Hvorledes atleter forberedte sig til de olympiske lege

De olympiske lege i Tokyo fandt sted, og atleternes forberedelse blev sat på prøve. Hvad har de gjort gennem årene for at blive de bedste?
Hvorledes atleter forberedte sig til de olympiske lege

Sidste ændring: 23 august, 2021

De olympiske lege i Tokyo fandt sted i juli og august 2021, da arrangørerne afholdt den begivenhed, de måtte suspendere sidste år. Mange atleter ventede spændt på øjeblikket for at deltage og forberedte sig til de olympiske lege.

Det skyldes, at træning til ugentlige konkurrencer ikke er det samme som træning med et langsigtet mål. Nogle atleter forberedte sig til de olympiske lege i mindst fire eller fem år. Det krævede engagement og disciplin.

Dagens artikel vil analysere, hvad de forskellige spillere, der skal deltage i de olympiske lege, skal gøre som forberedelse til det. Vi ser på det både ernæringsmæssigt og mentalt, da disse er nøglen til at opretholde en høj ydeevne blandt de bedste af de bedste.

Ernæringen hos atleter, der forberedte sig til de olympiske lege

At konkurrere på et olympisk niveau indebærer en stor efterspørgsel. De bedste fra hvert land inden for bestemte discipliner samles samme sted for at lave rekorder, der vil gå over i historien.

De nationale olympiske hold forbereder sig gennem årene ved hjælp af specialkost, der er passende for deres træningsrutiner. Således planlægger de de måltider, de vil spise på konkurrencestedet.

En klassisk ernæringsrutine, der der fulgt af mange atleter, består af at opdele indtag af substanser efter øjeblikket. Det vil sige, at de bestemmer mængden af kulhydrater, proteiner og kostfibre, de vil indtage i henhold til det sædvanlige præparat, indsatsen for at deltage og hvilestunder.

Kort sagt forløber det således:

  • Normal træning er, når atleter forbereder sig til de olympiske lege fra et fysisk bæredygtigt perspektiv. Det vil sige, at de spiser 1/3 af kulhydrater, 1/3 af proteiner og 1/3 af fiber.
  • Træning og større anstrengelse i krævende uger eller træningsrutiner kræver et større indtag af kulhydrater og proteiner. Førstnævnte er brændstoffet til muskelfunktion, og sidstnævnte bidrager til vævsregenerering og heling.
  • Afslutningsvis reducerer de indtaget af kulhydrater, når det er tid til at hvile og modvirke træthed for ikke at øge kropsvægten. De spiser mere frugt og grøntsager for at give kostfibre til deres krop.
Atlet tager sko på

Hvad med fedtstoffer?

Olympiske atleter kan spise retter, der indeholder fedt af god kvalitet, ikke påvirker kardiovaskulær ydeevne og er lette at fordøje.

I forbindelse med overholdelse af de førnævnte retningslinjer påvirker et lejlighedsvist og sporadisk indtag af fedt ikke målene for meget. Disse udgør ikke et problem, så længe de ikke stimulerer overdrevne tarmbevægelser.

Atleter forberedte sig til de olympiske lege: Den psykologiske forberedelse

Mental sundhed er lige så vigtigt som det fysiske, når man deltager i denne begivenhed. Som du kan forestille dig, kan negative tanker og mangel på motivation ødelægge mange års fysisk forberedelse.

Det er derfor, det er sædvanligt at have sportspsykologer. Faktisk er disse fagfolk ansvarlige for konstant at evaluere tilstanden af mental sundhed hos atleterne. De hjælper dem også med at overvinde frustrationer eller øjeblikke med uro.

Der er klare forskelle mellem individuel og holdsport. Det mentale arbejde består i at udfordre sig selv i førstnævnte under hensyntagen til deres begrænsninger og mulighederne for at nå nye veje. På hold er der også spørgsmålet om interpersonelle relationer, og hvordan de kan påvirke en udfordring.

Tilfælde af spillere, der ikke fuldt ud dedikerer sig til sport, er ikke mindre vigtig. Det kan virke utroligt, men de kan ikke forsørge sig selv i mange lande bare ved at dyrke sport på højeste niveau. Det er derfor, mange atleter også skal have et job ved siden af.

Dette øger naturligvis stress, da de skal kombinere træning med deres andre ansvarsområder. Desuden kan der også være angst i månederne forud for arrangementet på grund af mangel på tilstrækkelige midler til at dække turen og opholdet i værtslandet for de olympiske lege – i værste fald.

Rutine, rutine, rutine

Atleternes ernæring og mentale forberedelse til de olympiske lege er en del af en rutine. Elite-atleter har en særlig disciplin, der giver dem mulighed for at organisere deres liv omkring træning.

Andre erhverv, måltidsplaner, tilstrækkelig hvile og sessioner med høj eller lav intensitet udgør tidsplanen for at nå til OL på den bedst mulige måde. Der er ingen anden måde at komme til toppen på. Som du kan forestille dig, er tidsplanen undertiden fastsat fire eller fem år i forvejen.

Hver kategori har hemmeligheder til forbedring i henhold til træning. Der er også metoder til at fremme muskelregenerering og undgå skader, der kan forsinke fremskridt mod målene.

Dette indebærer opofrelse. Mange atleter opgiver udflugter, sociale sammenkomster, møder og ture, de gerne ville have foretaget som forberedelse til de olympiske lege. Det er dog en pris, de er villige til at betale for at være den bedste.

To mænd træner

Forberedelse er ikke det samme som at deltage

De olympiske lege begyndte, og atleterne stoppede med at forberede sig. Tokyo var vært for legene i 2021, og alle fandt deres sandhedens øjeblikke.

Ernæring, mental klarhed, søvnhygiejne, anstrengende rutiner… alt opsummeret på få dage, der altid er historiske. Så hvem synes du, var bedst forberedt?

Det kan interessere dig ...
Fødevarer, du bør spise, hvis du er en vegansk atlet
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Fødevarer, du bør spise, hvis du er en vegansk atlet

En vegansk atlet bør spise friske fødevarer, der er i sæson. De bør ikke kun spise ris og pasta. Læs med for at lære mere!



  • Abdelhamid AS, Brown TJ, Brainard JS, Biswas P, Thorpe GC, Moore HJ, Deane KH, Summerbell CD, Worthington HV, Song F, Hooper L. Omega-3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2020 Feb 29;3(2):CD003177. doi: 10.1002/14651858.CD003177.pub5. PMID: 32114706; PMCID: PMC7049091.
  • Rooney D, Jackson RC, Heron N. Differences in the attitudes to sport psychology consulting between individual and team sport athletes. BMC Sports Sci Med Rehabil. 2021 Apr 29;13(1):46. doi: 10.1186/s13102-021-00271-7. PMID: 33926527; PMCID: PMC8082635.
  • Leiva-Arcas A, Vaquero-Cristóbal R, Abenza-Cano L, Sánchez-Pato A. Performance of high-level Spanish athletes in the Olympic Games according to gender. PLoS One. 2021 May 6;16(5):e0251267. doi: 10.1371/journal.pone.0251267. PMID: 33956856; PMCID: PMC8101945.
  • Oblinger-Peters V, Krenn B. “Time for Recovery” or “Utter Uncertainty”? The Postponement of the Tokyo 2020 Olympic Games Through the Eyes of Olympic Athletes and Coaches. A Qualitative Study. Front Psychol. 2020 Dec 22;11:610856. doi: 10.3389/fpsyg.2020.610856. PMID: 33414751; PMCID: PMC7782479.