6 måder at øge oxytocin på i kroppen

Oxytocin er et hormon, der er forbundet med kærlighed, glæde, lykke og tilfredshed. I dag vil vi lære dig 6 vaner, der øger produktionen af det.
6 måder at øge oxytocin på i kroppen
Elena Sanz

Bedømt og godkendt af psykolog Elena Sanz.

Sidste ændring: 23 november, 2022

Oxytocin er populært kendt som kærlighedshormonet. Det har flere funktioner i kroppen, såsom at regulere de følelsesmæssige og sentimentale stimuli ved sex, forældreskab og social adfærd. Da det er et naturligt hormon, er der flere måder at øge oxytocin på i kroppen.

Vi ved, at hormonet udskilles i bestemte sammenhænge, så vi behøver blot at inkludere en række vaner i vores liv for at øge dets produktion. Bortset fra de kunstige muligheder, du kan vælge, har vi udarbejdet en liste over seks måder at øge oxytocin på i kroppen. De er alle underholdende og giver dig tilfredshed.

De bedste måder til at øge oxytocin i kroppen

Meget simpelt sagt vil en større stigning af oxytocin i kroppen få dig til at føle dig som om du er forelsket. Brugen af injektioner af hormonet er almindelig i den kliniske sammenhæng, især under fødselsprocessen. Der findes også inhalatorer, der markedsføres til forskellige formål.

Ifølge undersøgelser og forskning kan oxytocin spille en rolle i forbindelse med folks vægttab og spiseadfærd. Dette er endnu en grund til at motivere dig til at anvende nogle af følgende vaner for at øge oxytocin i kroppen.

1. Lyt til musik og syng for at øge oxytocin

Kvinde lytter til musik for at øge oxytocin

At lytte til musik er en af de bedste måder til at ændre vores humør på grund af frigivelsen af kemiske forbindelser, hvilket er noget, der er velkendt af videnskaben.

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Integrative Phychological and Behavioral Science i 2003 viste det sig, at sang hos amatør og professionelle sangere øger oxytocinniveauet på naturlig vis. Under og efter en sangtime stiger hormonet, hvilket forklarer den følelse af eufori, ro og afslapning, som det skaber ind i mellem.

Vi tror også, at du vil nyde at læse denne artikel: Hjælper det at lytte til musik for at studere bedre?

Men det er ikke alt. En artikel offentliggjort i Frontiers in Human Neuroscience i 2015 fandt ud af, at udskillelsen af dette hormon er meget højere ved gruppesang. Også når der opstår improvisation under gruppesang. Derfor er det at lytte til musik og synge en af de bedste måder at øge oxytocin på naturligt.

2. Udforsk seksuel nydelse

Det er ikke tilfældigt, at oxytocin er kendt som nydelses- eller kærlighedshormonet. Af alle de naturlige måder at øge dets produktion på i kroppen er seksuel nydelse den mest effektive. Dette fremgår af undersøgelser og forskning, hvor det er indset, at dette budskab stiger mod enhver fornøjelsesfornemmelse.

Derfor er kys, erotiske kærtegn, oralsex og så videre et sikkert kort til at øge oxytocin på i kroppen. Derfor er det en god strategi til at øge båndet og tilknytningen til din partner.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Hvad er de fem kærlighedssprog?

3. Få et kæledyr

Mere specifikt en hund. Det siger en undersøgelse offentliggjort i Anthrozoös i 2011, som viste, at oxytocinniveauet steg hos ejere, der kælede med deres hund i 1-5 minutter. Forskning i samme emne peger på, at reaktionerne er meget stærkere hos kvinder end hos mænd.

Af hensyn til alt dette er en anden strategi, du kan bruge til at øge oxytocin naturligt, at adoptere en hund. Det er også den eneste mulighed på vores liste, hvis fordele du vil kunne udforske på permanent basis. Dit kæledyr vil trods alt være der 24 timer i døgnet for at holde dig med selskab, i modsætning til andre alternativer.

4. Tilbered et måltid sammen med en person, du holder af

Som nævnt er oxytocin et af de hormoner, der hjælper med at konsolidere sociale relationer. Det udskilles i selskab med mennesker, der udgør din omgangskreds. Dette sker naturligt for yderligere at styrke dette bånd og dermed konsolidere et venskab, parforhold, familieforhold m.m.

Selv om du kan vælge at gå på restaurant, er det bedste at tilberede et måltid i selskab med en person, du holder af. Dette vil forlænge interaktionen, give dig mulighed for at skabe et mere kærligt bånd og skabe direkte kontakt med gæsten.

