Er du i fare for at lide af d-vitaminmangel?

· 1. november 2018
Hvis du er i fare for d-vitaminmangel bør du forsøge at finde forskellige kilder til vitaminet, så du ikke får mangelsygdomme.

Vores krop har brug for vitaminer, herunder D-vitaminer, og andre mineraler for at vi kan udføre vores daglige aktiviteter korrekt. Nogle gange har kroppen dog et underskud i nogle vitaminer og mineraler. Mange er i fare for at lide af d-vitaminmangel. Er du?

D-vitamin på en ske

Hvad er vitamin D?

Dette er et fedtopløseligt vitamin, der bruges til at opbevare fedtvævet i vores krop.

Dets formål er at hjælpe absorptionen af mineraler som calcium og fosfor. Disse er væsentlige og vigtige for din krop, da de gør så dine knogler kan udvikle sig naturligt og blive stærke.

I barndommen er disse mineraler derfor meget vigtige. Man kan sige at de faktisk producere dine knogler.

Når der er et problem med dette vitamin, er det mere sandsynligt at du vil lide strukturelle skader i knoglerne såvel som opleve knoglevævskader.

Uden disse mineraler og dette vitamin bliver knoglerne med tiden mere svage og de vil have en større tendens til at bryde sammen og tage permanent skade.

Hvor kommer vitamin D fra?

Hvor kommer d-vitamin fra?

Der er mange måder at få dette vitamin på. I denne artikel behandler vi de bedste måder.

  • For at kroppen kan producere dette vitamin på en naturlig måde, er det egentlig tilstrækkeligt at du udsætter dig selv for sollys. Detter er en af de måder, hvorpå folk på en naturlig måde kan få flere D vitaminer.
  • Fed fisk er også en god kilde til vitamin D. Tun, laks og makrel er blot nogle få eksempler på fisk med et højt vitamin D indhold.
  • Andre fødevarer, der giver dette vitamin, er lever, æggeblomme og ost. Men de giver det kun i mindre grad.
  • Svampe er en anden kilde til D-vitaminer. Faktisk kan du finde en stor mængde af det heri, da netop svampe ofte har været udsat for ultraviolet lys.

Som vi tidligere har nævnt, producere sollys den største mængde af D- vitamin.

Der er ikke mange fødevarer, der giver dette stof fra sig i dets naturlig form. Af denne grund skal man ofte tilføje diverse produkter. Disse beriger fødevarerne, så din krop kan få det der er nødvendigt.

Læs også: 7 kosttilskud du bør tage hver dag for ideel sundhed

Hvor meget vitamin D har du brug for i din alder?

Hvor meget D-vitamin din krop skal bruge, afhænger i høj grad af hvor gammel du er.

På grund af dette adresserer vi i det følgende det nødvendige beløb for en bestemt dag. Dette er hvad du skal have i henhold til din alder for at holde dig helt sund.

  • Nyfødte babyer (op til 12 måneder) skal have 400 I.U
  • For børn fra 1 til 13 år skal niveauerne være på 600 I.U
  • Til unge mellem 14 og 18 år. 600 I.U. er tilstrækkelig.
  • For voksne fra 19 til 70 år og gravide og ammende kvinder er mængden 800 I.U

Er du i fare for at lide af d-vitaminmangel?

1. Babyer kan nemt komme til at lide af d-vitaminmangel

Baby drikker mælk.

Babyer når de bliver ammet er en af de mest berørte befolkningsgrupper.

Modermælk indholder ikke en tilstrækkelig mængde D-vitamin. På grund af dette bør du give dit barn et tillæg på 400 I. U. en gang om dagen.

2. Ældre og mørkhudede er også i farezonen

Ældre kvinde.

På grund af deres alder producerer en ældre persons hud ikke længere så meget D-vitamin fra solens eksponering. Samtidig er deres nyrekapacitet til at omdanne vitaminet fra dets aktive form mindre.

Desuden producere mørkere hud også mindre D- vitamin fra solen.

3. Har du nyreproblemer eller er overvægtig, så har du også større risiko for at lide af d-vitaminmangel

Overvægtig kvinde.

Med overvægtige individer ses det tit at deres kropsfedt forhindrer at vitaminerne når blodet på en effektiv måde. 

Hertil kommer, at personer med kroniske nyresygdomme også kan have problemer med at assimilere eller absorbere vitaminer korrekt.

Læs også: 4 tegn på, at du lider af K-vitaminmangel

4. Folk, der tager visse lægemidler

En bunke piller.

På samme måde kan nogle lægemidler og typer af medicin påvirke din evne til at absorbere D-vitaminer. 

  • Antikonvulsiva og antimykotika er medicin, der kan forårsage vanskeligheder med D-vitamin absorption.
  • På samme måde kan antiretrovirale behandlinger for HIV også medføre problemer med assimilering af vitaminer. På grund af dette kan nogle kosttilskud være nødvendige for at opnå tilstrækkelige niveauer af D-vitamin. 

Nu hvor du ved mere om D-vitaminer, skal du sørge for at få nok af dem og generelt huske at tage dig godt af dit helbred.