Lipofil kuren: Sådan følger du den korrekt

17. september 2019
Selvom resultaterne kan være rigtig imponerende, er det essentielt at konsultere en læge, før du påbegynder denne kur, så du kan undgå komplikationer.

Da mange mennesker altid leder efter nye måder at tabe sig på, dukker der hver dag nye muligheder op for at tabe sig. I dag skal vi se nærmere på lipofil kuren, der er blevet ret populær.

Denne kur lover, at den vil hjælpe dig med at tabe dig mellem 18 og 27 kilo på fire måneder. Dette er en ekstrem slankekur, du ikke må følge på ubestemt tid, da den ikke tillader, at du spiser mad fra visse fødevaregrupper.

Hvad er lipofil kuren?

Lipofil kuren er en slankekur, der er baseret på at spise naturlige fødevarer, mens man undgår alt, der er forarbejdet. Den tillader frugt og grøntsager i små portioner.

Pakkede fødevarer, hvad enten de er naturlige eller forarbejdede, er helt forbudt. Enhver form for fødevarer, der indeholder fedtstoffer, salt eller kunstigt sødemiddel er også forbudt.

Hvad er målet med lipofil kuren?

Det primære mål med denne kur er at undgå indtagelsen af forarbejdede fødevarer. Det er ingen hemmelighed, at de fleste af disse fødevarer forårsager problemer med helbredet (diabetes eller forhøjet blodtryk) og skader indvendige organer, hvis de spises i store mængder.

Kuren har til formål at vende de negativer effekter ved forarbejdede fødevarer ved at reducere indtagelsen. Men husk, at nogle af disse sygdomme ikke kan vendes. Nogle af dem kræver endda livslang behandling, så du må ikke forsømme dine besøg hos lægen, når du påbegynder denne kur.

Sådan følger du kuren

Lipofil kuren består af to faser:

Kvinde holder timeglas foran maven

Fase 1

I den første fase skal du tilpasse dig din nye livsstil. Den varer i fire måneder, og det er som regel den mest komplicerede og strenge fase. I løbet af denne fase skal du vænne dig til nye måder at tilberede mad på, og du vil muligvis føle dig meget sulten, hvis du ikke spiser de rette proteiner.

Spisetiderne i denne fase er desuden meget strenge, og de må ikke ændres på. Det anbefales, at man spiser hvert 120. minut for at skrue op for stofskiftet og hjælpe fedtforbrændingen i gang.

Fase 2

Denne fase fokuserer på at bevare resultaterne, du opnåede i den tidligere fase. I teorien skal den vare i fire måneder, men nogle vælger at forlænge den.

Før du beslutter dig for at påbegynde denne slankekur, skal du snakke med din læge og få foretaget de nødvendige undersøgelser, så du kan være sikker på, at det er en god idé for dit helbred.

Fødevarer, du skal undgå under lipofil kuren

Som du måske allerede har indset, er der mange fødevarer, du ikke længere må indtage under denne kur. Du skal i bund og grund undgå alt, der ikke kommer fra naturen.

Men der er også visse naturlige fødevarer, du skal undgå, hvilket for eksempel er sukker og eddike. Derudover må du heller ikke indtage alkohol. Du kan heller ikke spise proteiner som laks og pølser.

Ligeledes skal du undgå frugt, der har et højt sukkerindhold. De mest almindelige frugter er bananer, meloner, figner og ananas. Du skal også undgå agurker, auberginer, blomkål og gulerødder. Småkager, brød og pasta er også bandlyst.

Tilladte fødevarer

En skål med grøn salat

Som du kan se, er listen over fødevarer, du ikke må spise, meget lang. Men det er listen over tilladte fødevarer dog også. Du kan spise fedtfrit, rødt kød, fisk og fjerkræ. Sørg for, at du undgår at bruge fedt, når du tilbereder det. Du kan tilberede det ved at dampe eller bage, men du kan også bruge det i supper.

Andre proteiner, du kan spise, er æggehvider, laktosefri skummetmælk og fedtfattig yoghurt. Ved at spise disse fødevarer reducerer du din risiko for hjertesygdomme og højt kolesterol. 

Du kan også spise grøntsager med stilke og grønne salatblade som icebergsalat, selleri og koriander, da de er mest gavnlige grundet det fiber, de indeholder.

Du kan spise enhver slags frugt, du har lyst til, så længe de ikke er på listen over forbudte fødevarer. Husk blot på, at hvis du spiser for meget, kan det påvirke dit blodsukker, selv hvis du spiser dem med et lavere sukkerindhold.

Konklusion

Nu hvor du ved, hvad lipofil kuren er, kan du beslutte dig for, om det er en, du har lyst til at følge eller ej. Før du beslutter dig, anbefaler vi, at du snakker med din læge, så du kan være sikker på, om det er den rette kur for dig. De fleste kan starte på denne slankekur, men det skader aldrig at søge råd fra lægen først. 

  • Pulido, R., Hernñndez-García, M., & Saura-Calixto, F. (2003). Contribution of beverages to the intake of lipophilic and hydrophilic antioxidants in the Spanish diet. European Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1601685
  • Hornshaw, T. C., Safronoff, J., Ringer, R. K., & Aulerich, R. J. (1986). LC50 test results in polychlorinated biphenylfed mink: Age, season, and diet comparisons. Archives of Environmental Contamination and Toxicology. https://doi.org/10.1007/BF01054918
  • Damms-Machado, A., Weser, G., & Bischoff, S. C. (2013). Micronutrient deficiency in obese subjects undergoing low calorie diet. In Clinical Nutrition: The Interface Between Metabolism, Diet, and Disease. https://doi.org/10.1201/b16308