5. Kram nogen

To personer krammer for at øge oxytocin i kroppen

Ved du, hvorfor det gør dig så glad at kramme nogen? Jo, en af grundene er, at det frigør oxytocin. Jo længere krammet er, jo mere udskiller du, så at modtage hengivenhed fra mennesker, du værdsætter, kan give dig en god dosis af hormonet.

Enhver form for interaktion, der foregår på basis af kram eller kærtegn, har den samme effekt. Det afgørende er, at der er taktil kontakt med en anden person. Der er beviser for, at kram er et godt redskab til at håndtere nød, konflikter eller stressede situationer. Det er endnu en grund til at appellere til dem oftere.

6. Motionér for at øge oxytocin i kroppen

Som det sidste kan motion også være med til at øge oxytocin i kroppen. Selv om det er rigtigt, at hormoner som dopamin, serotonin og endorfin er de vigtigste hormoner, der udskilles ved denne aktivitet, har forskere i forsøg med mus fundet ud af, at aerob træning øger produktionen af dette hormon.

Dette er noget, som nogle undersøgelser delvist har bekræftet hos mennesker. Ud over at du vil øge produktionen af hormoner, som vi allerede har påpeget, er det også en meget sund vane for kroppen. Det fremstår således som et dobbeltvirkende værktøj, som du kan inddrage i din rutine.

Andre ting, du kan gøre, er at spise chokolade, is eller anden mad, du nyder, at gøre venlige handlinger over for andre, at have dybe samtaler med en elsket person, at meditere, at få massage og at dyrke yoga.

Generelt vil alt, hvad du nyder at gøre, give dig et vist niveau af oxytocin. De fleste aktiviteter er sunde for dig. Men husk at holde styr på dem for at undgå at blive alt for uhæmmet.

Det kan interessere dig ...
Oxytocin, kærlighedshormonet, har en mørk side du bør kende til
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Oxytocin, kærlighedshormonet, har en mørk side du bør kende til

Få ord repræsenterer noget så intenst, og magisk som følelsen af ​​oxytocin, også kendt som 'kærlighedshormonet'. Læs mere her!



  • Altirriba J, Poher AL, Caillon A, Arsenijevic D, Veyrat-Durebex C, Lyautey J, Dulloo A, Rohner-Jeanrenaud F. Divergent effects of oxytocin treatment of obese diabetic mice on adiposity and diabetes. 2014 Nov;155(11):4189-201.
  • Carmichael MS, Warburton VL, Dixen J, Davidson JM. Relationships among cardiovascular, muscular, and oxytocin responses during human sexual activity. Arch Sex Behav. 1994 Feb;23(1):59-79.
  • Grape C, Sandgren M, Hansson LO, Ericson M, Theorell T. Does singing promote well-being?: An empirical study of professional and amateur singers during a singing lesson. Integr Physiol Behav Sci. 2003 Jan-Mar;38(1):65-74.
  • Handlin, L., Hydbring-Sandberg, E., Nilsson, A., Ejdebäck, M., Jansson, A., & Uvnäs-Moberg, K. Short-term interaction between dogs and their owners: effects on oxytocin, cortisol, insulin and heart rate—an exploratory study. Anthrozoös. 2011; 24(3): 301-315.
  • Hew-Butler T, Noakes TD, Soldin SJ, Verbalis JG. Acute changes in endocrine and fluid balance markers during high-intensity, steady-state, and prolonged endurance running: unexpected increases in oxytocin and brain natriuretic peptide during exercise. Eur J Endocrinol. 2008 Dec;159(6):729-37.
  • Hiller, J. Speculations on the links between feelings, emotions and sexual behaviour: Are vasopressin and oxytocin involved?. Sexual and Relationship Therapy. 2004; 19(4): 393-412.
  • Lawson EA. The effects of oxytocin on eating behaviour and metabolism in humans. Nat Rev Endocrinol. 2017 Dec;13(12):700-709.
  • Keeler JR, Roth EA, Neuser BL, Spitsbergen JM, Waters DJ, Vianney JM. The neurochemistry and social flow of singing: bonding and oxytocin. Front Hum Neurosci. 2015 Sep 23;9:518.
  • Murphy MLM, Janicki-Deverts D, Cohen S. Receiving a hug is associated with the attenuation of negative mood that occurs on days with interpersonal conflict. PLoS One. 2018 Oct 3;13(10):e0203522.
  • Yüksel O, Ateş M, Kızıldağ S, Yüce Z, Koç B, Kandiş S, Güvendi G, Karakılıç A, Gümüş H, Uysal N. Regular Aerobic Voluntary Exercise Increased Oxytocin in Female Mice: The Cause of Decreased Anxiety and Increased Empathy-Like Behaviors. Balkan Med J. 2019 Aug 22;36(5):257-262.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.