Lad ikke dine frustrationer gå ud over dine børn

· 21. marts 2019
Før du lader din vrede gå ud over dine børn, så husk at de ikke er skyld i dine problemer. Forsøg at undgå at forårsage dem unødvendige lidelser og fokuser på at opdrage sunde børn ved at beskytte deres glæde og selvværd.

Hvis du gerne vil opdrage sunde børn, skal du huske, at dine børn ikke fortjener at være målet for al din stress, angst, frygt eller negative oplevelser, du har i dit daglige liv. Det er let at råbe på dem, blive vred eller straffe dem uden grund. Men det er vigtigt ikke at lade dine frustrationer gå ud over dine børn.

Måske har du svært ved at erkende, at de ikke er skyld i, hvordan tingene er gået i dit liv, eller hvor frustreret du er over en situation mellem dig og din partner. Ingen er skyld i alt, hvad der sker for dig, især ikke dine børn.

Derfor må du ikke lade din vrede gå ud over dine børn

Du må aldrig lade din vrede og dine frustrationer gå ud over dine børn

Nogle forældre kan bruge deres børn som et mål for deres vrede. Selvom du har alle de bedste intentioner kan du nemt komme til at lade dine negative følelser gå ud over dine børn.

Måske er det fordi du ønsker at virke ovenpå foran din chef af frygt for at miste et job. Måske er det fordi du har accepteret en vis adfærd hos din partner, som du i al hemmelighed ikke bryder dig om. Alt dette kan få dig til at eksplodere med vrede foran dem, der mindst fortjener det.

Desuden vælger du nogen, der ikke kan forsvare sig selv og som du har magt over. Hvis de argumenterer tilbage, bruger du den myndighed, du har over dine børn. Du indser ikke, at du i virkeligheden begynder at miste kontrollen med situationen.

Du behøver ikke altid at holde negative følelser inde. De bør dog rettes mod den rigtige person. Forsøg at finde de rigtige ord, vær respektfuld, og vær fokuseret på den bestemte kontekst. Men lad være med bære rundt på noget, som du ved, vil ende med at komme ud i til sidst. Og lad være med at lade dine følelser gå ud over dine børn.

På samme måde må du ikke blive ved med at finde dig i eller tie stille om irriterende ting, som din partner gør. Hvis du giver udløb for disse frustrationer, risikerer du at sabotere din mulighed for at opdrage sunde børn.

Måske gør du det, fordi du håber, de vil ændre den måde, de opfører sig på. Men hvis du ikke siger noget, hvordan vil de så nogensinde kunne vide det? Det er ikke en gætteleg …

Læs også:

Hvilket forhold har du til din partner?

Børn lider under konsekvenserne af dine frustrationer

Hvis du lader dine frustrationer gå ud over dine børn kan de ende med at få lavt selvværd

At lufte frygt, vrede og frustrationer kan have en stærk indvirkning på uskyldige børn, der lige er begyndt at spille livets spil.

Jo mindre du er i stand til at løse dine problemer, jo mere fokuserer du på de mest negative ting dine børn gør. Så forstår de ikke, hvorfor den mindste fejl blev et stort drama.

Hvis denne situation fortsætter over tid, da du undlader at stoppe op og erkende, at din adfærd ikke løser den sande oprindelse af problemet, vil dine børn begynde at få lavt selvværd.

Godt selvværd er vigtigt, men hvis du ser alt i dit liv som mørkt, så er det alt, hvad du vil se i dem.

Før du ved af det, vil du fremme negativ forstærkning, der får dem til at se og føle, at alt de gør, er forkert. Og alle de ting, de gør det godt? Dem har du glemt.

Selv om de er unge nu, kan de få alvorlige problemer, når de vokser op. Ikke bare ved at føle, at de har lavt selvværd og ikke er i stand til at følge deres drømme. De vil også lide i deres personlige forhold.

Læs også:

Fysisk afstraffelse af børn skader dem

Opdrag sunde børn: Skyd ikke skylden på andre

Dine børn fortjener ikke at være din boksebold

Du tror måske, at fejlen ligger hos chefen, der ikke behandler dig som du fortjener. Eller din partner, der ikke er hensynsfuld. Men det er på tide at se alt dette fra en anden vinkel.

Fejlen ligger ikke hos andre, men hos dig selv. Du er den, der reagerer på de ting, der sker med dig på den mest upassende måde.

Ved ikke at udtrykke dig selv, tie stille og antage, at andre vil ændre deres adfærd, tillader du situationerne at fortsætte på samme måde som før.

Sæt din frygt og usikkerhed til side og vær fri til at udtrykke dig selv. Start med at træffe beslutninger og stop med at handle på en måde, der adskiller sig fra hvad du synes.

Når du er i fred med dig selv, behøver du ikke nogen til at være din daglige boksebold for at lufte dine frustrationer.

Dine børn er ikke skyld i andres handlinger. Du skal starte med at frigive din frygt og dine forventninger, før de når dine børn.

Fokuser på nutidens øjeblik og træf foranstaltninger, når du har brug for det. Hold ikke din vrede og frustration inde: frigør dem, og du vil føle dig fri til at opdrage sunde børn.

  • Burgard SA, Ailshire JA. Putting work to bed: Stressful experiences on the job and sleep quality. J Health Soc Behav. 2009
  • Platt R, Williams SR, Ginsburg GS. Stressful Life Events and Child Anxiety: Examining Parent and Child Mediators. Child Psychiatry Hum Dev. 2016
  • Roskam I, Raes ME, Mikolajczak M. Exhausted parents: Development and preliminary validation of the parental burnout inventory. Front Psychol. 2017