7 fordele ved at meditere

05 december, 2019
Tag dig god tid, træk vejret, og stop med at tænke på, hvad du laver hver dag, hvordan du lever dit liv, og hvordan du skal håndtere forhindringer og vanskeligheder.

Meditation betragtes som en form for mental træning. Dets formål er at fokusere og omdirigere en persons tanker. I denne artikel lærer du om syv fordele ved at meditere.

I nogle tilfælde bruges det til at øge en persons eget bevidsthedsniveau, til at mindske den daglige træthed eller til at styrke koncentrationen. Det bruges ofte til at behandle søvn- eller adfærdsforstyrrelser samt forbedre en persons generelle humør.

Nedenfor er nogle af de vigtigste fordele, som meditation kan give vores liv.

Fordele ved at meditere

1. Meditation reducerer stress

Kvinde mediterer ved computer

Undersøgelser viser, at meditation er effektivt til behandling af stress.

De virkninger, stress har på kroppen, er enorme og kan have meget negative konsekvenser. Derfor er det vigtigt at reducere så meget stress som muligt.

Det anbefales at deltage i et par meditationssessioner for at lære, hvilke teknikker du kan drage størst fordel af.

Læs også: Farvel til stress: 5 strategier enhver kvinde bør bruge

2. Hjælper med at kontrollere angstanfald

Hvis du lider af større grader af stress dagligt, kan det forårsage angstanfald.

Disse anfald kan have fysiske symptomer, der kan forårsage, at en person ikke er i stand til at fortsætte med deres normale rutine.

Hvis du afsætter lidt tid til meditere, kan du reducere angst, der er forårsaget af stress.

Undersøgelser bekræfter, at meditation kan bekæmpe angst, fobier, panikanfald og paranoide tanker.

3. Fremmer følelsesmæssig sundhed

Meditation kan hjælpe med at forbedre vores selvværd og vores generelle humør.

Forskellige undersøgelser viser, at meditation kan hjælpe med at behandle depression.

Meditation får dig også til at føle dig mere optimistisk og i stand til at tackle livets daglige hindringer. Det gør en person mere fokuseret og hjælper dem med at få et mere positivt syn på livet.

4. En af de mange fordele ved at meditere er, at det forbedrer din opmærksomhed

Personer nyder fordele ved at meditere

Forskning understøtter troen på, at meditation kan forbedre en persons opmærksomhed.

Dette er vigtigt, fordi det betyder, at meditation giver dig mulighed for at være mere opmærksom og fokuseret under din daglige aktiviteter.

Dette er meget fordelagtigt, hvis du har et aktivt liv. Det kan også være nyttigt, hvis du har en krævende begivenhed eller dag på vej.

5. Det forbedrer din hukommelse

Meditation hjælper også med at forbedre din hukommelse. Det giver dig mulighed for at huske tingene bedre og hjælper dig med at holde dit sind ungt.

Videnskabelige undersøgelser viser, at meditation er effektivt til behandling af hukommelsesproblemer og endda hjælper med at forebygge sygdomme som Alzheimers.

Af denne grund anbefales meditation ikke kun til unge, men også til ældre. Det er også en fantastisk teknik, som folk i alle aldre bør integrere i deres daglige rutine!

Vi anbefaler: De 5 bedste hukommelses øvelser

6. Det hjælper med at bekæmpe afhængighedsproblemer

Der er foretaget mange undersøgelser, der viser, at meditation er et nyttigt redskab til behandling af visse afhængigheder.

For eksempel kan det bruges til at bryde enhver form for negativ afhængighed eller dårlige spise- og drikkevaner. Det kan også hjælpe en person med at indse hans eller hendes egen vanedannende opførsel.

I tilfælde af at en person lider af en meget skadelig afhængighed, anbefales det også at søge hjælp fra en ekspert eller specialist.

7. Fordele ved at meditere er, at det forbedrer din søvn om natten

Mand og kvinde sover smilende

At inkludere meditation i dit liv kan hjælpe dig med at sove dybere og roligere om natten.

Dette øger også den afslapning, der opnås i søvntiden. Efter at have tilføjet meditation til din daglige rutine, vil du snart mærke forskellen. Du vil vågne op og føle dig meget mere afslappet og med mere energi.

Desuden bekræfter nogle undersøgelser brugen af ​​meditation som behandling af visse søvnforstyrrelser.

Hvor længe skal du meditere hver dag?

Hvis du mediterer i 30 eller 45 minutter pr. session, vil du give dig selv mulighed for at oprette forbindelse med dig selv igen. Selvom dette måske er for længe for dem, der lige er startet med at meditere, vil det blive lettere med tiden.

I mellemtiden vil blot 10 minutter om dagen være nok til at se nogle fordele.

I løbet af de første dage skal du meditere i et par minutter og begynde at øge tiden, efterhånden som dagene går. Det anbefales også at finde den meditationsteknik, der bedst passer til dig.

Afsluttende tips til at kunne nyde de mange fordele ved at meditere

For nogle mennesker er meditation i absolut tavshed det bedste, men andre mennesker kræver muligvis stille og afslappende musik. Nogle mennesker mediterer også bedre, når de udfører en stille aktivitet som at gå.

Mediterer du? Har du nogensinde prøvet at meditere?

Del dine oplevelser, og tilføj eventuelle fordele, som du har opnået ved meditation, til listen!

  • Goyal M, Singh S, Sibinga EM, Gould NF, Rowland-Seymour A, Sharma R, Berger Z,
    Sleicher D, Maron DD, Shihab HM, Ranasinghe PD, Linn S, Saha S, Bass EB,
    Haythornthwaite JA. Meditation programs for psychological stress and well-being:
    a systematic review and meta-analysis. JAMA Intern Med. 2014 Mar;174(3):357-68.
    doi: 10.1001/jamainternmed.2013.13018. Review. PubMed PMID: 24395196; PubMed
    Central PMCID: PMC4142584.
  • Carmody, James & Baer, Ruth. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of behavioral medicine. 31. 23-33. 10.1007/s10865-007-9130-7.
  • Jain FA, Walsh RN, Eisendrath SJ, Christensen S, Rael Cahn B. Critical
    analysis of the efficacy of meditation therapies for acute and subacute phase
    treatment of depressive disorders: a systematic review. Psychosomatics. 2015
    Mar-Apr;56(2):140-52. doi: 10.1016/j.psym.2014.10.007. Epub 2014 Oct 22. Review.
    PubMed PMID: 25591492; PubMed Central PMCID: PMC4383597.
  • Jha, A.P., Krompinger, J. & Baime, M.J. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience (2007) 7: 109. https://doi.org/10.3758/CABN.7.2.109
  • Khalsa DS. Stress, Meditation, and Alzheimer’s Disease Prevention: Where The
    Evidence Stands. J Alzheimers Dis. 2015;48(1):1-12. doi: 10.3233/JAD-142766.
    Review. PubMed PMID: 26445019; PubMed Central PMCID: PMC4923750.
  • Zgierska, A., Rabago, D., Zuelsdorff, M., Coe, C., Miller, M., & Fleming, M. (2008). Mindfulness Meditation for Alcohol Relapse Prevention: A Feasibility Pilot Study. Journal of Addiction Medicine, 2(3), 165–173. http://doi.org/10.1097/ADM.0b013e31816f8546
  • Martires J, Zeidler M. The value of mindfulness meditation in the treatment of
    insomnia. Curr Opin Pulm Med. 2015 Nov;21(6):547-52. doi:
    10.1097/MCP.0000000000000207. Review. PubMed PMID: 26390335.