Mentalt sammenbrud: Når sindet og kroppen når grænsen

18 marts, 2021
Negative tanker, udmattethed, problemer med at koncentrere sig... Hvad sker der? Dette er typiske tegn på et mentalt sammenbrud. I denne artikel vil vi fortælle dig mere om symptomerne, og hvordan du kan håndtere det.

At nå sin grænse… Uden at være i stand til at gøre noget… At føle, at hele verdens vægt ligger på ens skuldre… Problemer med at huske ting eller træffe beslutninger.. Vi oplever alle dette, når vi lider af et mentalt sammenbrud, som er en tilstand, der udvikler sig fra en intens og langvarig tilstand af stress.

Fysisk og følelsesmæsig udmattelse er gængs lige nu. For eksempel er vi ikke kun plaget af mere stress på arbejdspladsen, men en ting er tydelig, vores bold af bekymringer bliver bare større og større, hvilket med tiden påvirker vores humør negativt.

Vi føler os dermed overvældede og er i en tvivlsom psykologisk tilstand. Dette kan forårsage problemer med vores helbred.

Som Pablo Neruda plejede at sige, bliver vi endda nogle gange trætte af at være mennesker. Måske har han ret. Mennesker bliver involveret i mere komplekse og krævende scenarier, som senere nedslider os. Hvis det er gængs at føle sig blokeret og svag, må vi forstå hvorfor, og hvordan vi kan håndtere det.

Mentalt sammenbrud: Hvad er det, og hvad er symptomerne?

Et mentalt sammenbrud er ikke en lidelse i sig selv, og det er heller ikke en klinisk tilstand, der kan diagnosticeres. Det er faktisk som regel et symptom, som en intens tilstand af stress kan forårsage.

Det er ofte en reaktion på forskellige omstændigheder og kan finde sted efter at have modtaget dårlige nyheder, gennemgået en traumatisk begivenhed eller håndteret et særligt følsomt brud osv.

Med andre ord kan det ske efter en meget følelsesmæssig begivenhed i livet. Som nævnt i et studie af Lepzig University i Tyskland “er et mentalt sammenbrud relateret til en tilstand af øget stress, hvilket fører til at føle sig fysisk og psykisk udmattet”.

Mens man er i den tilstand, frigiver hjernen for mange neurokemikalier såsom adrenalin og kortisol, hvilket får os til at føle os overvældede. Denne ophobning af følelser og psykologiske ændringer kan ende med at påvirke vores kognitive evne og vores fysiske modstandsdygtighed.

Mand tager sig til hoved grundet et mentalt sammenbrud

Måske denne artikel også vil interessere dig: Fysisk smerte og angst, og deres forhold

Symptomer forbundet med et mentalt sammenbrud

Nogle personer kalder det en “nervøs krise”, men i virkeligheden er det ikke det samme. Selvom de eksterne symptomer såsom at føle sig stresset og overvældet, føle intense følelser og nervøsitet som regel ledsager en nervøs krise, ser vi dog en mental blokering i tilfælde af et mentalt sammenbrud. Nedenstående vil vi gå lidt mere i detaljer med det.

Psykologiske symptomer, man kan forvente, hvis man står over for et mentalt sammenbrud

  • Problemer med at koncentrere sig.
  • Problemer med at ræsonnere: Man kan finde sig selv i en form for mental tåge.
  • Hukommelsesproblemer.
  • At føle sig afskåret fra virkeligheden, som om ens omgivelser ikke er virkelige.
  • Humørændringer: At føle sig irritabel og apatisk er især gængs.
  • Mangel på evne til at udføre daglige opgaver som normalt: Mangel på motivation, lyst og evne til at fokusere på det, man laver.

Fysiske symptomer

Der er derudover flere fysiske symptomer forbundet med et mentalt sammenbrud. Når det er sagt, vil intensiteten af disse symptomer forværres, jo længere man står over for stressI gennemsnit er disse symptomer som følger:

  • Konstant udmattelse og en følelse af, at uanset hvor meget man prøver eller ønsker det, kæmper man med at reagere på tingene.
  • Smerter i muskler, især i lemmerne.
  • Ændringer i søvnmønstre, søvnløshed eller derimod at sove for meget.
  • Trykken for brystet eller øget puls.
  • Svimmelhed.
  • At opleve hovedpine.
  • Følelsen af, at man bevæger sig langsommere end normalt.

