mineralsalte eller aromatiske urter.

Kvinde går i bad

Motion

En almindelig fejl er at stoppe med at træne, fordi en muskel gør ondt. Eksperter anbefaler normalt, at hvis ubehaget ikke forhindrer dig i at bevæge dig, kan du vende tilbage til træningen og endda udføre de aktiviteter, der har forårsaget smerten. Men sørg for, at det, du lider af, er stivhed og ikke en form for skade.

Olier

Massage med æteriske olier af rosmarin, fyrretræ og eukalyptus er en glimrende måde at berolige skaden på og sove bedre. Idéen her er, at bevægelsen med olien producerer varme. Det bedste tidspunkt at anvende den på er, før man går i seng. Påfør en bandage eller varmt tøj og sov med olierne på.

Udstrækning kan reducere muskelømhed og smerter

Ofte opstår muskelsmerter, fordi musklen ikke er helt afslappet. Når du er færdig med at træne eller motionere, bør du derfor vænne dig til at strække og massere det område, der gør ondt – og også hvis du tror, at det vil gøre ondt i de næste par timer.

Medicinske urter

Urter kan hjælpe med at lindre muskelsmerter. De mest anbefalede er lavendel og rosmarin. I det første tilfælde skal den æteriske olie anvendes udvortes.

Den anden kan anvendes direkte med den æteriske olie, men kan også indtages som en infusion, og den tredje med en te, der påføres det ømme område som et omslag.

Te af urter til at behandle muskelømhed og smerter

Aloe vera

Påfør frugtkødet fra en aloe vera-stængel på det område, der gør ondt, flere gange om dagen, så huden kan absorbere det helt og holdent. Dæk det til med en gaze eller en klud, og det vil hurtigt mindske hævelsen. Hvis du ikke har aloe vera derhjemme, skal du ikke tøve med at anskaffe dig noget. I mellemtiden kan du bruge en creme, der indeholder det.

Ingefær til at behandle muskelømhed og smerter

Dette er et andet element, der altid er til stede i de forskellige hjemmebehandlinger. Dens enzymer hæmmer smerte og reducerer inflammation. Indtag en te med to gram revet ingefærrod tre gange om dagen.

This might interest you...
Forsinket muskelømhed (DOMS)
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Forsinket muskelømhed (DOMS)

Ved du, hvad der virkelig forårsager forsinket muskelømhed (delayed onset muscle soreness)? Der er mange myter om DOMS, og i dag vil vi afklare dem...