Den langsomme bevægelse: At tage det roligt

31 august, 2020
Føler du dig nogensinde overvældet af den hektiske livsstil, du leder? Læs med, for vi vil fortælle dig om en livsfilosofi, som folk refererer til som den "langsomme bevægelse". Tjek den ud!

Den langsomme bevægelse handler om at tage det roligt og ikke skynde sig gennem det, man skal. Det er mere end en trend. Det er en attitude. Læs med for at finde ud af alt om denne filosofi, hvor det er en nødvendighed at nyde hvert eneste sekund i ro og fred.

Det moderne livs hurtige tempo

Mange af os er på nuværende tidspunkt nedsunket i milliarder af opgaver og gøremål, som tvinger os til at gøre tingene hurtigere uden egentlig at nyde hvert øjeblik. Der er bare ikke nok timer i døgnet til at færdiggøre dem.

Har du dog nogen idé om, hvordan dette påvirker dit helbred?

Carl Honoré skrev en bog, som søgte at svare på netop dette spørgsmål. Det blev en best-seller, der viser os den anden side af dette: In Praise of Slowness.

Du spørger måske dig selv: “Hvorfor har jeg brug for at leve langsommere? Jeg har brug for det modsatte! Jeg skal være i stand til at færdiggøre alt det, jeg skal nå!”.

Sandheden er dog, at det, at have et hurtigt tempo i livet, kun fører til negative konsekvenser for dit helbred, ifølge mange studier.

Den langsomme bevægelse

Forfatter, Carl honoré, advarer os om, at denne form for dynamik i livet vil ende med at ødelægge os. Han tilføjer også:

“Fart er sjovt, det giver adrenalin… Vi er afhængige af det.”

Dette kunne forklare, hvorfor vi ofte afviser et roligt liv. Ved ikke at gøre det, forhindrer vi dog os selv i at nyde øjeblikket, især øjeblikke af god kvalitet.

Honoré indså dette en aften, mens han læste godnathistorie for sin lille søn. Den dag bemærkede han, at han følte, at dværgene manglede i bogen om Snehvide. De manglede allesammen, præcis ligesom han manglede så meget i sit liv.

Han undrede sig og indså: “Hvad skete der? Jeg indså, jeg burde sætte farten ned, men det var ikke nemt i en verden fyldt med pligter og utålmodighed”.

Læs også: 5 ideer til at berolige et rastløst sind og finde indre fred

Hvad er den langsomme bevægelse?

Kvinder mediterer som en del af den langsomme bevægelse

Den bevægelse med rødder i filosofi er en anderledes måde at forstå og opleve virkeligheden på. Det handler derfor ikke om at være doven og ikke lave noget som helst. Den langsomme del er at leve hvert øjeblik fuldt ud ved at tillade den rette mængde tid til at nyde det.

At sætte farten ned giver dig mulighed for at være tilstede og opmærksom i hvert øjeblik i dit liv. Det handler også om virkelig at nyde det, du gør, i stedet for at skynde dig igennem det. Det, at sætte farten ned, manifesterer sig derfor som kvalitetstid.

Selv i situationer, hvor du bliver bedt om for meget, kan det, at sætte farten ned, være løsningen, som bringer dig tættere på succes. Lad dig derfor ikke blive inficeret af behovet for fart, som typisk regerer i vores samfund.

Hvad kan man få ud af den langsomme bevægelse?

Mange personer tilvænner sig denne livsfilosofi i en verden, hvor netværk og muligheden for øjeblikkelige nyheder og beskeder findes, for at sætte farten ned og trække vejret. Hvor bemærker vi dog helt præcis forandringen?

Her vil vi kort nævne nogle af de mange fordele ved at tilvænne sig denne filosofi.

  • Det kan hjælpe med at give mere værdi til dine forhold til andre.
  • Det giver mere plads til din kreativitet.
  • Den langsomme bevægelse hjælper dig med at opdage flere ting om dig selv.
  • Det hjælper dig med at bryde rutinen.
  • Den giver dig mulighed for at få et anderledes perspektiv.
  • Den langsomme bevægelse opmuntrer dig til at leve hvert øjeblik intenst.
  • Det opmuntrer dig til at være opmærksom på de ting, du sjældent bemærker.
  • Det hjælper dig med at lære dig selv bedre at kende.
  • Den langsomme bevægelse fremmer følelser af tilfredshed og afslapning.
  • Det kan hjælpe dig med at finde kilder til overflod, harmoni og velvære.
  • Det mindsker dit stress.
  • Den langsomme bevægelse kan hjælpe dig med at være mere produktiv.

Læs også: 7 typer meditation og deres fordele

Hvordan kan vi leve uden at have travlt?

For at tilpasse os til en langsommere rytme i livet er det vigtigt at arbejde på det følgende:

  • For det første skal du ændre din måde at tænke på. Lær at berolige dine tanker og stop med at tvinge dig selv til at reagere på ydre stimuli.
  • Meditér for at bevare ro i sindet.
  • Udøv yoga eller andre afslappende aktiviteter for at hjælpe dit nervesystem med at blive stabilt.
Kvinde ved computer strækker sig

Flere tips

  • Mindsk din abrejdsbyrde og brug i stedet nogle minutter på en afslapningsteknik efter eget valg.
  • Vi ønsker ofte at blive hurtigere færdige, så vi gør noget hurtigt. Dette betyder dog ikke, at vi gør det bedre. Så tag dig den tid, du behøver, for at færdiggøre hver enkelt af dine opgaver.
  • Honoré fandt ud af, at alt i køkkenet har brug for en præcis mængde tid og tålmodighed. Så lav mad. Madlavning er en glimrende måde at slappe af på og vente, mens alt falder på plads.
  • Kræv tid til dig selv og begyndt at lave noget kreativt eller en hobby, du nyder.
  • Nyd dine øjeblikke med fritid, eftersom de hjælper med at rydde dine tanker. Nyd disse korte øjeblikke, hvor du ikke skal noget, og slap af.
  • Stop med at skynde dig. Jorden vil ikke stoppe med at dreje rundt, hvis du går lidt langsommere. Det tager kun omkring femten minutter hver morgen eller aften at give dig selv noget tid til blot at gå og nyde omgivelserne.
  • Som det sidste skal du tage det langsomt, når du har sex, og virkelig nyde at elske. Kig din elsker dybt i øjnene, væk hinandens sanser og mærk virkelig nærværet af hinandens hud.

Ved at følge disse simple vejledninger vil du ikke blot tage del i den langsomme bevægelse, men du vil også tilvænne dig en ny livsfilosofi.

  • Corredor, C. (1986). Estres. Colomb. Med.
  • Estrés, E. D. E. L., & Merino, G. (2007). Efectos del estrés laboral. Efectos Del Estres Laboral.
  • López-Pérez, B., & Fernández-Pinto, I. (2010). Ansiedad y Estrés. Ansiedad y Estrés.
  • Luceño Moreno, L., & Martín García, J. (2008). Estres laboral. EduPsykhé: Revista de Psicología y Psicopedagogía.
  • Salinas., D. (2012). Estrés. In Prevención y afrontamiento del estrés laboral.