Hvordan kan vi håndtere et mentalt sammenbrud?

Er der en form for behandling af et mentalt sammenbrud? Der er desværre ikke én. Disse psykologiske tilstande kræver faktisk en multidisciplinær håndteringsstrategi. Lad os analysere nogle af dets primære punkter.

Teknik til lindring af stress

Denne teknik fokuserer på en del af Lazarus og Folksmans model for håndtering af stress. Det består af at anvende en række teknikker, som stiler efter at lindre stress lidt efter lidt. For at gøre det bliver vi dog nødt til at udvikle en række evner med målet om at skabe nye, sunde tankemønstre og reducere angst med tiden.

De følgende trin kan hjælpe dig med at gøre det:

  • Kognitiv omstrukturering: At identificere negative tanker og besættelser og erstatte dem med sundere alternativer.
  • Bruge afslapningsteknikker såsom dyb vejrtrækning.
  • Påbegynde nye ændringer i rutiner for at håndtere stress. Spørg dig selv, hvilke ændringer du har brug for for at få det bedre. Nogle gange kan vores velvære forbedres, når vi tager afstand til bestemte situationer og starter på nye projekter.
  • Lær teknikker til at håndtere følelser.
Rolig kvinde med lukkede øjne

Vi anbefaler, at du også læser: 7 fordele ved at meditere

Teknikker til problemløsning

Her er et interessant faktum: For mange uhåndterede problemer er et springbræt for et mentalt sammenbrud. Det er, som om et problem blander sig med et andet, før vi overhovedet opdager det. Vi ved ikke, hvordan vi skal løse nogle problemer, og de bliver alle rodet sammen.

Efter det sker, begynder vi at føle os overvældede og mentalt blokerede. Når vi håndterer denne meget gængse situation, er det vigtigt at lære en række teknikker. Nedenstående vil vi forklare nogle trin, som kan hjælpe.

  • Identificér problemet og beskriv det.
  • Del det op i mindre dele. Hver udfordring eller bekymring består trods alt af flere enheder.
  • Slå fast, hvad du ønsker at opnå.
  • Grib papir og blyant og brainstorm forskellige løsninger. Hold dig ikke blot til én. Pointen med denne øvelse er at skrive adskillige mulige løsninger ned.
  • Anvend disse løsninger.
  • Evaluér de handlinger, du tog: Var resultatet, hvad du havde forventet?
  • Håndtér følelserne, som kommer for hvert stadie.

Vi kan håndtere et mentalt sammenbrud

Overordnet bør vi have i baghovedet, at i tider med krise og usikkerhed er det meget gængs at lide af et mentalt sammenbrud. Det kan hjælpe at dedikere tid til dig selv, imødekomme dine behov og inkludere sunde teknikker til håndtering af stress i dit liv.

Man burde ikke behøve at nævne, at hvis vi ikke formår at håndtere disse følelser, er det bedste at gøre at søge professionel hjælp. Et møde med en fagperson indenfor psykologi er nøglen til at opdage andre håndteringsstrategier til at håndtere sammenbruddet.

  • Azizoddin, D. R., Jolly, M., Arora, S., Yelin, E., & Katz, P. (2020). Longitudinal Study of Fatigue, Stress, and Depression: Role of Reduction in Stress Toward Improvement in Fatigue. Arthritis Care and Research72(10), 1440–1448. https://doi.org/10.1002/acr.24052
  • Yaribeygi, H., Panahi, Y., Sahraei, H., Johnston, T. P., & Sahebkar, A. (2017, July 21). The impact of stress on body function: A review. EXCLI Journal. Leibniz Research Centre for Working Environment and Human Factors. https://doi.org/10.17179/excli2017-480
  • Kocalevent, R. D., Hinz, A., Brähler, E., & Klapp, B. F. (2011). Determinants of fatigue and stress. BMC Research Notes4. https://doi.org/10.1186/1756-0500-4-238