Nikotintyggegummi: Hvad er det, og hvordan bruger du det?

30 september, 2020
Når du bruger nikotintyggegummi, skal du tygge det forsigtigt og langsomt i 5 til 10 minutter. I denne artikel kan du lære mere om nikotintyggegummi og hvordan det bruges til at stoppe med at ryge.

Nikotintyggegummi er en type erstatningsterapi designet til at hjælpe dig med at holde op med at ryge smertefrit og effektivt.

Der er tyggegummi med forskellige nikotinkoncentrationer, fra 2 mg til 4 mg. Nikotin frigives langsomt i løbet af de første 30 minutter, afhængigt af tyggegummiets intensitet.

Læger ordinerer brugen af ​​nikotintyggegummi i perioder, hvor en person føler en intens lyst til at ryge, men ønsker at holde op. Nikotinet fra tyggegummiet trænger ind i slimhinden langsommere end nikotinet fra cigaretter. Derfor er mængden af ​​nikotin i dit blod aldrig så højt, som når du ryger en cigaret.

Mens nikotintyggegummi kan hjælpe dig med ikke at ryge, er det dog vigtigt at bemærke, at du ikke føler den samme tilfredsstillelse, som når du ryger.

Læs også: Rygestop: Sådan håndterer man hvert stadie

Nikotinerstatningsterapi for at holde op med at ryge

En kvinde, der viser en knækket cigaret

Nikotin er det vigtigste stof i tobak, og det skaber en fysisk afhængighed af tobak. Denne form for afhængighed kan føre til ubehagelige abstinenssymptomer, når en person forsøger at stoppe.

Nikotinerstatningsterapi leverer nikotin i form af tyggegummi, spray, inhalatorer og nikotinpastaer. Alle disse alternativer har ikke de skadelige tilsætningsstoffer, der er i cigaretter.

Erstatningsterapi for rygning kan også hjælpe med at lindre nogle af de fysiske abstinenssymptomer, der er, så en person kan koncentrere sig om de psykologiske aspekter ved at stoppe med en vane.

Nogle undersøgelser beviste, at brug af nikotin tyggegummi sammen med andre erstatningsterapier for rygning næsten kan fordoble chancerne for at holde op.

Hvordan fungerer nikotintyggegummi?

For at bruge denne form for medicin, bør du tygge den forsigtigt og langsomt 5 til 10 gange, indtil du bemærker den bitre og karakteristiske smag af nikotin. Mange mennesker beskriver det som en let prikken i munden.

Derefter skal du stoppe med at tygge og placere tyggegummiet mellem dit tandkød og indersiden af ​​din kind. Dette gør nikotinen lettere at trænge ind i slimhinden. Når smagen forsvinder, tygges tyggegummiet igen og anbringes i et andet område.

Tyggegummiet varer cirka 30 minutter, så du bliver muligvis nødt til at gentage denne handling i de dage, hvor du holder op. Det er dog ikke tilrådeligt at tygge et andet stykke tyggegummi, når du lige er blevet færdig med et.

Det anbefales ikke for at mindske chancerne for negative bivirkninger. Ja, det er tyggegummi … men denne slags kan føre til urolige følelser på grund af dets aktive stof.

Læger anbefaler heller ikke at bruge mere end 24 stykker 2 mg tabletter eller mere end 15 stykker 4 mg tabletter om dagen. Hvis du overskrider disse grænser, øges din risiko for overdosering også.

Læger anbefaler egentlig at tygge dette tyggegummi højst 3 gange om dagen eller mellem 3 til 8 stykker om dagen. Dette tager højde for, at 1 cigaret indeholder 1 mg nikotin.

Yderligere instruktioner

En anti-ryger illustration. Stop med at ryge med nikotintyggegummi

  • Tyg ikke for energisk på tyggegummiet eller slug dit spyt efter at have tygget denne slags tyggegummi. Dette kan føre til ubehag i munden og halsen, samt mavesmerter og andre fordøjelsesproblemer.
  • Nikotin fungerer heller ikke, når det sluges, da det ikke absorberes af slimhinden og vil inaktiveres, så snart det når maven.
  • Man må heller ikke spise eller drikke kaffe, kulsyreholdige drikke eller juice mindst 15 minutter før eller efter tygning. Dette skyldes, at disse produkter kan mindske absorptionen af ​​nikotin. Vand er dog tilladt.

Ting, du skal huske på med nikotintyggegummi

Ud over instruktionerne i det foregående afsnit, vil vi gerne nævne en række ting, du skal huske på, når det gælder anvendelse af nikotingummi:

Først og fremmest anbefaler vi, at du bruger denne medicin før enhver situation, hvor du ved, at du vil have lyst til at ryge. Og generelt skal du bruge det, når du har lyst til at ryge.

For det andet skal du altid have dem med dig. På den måde er de nyttige, hvis du befinder dig i en situation, hvor du føler trangen til at ryge. Du skal vide, at det at have en cigaret i nærheden øger dine chancer for at ryge den.

Hvis du observerer et af følgende symptomer efter brug af denne slags tyggegummi, skal du gå til din læge eller apotek:

Gå ikke glip af: 6 farlige vaner der er lige så dårlige som rygning

Konklusion

En knækket cigaret

Det er muligt at stoppe med at ryge… og en meget sund beslutning for dig, dine kære og planeten. Bare vær klar over, hvad dit mål er, og hjælp dig selv igennem det med en god erstatningsterapi med nikotin, såsom nikotintyggegummi.

Det hjælper dig med at holde fast i din viljestyrke og forblive disciplineret.

  • Martín, F., & Corral, L. P. (2013). Tratamiento farmacológico del tabaquismo. Trastornos Adictivos. https://doi.org/10.1016/s1575-0973(04)70151-8
  • JR, H., JL, P., PW, C., Callahan, R., & Kenny, M. (2004). El mal uso y la dependencia de over-the-counter chicle de nicotina en una muestra de voluntarios. Nicotine & Tobacco Research : Official Journal of the Society for Research on Nicotine and Tobacco. https://doi.org/10.1080/14622200310001656894
  • Oncken, C., Dornelas, E., Greene, J., Sankey, H., Glasmann, A., Feinn, R., & HR, K. (2008). El chicle de nicotina para los fumadores embarazadas: un ensayo controlado aleatorizado. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1097/AOG.0b013e318187e1ec