Derfor skal du lægge dine mandler i blød

26. april 2019
Blødgøring af mandler før dy spiser dem vil forbedre deres ernæringsmæssige indhold. E-vitamin fremvises for eksempel, når huden fjernes.

Ved at lægge dine mandler i blød kan du få endnu mere ud af dem. At spise en håndfuld af blødgjorte mandler er en tradition i mange lande som f.eks. Indien.

Det kan måske virke lidt mærkeligt, men det giver faktisk nogle betydelige sundhedsmæssige fordele. Disse kan hjælpe dig med at behandle almindelige problemer som dårlig fordøjelse eller højt blodtryk.

Hvis du bliver vant til at spise 5 blødgjorte mandler om dagen som en del af din morgenmad, vil det give din krop et godt vægttabs boost.

Nedenfor vil vi fortælle dig, hvorfor blødgjorte mandler er så gode for dit helbred.

1. Læg dine mandler i blød for at gøre dem mere nærende

Mandler er meget sunde nødder. Faktisk er de så populære, at mange mennesker dagligt drikker mandelmælk.

Men hvis du virkelig vil udnytte de gode ved mandler, bør du lade dem stå i blød natten over. Her er hvorfor:

  • For det første vil det hjælpe med at slippe af med den brune skal, der beskytter dem. Denne skal virker også som en hæmmer for mandlernes egne naturlige enzymer.
  • Derudover bliver de blødere og dermed lettere at tygge og fordøje, efter at de har stået i blød.
  • Ved at indtage kun 5 blødgjorte mandler om dagen, forbedrer du din hukommelse.
  • Du får også E-vitamin, zink, calcium, magnesium og essentielle omega 3 fedtsyrer.

Læs også: Anti-inflammatorisk gurkemeje, mandelmælks drik

2. De forbedrer din fordøjelse

Blødgjorte mandler opmuntrer frigivelsen af fordøjelsesenzymer, som vil hjælpe dig med at absorbere næringsstoffer meget bedre.

At lade mandler stå i blød i mindst 8 timer hjælper også med at frigive enzymet lipase. Dette er en meget kraftfuld komponent, der hjælper dig med at fordøje fedt.

3. De tilskynder vægttab

De monoumættede fedtstoffer og omega 3 fedtsyrer i mandler er meget nyttige, når det kommer til vægttab. Dette skyldes, at de:

  • Får dig til at føle dig mæt.
  • Forebygger forstoppelse.
  • Hjælper dig med at fordøje fedt.
  • Støtteer muskelmassen, hvilket forhindrer slap hud.
  • Bekæmper metabolisk syndrom.

4. De støtter dit hjerte

Vi ved alle, hvor gode valnødder er for dit hjerte. Men det viser sig, at mandler er lige så sunde for hjertet!

Mandler hjælper med at sænke niveauerne af lav-densitets lipoproteiner (LDL eller “dårligt” kolesterol).

At indtage 5 blødgjorte mandler om dagen hjælper dig med at bruge deres mineraler og antioxidanter til at tage sig af dine blodårer og arterier. Du vil også forbedre din blodcirkulation og optimere dine arterievægges helbred.

Læs også: Derfor har din krop godt af at spise fire mandler om dagen

5. De er en kraftfuld kilde til E-vitamin

Desuden er blødgjorte mandler en god kilde til antioxidanter (især E vitamin). Dette vitamin vises især, når den brune skal fjernes.

Og takket være deres vandindhold vil du tygge dem bedre. Alt dette gør dem til en endnu stærkere kilde til E-vitamin, som kan forhindre aldring og betændelse.

Desuden kan antioxidanterne i denne nød hjælpe dig med at bekæmpe kræft.

6. De er gode for børn

Hvis du får dine børn til at spise mellem 4 og 6 blødgjorte mandler om dagen, hjælper du deres hjerne med at udvikle sig.

Disse nødder er rige på folinsyre og essentielle fedtsyrer. De er meget gode til at skærpe børns hukommelse og forbedre deres intelligens, samtidig hjælper de også dem med at bygge stærke knogler og muskler.

7. De er gode for din hud

Endelig kan blødgjorte mandler også være fantastisk til hudpleje. Her er hvorfor:

  • Efter blødgøring natten over, så blend dem for at få en glat pasta.
  • Derefter kan du bruge denne pasta som en naturlig fugtighedscreme.
  • Påfør det i 20 minutter.

Denne naturlige behandling forbedrer din hudtone og glans samtidig med, at dannelsen af nye hudceller fremskyndes takket være E-vitaminen.

Selvom det er rigtigt, at disse nødder er meget nærende, uanset hvordan du indtager dem, så anbefaler vi, hvis du ønsker at få det maksimale ud af dem, at du blødgør dem mindst 8 timer før du spiser dem.

  • Kalita S, Khandelwal S, Madan J, Pandya H, Sesikeran B, Krishnaswamy K. Almonds and Cardiovascular Health: A Review. Nutrients. 2018;10(4):468. Published 2018 Apr 11. doi:10.3390/nu10040468
  • Kamil A, Chen CY. Health benefits of almonds beyond cholesterol reduction.J Agric Food Chem. 2012 Jul 11;60(27):6694-702. doi: 10.1021/jf2044795. Epub 2012 Feb 17. Review. PMID:  22296169