Kvinders kamp imod fedt omkring taljen

20. december 2015
Fedt omkring taljen er ikke kun et visuelt problem - det kan føre til hjertesygdomme, respiratoriske problemer og endda nogle former for kræft.

Mavefedt. Få ting er mere utiltrækkende, irriterende og også… farligt. Vi ved alle, at med årene akkumuleres der mere fedt omkring taljen, og det kan være generende at have jeans eller tætsiddende tøj på. Men det egentlige problem er ikke dit kropsbillede, men snarer dit helbred.

Du ved sikkert allerede, at i de seneste år er antallet af kvinder der får diagnosticeret hjertesygdomme eller Type 2 diabetes, steget. Vores livsstil og spisevaner forårsager mere fedt omkring taljen, og på længere sigt kan det føre til  seriøse sundhedsproblemer.

I denne artikel vil vi beskæftige os med nogle af disse risici og hjælpe dig med at sætte daglige mål med henblik på at bekæmpe fedt omkring taljen.

Farerne ved fedt omkring taljen

Ifølge ernæringseksperter, så har kvinder en tendens til at udvikle mere fedt omkring taljen, efter at de er fyldt 40 år. På dette tidspunkt starter kroppen med at gennemgå små forandringer, som for eksempel et  lavere stofskifte der kan forårsage en lavere fedtforbrænding.

Du producerer også mindre østrogen, og i årenes løb vil disse gradvise ændringer, næsten med sikkerhed resultere i en vægtøgning. Men de farligste overflødige kilo er dem som akkumuleres omkring maven. I forhold til det fedt der er mest tydelig under huden, glem ikke, at der er en form for “organfedt” som dannes omkring dine indre organer. 

Og det har betydning for dit helbred. Er du klar til at høre, hvilke konsekvenser det har på længere sigt?

  • Hjertesygdomme
  • Forhøjet blodtryk
  • Type 2 diabetes

Du skal være opmærksom på, at fedt der akkumuleres under mellemgulvet og brystområdet, vil gøre det sværere at trække vejret, hvilket forårsager en kronisk hoste. Dette trætter dine lunger og giver åndedrætsbesvær, som ofte også resulterer i søvnapnø.

Det er også værd at nævne, at meget fedt omkring taljen øger risikoen for visse typer af sygdomme såsom bryst- eller livmoderkræft. Fedt omkring maven kan sågar ændre din menstruation. Dette er et temmelig alvorligt problem.

Hvordan ved du, om du har “for meget” fedt på maven?Læge

Det kan lyde en smule absurd at spørge om, da ingen andre end dig selv ved hvornår, din talje har fået for meget overflødigt fedt. Måske har du bemærket, at din krop har ændret sig og, at det ikke kun er dit tøj der føles strammere… du føler dig mere træt. Du føler dig anderledes.

Læger advarer også imod en anden vigtig faktor. Det er vigtigt at måle din talje og prøve at undgå at overskride visse parametre. Det betaler sig at vide hvad de er:

  • For kvinder, prøv ikke at overskride en talje på 89 centimeter.
  • For mænd, her er det som regel 102 centimeter.

Hvordan smider man overflødigt fedt omkring taljen?

 

Som du sikkert kender til så er der tider, hvor lige meget hvor hårdt du prøver, så kan du ikke smide det overflødige fedt omkring taljen. Du begynder måske at tvivle, spekulerer over om det bare er uundgåeligt, og noget du bare må leve med.

Men giv ikke op! lad være med at være modløs. Hvis du arbejder hårdt på at tabe dig, men fejler, søg hjælp fra en læge eller en diætist. Her vil vi vise en liste over nogle praktiske retningslinjer, som måske kan give dig en hjælpende hånd i din dagligdag.  Lær at anvende dem med mod og oprejst pande!

  • Giv saltet sparket, og lave være med at bruge det i madlavningen.
  • Drik to liter vand hver dag.
  • Prøv at spise fuldkornsprodukter. Spis for eksempel boghvede og havregryn. Undlad hvedemel og erstat det med fuldkornsmel. Vælg fuldkornsbrød. Husk at byg også er meget sundt!
  • Begræns dit sukkerindtag, undgå wienerbrød, og køb ikke færdigretter eller frysepakket mad.  Brug tid i køkkenet og lav varierede retter, frisk salat, dampede grøntsager og laks. I stedet for rødt kød, prøv kalkun eller kylling.
  • Drik et glas varmt vand med citron hver morgen på tom mave.
  • Efter frokost eller aftensmad, prøv en kop salvie te. Det er den bedste måde at forbedre din fordøjelse på og reducere fedt omkring taljen. Så vær konsekvent og drik det 15 dage i træk hver måned, to gange om dagen.
  • Tag daglige raske gåture i en halv time uden at udmatte dig selv for meget,  men vær konsekvent. Husk – hver dag!
  • Stop med at drikke komælk. Det bedste mælkeprodukt du kan få er usødet græsk yoghurt der hjælper med at forbedre din fordøjelse og fremmer sunde tarmbakterier.
  • Spis “små” måltider fem gange om dagen og husk ikke at springe nogle af måltiderne over. Hvis du prøver at springe morgenmaden eller aftensmaden over fordi du vil tabe dig, så er det med sikkerhed at det modsatte vil ske. Dit stofskifte vil sænke sig og kroppen vil oplagre reserve energi – i form af fedt!
FRA INTERNETTET