Mindfulness for børn og unge voksne: Er det effektivt?

· 28. april 2019
Hvis vi er i stand til at integrere vaner med mindfulness i vores børns daglige liv, kan det gavne mange aspekter af deres liv og personlighed.

Mindfulness for børn, unge og voksne har fået et stort følge. Dette er en praksis, der har hjulpet mange mennesker til at slippe af med en del af deres stress og angst. Det har hjulpet dem med at nyde et meget rigere og mere tilfredsstillende liv.Kan mindfulness hjælpe børn og unge?

Børn er også udsat for en stor mængde stress. Måske kan det at lære dem denne praksis fra en tidlig alder spare dem en masse indsats senere hen. I dag ønsker vi at se på nogle af fordelene ved mindfulness for børn og unge voksne.

Mindfulness for børn

Det kan give mange fordele for børn senere hen i livet at lære mindfulness i en tidlig alder

Børn er som svampe. Derfor kan det at lære dem nogle af disse fantastiske fordele ved denne praksis fra en ung alder have nogle fantastiske fordele.

Men for at dette skal være effektivt for dem, skal de sætte nogle sjove aktiviteter i gang. Disse vil give dem det, vi virkelig vil have for at få dem til at forstå og integrere praksis.

Humlebien

En af de første øvelser kan være at lære dem at lave “humlebien”. Dette er en åndedrætsøvelse der består af at sidde ret op og være opmærksom på vejrtrækningen.

  • Derfra skal de trykke på ørerne med deres tommelfingre med hænderne bag hovedet.
  • Så skal de lukke øjnene og trække vejret dybt. Når de udånder, efterligner de lyden af bier “bzzzzzzz”.

Læs også:

Få ro på med disse 5 åndedrætsteknikker

Bekymringstræet

En anden af øvelserne går ud på at fortælle dem historien om det berømte bekymringstræ. Det er her de giver slip på deres bekymringer, så de ikke fortsætter med at køre rundt i deres tanker. Så lader det dem være frie.

Hvis vi lærer dem at gøre dette fra de er små, kan vi lære dem ikke at rende rundt med et hoved fyldt med bekymringer. Det er trods alt tanker, der ikke fører nogen vegne. Dette vil gavne dem i fremtiden.

Øvrige øvelser i mindfulness for børn

Der er mange mindfulnessøvelser, du kan lave. Du ved måske allerede, hvad nogle af dem består af. De omfatter spil som “den opmærksomme mentale holdning”, “det tavse spil”, “observere som detektiver” og “Vær opmærksom, hvad hører du?”

Alle er meget effektive, hvis du laver dem regelmæssigt. Dette kan gøres både hjemme og i skole som en vane.

Mindfulness for børn og unge voksne

Mindfulness kan føre unge mennesker nemmere gennem teenageårene

At være teenager er hårdt. Men hvis du integrerer mindfulness i processen, kan du gøre det lidt lettere.

Denne praksis er fantastisk til teenagere. Det betyder, at de kan bruge varianter af de øvelser til børn, som vi har set. Nu hvor de er på et stadium, hvor de forstår hvad det går ud på, er det lettere for dem at kunne forstå fordelene.

Som et resultat, hvis mindfulness bliver videregivet til teenagere som en vane på lige niveau med at spise, sove eller børste deres tænder, vil resultaterne følge i det lange løb.

  • Takket være denne praksis vil unge voksne lære tålmodighed.
  • De vil vide, hvordan de bedre kan styre deres følelser.
  • Desuden vil de lære at observere deres tanker uden at dømme dem. Samtidig vil de efterlade deres bekymrede tanker bag dem. Det er den bedste måde at hjælpe dem med at slippe af med deres bekymringer, frygt, stress om eksamener, stress om at få den person, de kan lide, til at lægge mærke til dem …
  • Hvis de bruger mindfulness, kan de endda få bedre karakterer.
  • Som resultat vokser de personligt og bliver mere modne.

Læs også:

Fire tips til at tale med din teenager

Støtte fra forældre

At praktisere mindfulness sammen kan give dig kvalitetstid sammen med dit barn

Forældre har en meget stor indflydelse på deres børn. Derfor er det meget nyttigt at få dem startet med denne praksis så tidligt som muligt.

Det er en win/win for alle!

Plus, at arbejde på mindfulness sammen vil også være en mulighed for at tilbringe kvalitetstid med dine børn. I kan alle lære noget nyt.

Undervurder ikke mindfulness. Du kan redde dig selv – og dine børn – fra mange unødvendige konflikter, bekymringer og stress. Plus, I vil alle modnes og vokse.

Hvis denne praksis bliver en vane, vil den være meget effektiv. For at opnå dette har du brug for udholdenhed og tålmodighed.

Forvent ikke at se resultater med det samme. Efter en enkelt session med dit barn vil du ikke forbedre deres karakterer eller kontrollere deres udbrud af vrede.

Dette vil kun være muligt med tiden …

  • Greco, L. A., & Hayes, S. C. (Eds.). (2008). Acceptance & mindfulness treatments for children & adolescents: A practitioner’s guide. New Harbinger Publications.
  • Semple, R. J., Reid, E. F., & Miller, L. (2005). Treating anxiety with mindfulness: An open trial of mindfulness training for anxious children. Journal of Cognitive Psychotherapy19(4), 379-392.