Iskiassmerter under graviditet

24 februar, 2020
Iskias er en almindelig tilstand for gravide i løbet af anden halvdel af deres graviditet. Ved at anvende den rette pleje kan det kontrolleres, så det griber mindst muligt ind i en kvindes hverdag.

Lider du af iskiassmerter under graviditet? Smerter i iskiasnerven er en meget intens smerte, der løber fra lænden og ned langs bagsiden af ​​benet til hælen på grund af irritation eller betændelse i iskiasnerven.

Denne tilstand rammer mere end halvdelen af ​​alle gravide kvinder og har en tendens til at starte omkring den sjette måned af graviditeten.

Nedenfor kan du finde ud af årsagerne og symptomerne på denne tilstand og den rigtige behandling for at kontrollere den.

Iskiassmerter under graviditet

Årsager

Flere forskellige årsager sætter iskiasnerven under pres under graviditet. Imidlertid har de alle samme oprindelse: De anatomiske og hormonelle ændringer, der finder sted hos moderen, efterhånden som fosteret udvikler sig i livmoderen.

Læs også: Elleve vaner, du bør undgå under graviditet

Samlet set skaber dette en række problemer:

  • For det første fortrænger væksten af ​​livmoderen inde i mavehulen visse indre organer, der kan skade iskiasnerven.
  • Ligeledes fører livmoderens og fosterets placering til, at den gravide kvinde har en tendens til at skubbe sit bækken frem for at holde balancen. Dette ændrer hendes tyngdepunkt. Derefter fører dette til, at hendes fødder adskilles mere, og ryggen krummer sig for meget, hvilket forårsager stillinger, der kan lægge tryk på iskiasnerven.
  • Mod slutningen af ​graviditeten forøges hormonet relaxin. Dette øger livmoderens distension, mens ledbånd i kroppen bliver mere elastiske. Som et resultat er mange led mere ustabile, og sammentrækninger bliver hyppigere.

Symptomer på iskias under graviditet

Gravid person i seng

Smerten varierer meget afhængigt af graden af tryk, som iskiasnerven udsættes for. Nogle kvinder omtaler smerten som meget intens og immobiliserende, mens andre kun bemærker let ubehag.

De mest almindelige symptomer er følgende:

  • I tilfælde af mild iskias strækker smerten sig fra lænden indtil balderne og har en tendens til at findes i lokaliserede områder.
  • Når det drejer sig om et mere intenst tilfælde af iskias, vil smerterne stråle ud langs benet og kan endda påvirke knæet og hælen.
  • Smerten kan blive intensiveret, når du hoster eller nyser.
  • Der kan være følelsesløshed eller muskelsvaghed.
  • Smerten kan i de mest alvorlige tilfælde føre til nedsat mobilitet.

Sådan forebygges og behandles iskiassmerter under graviditet

Gennem øvelser og vejrtrækning kan du styrke din krop og forhindre iskias under graviditet

Ved at følge en række forholdsregler vil du være i stand til at behandle og kontrollere denne tilstand. Så kan du gøre den mere tålelig under graviditet og fødsel. Du vil også være i stand til at forhindre, at den forårsager yderligere skade på iskiasnerven.

Læs også: Strækøvelser til iskiassmerter

Her er nogle tips:

  • Kontroller din vægt under graviditeten.
  • Træning med måde. Fysiske aktiviteter såsom vandreture, svømning, yoga eller pilates er med til at styrke mavemusklerne.
  • Varmeterapi. Påføringen af varme ​lokalt i det berørte område lindrer følelsen af ​​smerte.
  • Placer en pude mellem dine ben, hvis du sover på siden, eller under dem, hvis du falder i søvn på maven.
  • Bær et bækkenbælte, der hjælper med bedre at fordele vægten fra din mave og bevare en ordentlig holdning.
  • Vælg passende fodtøj, der er tilpasset din rygs naturlige krumning. Det anbefales ikke at bruge høje hæle.
  • I tilfælde af at du sidder ned i lang tid, skal du holde pauser ved at gå og strække dine ben hver anden time.
  • Hvis smerten er kraftig, er det en god ide at henvende sig til hjælp fra fysioterapeuter og få lokalbehandlende massage for at slappe af og løsne musklerne.
  • Det er meget vigtigt ikke at selvmedicinere med non-steroide antiinflammatoriske lægemidler. Rådfør dig med din læge i stedet.

Til slut skal du huske, at en læge altid vil være den rigtige professionelle at konsultere, når det kommer til lidelser.

De ændringer, der forekommer i kroppen under graviditet, har visse konsekvenser, men at overvinde dem er den bedste måde for dig at få en sund og glad graviditet.

  • Ostgaard, H. C., Andersson, G. B., & Karlsson, K. (1991). Prevalence of back pain in pregnancy. Spine. https://doi.org/10.1097/00007632-199105000-00011
  • L., T., A., R., & M., M. (1994). Autotraction treatment for low-back pain in pregnancy: A pilot study. Clinical Rehabilitation.
  • Valat, J. P., Genevay, S., Marty, M., Rozenberg, S., & Koes, B. (2010). Sciatica. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2009.11.005