6 måder at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen på naturligt

Skjoldbruskkirtelfunktionen kan give problemer, når der er mangel, men også overskud. Derfor er det tilrådeligt at indtage mad, der holder den stabil, og at få regelmæssige lægeundersøgelser.
6 måder at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen på naturligt

Sidste ændring: 06 januar, 2022

Skjoldbruskkirtlen er en forholdsvis lille, sommerfugleformet kirtel, der sidder i halsområdet, lige foran på halsen. Den er ansvarlig for en lang række vigtige opgaver i vores krop, og derfor er det vigtigt at passe på den. Her er nogle tips, der kan hjælpe dig med at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen.

Skjoldbruskkirtlens funktion

Dens betydning ligger i de funktioner, den har i hele kroppen. Den er ansvarlig for at regulere hormonelle, metaboliske og vækstprocesser.

Den indeholder også et protein kaldet thyroglobulin, som sammen med jod stimulerer udskillelsen af hormoner for at opnå en optimal funktion af organer, væv og celler.

Den deltager også i proteinsyntese, cellens iltning og andre vigtige opgaver, der holder vores helbred i perfekt stand.

Problemet er, at den ligesom andre organer er udsat for en lang række faktorer, der kan bringe den i ubalance og ændre dens korrekte funktion.

Dette vil skabe en række ændringer i kroppen. Og derudover kan det med tiden føre til udvikling af alvorlige sygdomme.

Derfor er det nødvendigt at træffe foranstaltninger til at passe på den, især ved at give den de næringsstoffer, den skal bruge for at være sund.

Derfor vil vi gerne dele 6 gode vaner, der kan hjælpe dig med naturligt at forbedre, hvordan den fungerer.

1. Indarbejd jod i din kost for at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen

Fødevarer rige på jod til at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen

Jodmangel er den mest almindelige årsag til utilstrækkelige skjoldbruskkirtelhormoner, bedre kendt som hypothyroidisme.

Kroppen kan ikke selv skabe dette næringsstof. Derfor er det vigtigt at sikre et tilstrækkeligt indtag af fødevarer, der indeholder det.

Disse omfatter bl.a:

  • Æg.
  • Fisk og skaldyr.
  • Fed fisk.
  • Ost.
  • Bordsalt.

Det skal præciseres, at når det gælder salt, skal forbruget være moderat, da det ikke er tilrådeligt at indtage for meget natrium.

2. Indtag mere selen

Selen er et af de essentielle mineraler, der kan hjælpe positivt i behandlingen af skjoldbruskkirtelforstyrrelser.

Dette grundstof hjælper med at reducere oxidativt stress. Desuden letter det afgiftningsprocesser og hjælper med at regulere hormonaktiviteten.

Desuden kan selenbaserede proteiner hjælpe med at kontrollere metaboliske funktioner. De deltager også i de mekanismer, der er ansvarlige for at omdanne mad til energi.

Nogle naturlige kilder til dette næringsstof er:

  • Nødder og tørret frugt.
  • Hør- og solsikkefrø.
  • Æg.
  • Yoghurt.
  • Svampe.

3. Øg dit zinkindtag

Fødevarer med zink til at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen

Lave zinkniveauer er forbundet med udviklingen af de to vigtigste problemer med skjoldbruskkirtlen: Hypothyroidisme og hyperthyroidisme.

Ukontrolleret skjoldbruskkirtelfunktion, enten på grund af for lidt eller for meget hormonproduktion, forårsager flere negative reaktioner i hele kroppen.

Dette vigtige mineral findes naturligt i mange fødevarer, selv om det også kan købes som kosttilskud. Hvis der tages kosttilskud, bør de altid være ordineret af en læge.

De vigtigste kilder er:

  • Magert oksekød.
  • Østers.
  • Svinekød.
  • Kylling.
  • Spinat.
  • Frø.
  • Chokolade.
  • Nødder.

4. Glem ikke magnesium

Et andet af de vigtige elementer for at sikre en god skjoldbruskkirtelfunktion er magnesium, som er et mineral med vanskelig optagelse, der deltager i sundheden i forskellige områder af kroppen.

Det kan hjælpe os med at kontrollere stress, som er en af de faktorer, der påvirker skjoldbruskkirtlen. På grund af dette anbefales det stærkt at indtage det. Hypothyroidisme er også relateret til et underskud af dette mineral.

Dets optagelse kan sikres med anvendelse af hudlotioner, og det findes også i fødevarer som f.eks:

  • Sukkermajs.
  • Avocado.
  • Bananer.
  • Spinat.
  • Rosiner.

5. Indtag kokosolie for at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen

Kokosolie
Indtagelse af kokosolie hver dag kan bidrage til at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen.

Kokosolie er rig på vitaminer, mineraler og antioxidantstoffer. På grund af dette kan det være en allieret i kampen mod frie radikaler, der påvirker skjoldbruskkirtlen.

Selv om der er behov for mere forskning for at bevise virkningerne, anbefaler nogle eksperter at tilføje det til kosten som et supplement.

Brugen af det bør dog ikke misbruges. Det indeholder fedtsyrer, som i overskud kan give problemer, f.eks. forhøjet kolesterol.

6. Undgå stress for at forbedre skjoldbruskkirtelfunktionen

Den fortsatte udsættelse for stressede situationer kan ofte forårsage ubalancer i skjoldbruskkirtelfunktionen.

I første omgang ser det ud til kun at have en indvirkning på humøret. Men med tiden opstår der en række kemiske reaktioner, som kan påvirke en persons helbred.

Årsagen er en stigning i kortisolproduktionen, som igen kan reducere produktionen af skjoldbruskkirtelhormon.

Er du bekymret for din skjoldbruskkirtelsundhed? Prøv at indarbejde alle disse vaner i din rutine. Og glem selvfølgelig ikke at få regelmæssige kontrolundersøgelser for at kontrollere din skjoldbruskkirtelaktivitet mere præcist.

Husk, at dette ikke er behandling, men blot et supplement. En god kost alene kan ikke hjælpe dig med at helbrede eventuelle skjoldbruskkirtelproblemer, da du samtidig har brug for medicinsk behandling.

Det kan interessere dig ...
Hvorfor kost er vigtig for skjoldbruskkirtlens sundhed
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvorfor kost er vigtig for skjoldbruskkirtlens sundhed

Skjoldbruskkirtlen er en vigtig kirtel for vores stofskifte. Korrekt kost og motion kan være positivt for skjoldbruskkirtlens sundhed.