Hvad skal man gøre ved medicinforgiftning?

16 juli, 2020
Når medicinforgiftning opstår, vil graden af det afhænge af mængden af medicinen, der er blevet indtaget, og personens karaktertræk, blandt andet.
 

Symptomerne og konsekvenserne af medicinforgiftning afhænger af medicinen, men de kan alle være lige farlige. Graden af forgiftning afhænger, blandt andet, af mængden af medicin, der er blevet indtaget, og personens karaktertræk.

Herefter, vil vi se på de forskellige typer af forgiftning sammen med nogle indikationer til at identificere det og de indledende forbehold, man skal følge.

Fem typer af medicinforgiftning

Mand på gulv med piller oplever medicinforgiftning

Der er fem typer af medicinforgiftning baseret på forskellige faktorer, og disse afhænger af:

1. Graden af de kliniske komplikationer

Når det kommer til medicinforgiftning, spænder dets komplikationer fra mild til moderat og seriøs.

2. Hvordan det viser sig

Symptomer på medicinforgiftning kan være øjeblikkelige eller forsinkede, eftersom nogle typer medicin er hurtigvirkende, mens andre manifesterer sig efter et stykke tid.

  • Reversible og irreversible forgiftninger: Når det kommer til reversible forgiftninger, kan en person komme sig, så snart stoffet er ude af kroppen. Skaden kan dog ikke genoprettes i det modsatte tilfælde. Det hele afhænger af det påvirkede organ og dets funktion. Reversible og irreversible symptomer kan opstå samtidig.
 
  • Lokal og systemisk forgiftningLokal forgiftning finder sted, når det giftige stof forårsager skade samme sted, som det kommer i kontakt med kroppen. Der er dog nogle stoffer, som kan påvirke kroppen på en systemtisk og generaliseret måde. I et hvert tilfælde, kan en kombination af begge opstå.

3. Hvornår symptomerne viser sig

Afhængig af tidspunktet, hvor symptomerne opstår, kan vi klassificere forgiftning som følgende:

  • Akut forgiftning: I disse tilfælde, opstår symptomerne indenfor 24 timer og udviklingen kan variere.
  • Subakut forgiftning: Disse lidelser opstår på forskellige niveauer, og derfor opstår symptomerne ikke øjeblikkeligt, men manifesterer sig selv efter flere dage.
  • Kronisk forgiftning: Disse finder sted efter vedvarende eller gentagende indtagelse af et giftigt stof. Det kan blive optaget i små mængder, men ophobe sig i kroppen. Dette er den type af medicinforgiftning, der er sværest at håndtere.

4. Årsagen

I forhold til, hvordan forgiftningen er produceret, kan vi opdele dem i:

  • Frivillig: Disse er intentionelle forgiftninger, såsom selvmord.
  • Tilfældig: Disse finder ret ofte sted, når det kommer til medicin. De er på grund af forkert medicin, overdosis eller interaktion med andre medikamenter eller substanser, såsom alkohol.

Opdag: Hvad bruges opioider til?

5. Hvordan medicinen blev indtaget

Vi kan klassificere forgiftninger ud fra, hvordan de blev indtaget. De kan enten blive indåndet, være gennem huden og slimhinderne eller intravenøst.

Tegn på medicinforgiftning

 
Kvinde med hovedpine tager sig til hoved

  • Svimmelhed og hovedpine er gængse symptomer hos patienter, der er påvirket af medicinforgiftning. Der kan dog også være andre kliniske manifesteringer.
  • Symptomerne på medicinforgiftning vil afhænge af typen af medicin, der er involveret, hvordan det blev indtaget, og personens karaktertræk. Konsekvenserne vil derfor også variere og kan være dødelige i nogle tilfælde.

Symptomerne på medicinforgiftning

Dette er nogle af de første tegn og symptomer, og de kan være gængse og nonspecifikke:

  • Svimmelhed, hovedpine og forvirring.
  • Døsighed og hyperaktivitet eller problemer med at bevæge sig.
  • Hæmmet puls og vejrtrækning.
  • Kvalme og opkast.
  • Ændringer i syn og tale.
  • Diarré og ondt i maven.
  • Forbrændinger og/eller rødme ved læber og mund, sammen med hududslæt i nogle tilfælde.

Hvad skal man gøre, hvis man står over for en medicinforgiftning?

Du skal handle hurtigt og forblive rolig, hvis du mistænker, at en person har fået medicinforgiftning.

Symptomerne på forgiftning kan være noget tid om at dukke op. Hvis du mistænker forgiftning, så vent dog ikke på, at de første symptomer dukker op.

I stedet, er det første, du skal gøre, at ringe til skadestuen øjeblikkeligt. En læge vil svare og du kan forklare situationen, symptomerne og medicinen, samt andre detaljer, de kan have brug for, for at kunne hjælpe dig.

 

Hvis du kender medicinen, som førte til forgiftningen, kan de fortælle dig de første trin, du skal tage. Eller, hvis det er nødvendigt, så vil de fortælle dig, at du har brug for en ambulance.

Samtidig, skal du holde øje med den forgiftede persons luftveje, vejrtrækning og puls. Du må ikke fremtvinge opkast, med mindre der er sundhedspersonale til stede.

Læs også: FDA godkender en ny medicin til forebyggelse af migræne

Konklusion

Når man står over for potentiel medicinforgiftning, kan den førstehjælp, du giver, før en professionel når frem, redde personens liv. Hav i baghovedet, at du altid skal gøre det under rådgivning fra en medicinsk professionel.

 
  • Andrés, Á., Apraez, M., Fernando, M., Calvache, L., Alejandro, A., & Alvarez, Á. (2015). Intoxicación por antidepresivos tricíclicos. Urgentia. Int. Med. Emergencias.
  • Dalmazzo, R. (2009). Intoxicación por ingesta de medicamentos. Revista Medica Clinica Condes.
  • Máiquez Asuero, P., Abadín Delgado, J. A., Jiménez Plata, C., Sánchez Romero, A., & Durán Quintana, J. A. (2003). Intoxicaciones digitálicas sospechadas y confirmadas. Anales de Medicina Interna. https://doi.org/10.4321/s0212-71992003000800003
  • MedlinePlus. Intoxicación. https://medlineplus.gov/spanish/ency/patientinstructions/000718.htm
  • Asociación Española de Pediatría. Intoxicaciones medicamentosas. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/intoxicaciones_medicamentosas.pdf
  • Sociedad Vasco Navarra de Anestesia, Reanimación y Terapia del Dolor. MANEJO DE LA INTOXICACIÓN SISTÉMICA POR ANESTÉSICOS LOCALES. III GUÍA DE LA ASRA 2017. http://www.svnartd.es/publicaciones-y-documentos/manejo-de-la-intoxicacion-sistemica-por-anestesicos-locales-iii-guia-de-la-asra-2017
  • ación Española de Toxicología Clínica. Toxicología Clínica. http://www.fetoc.es/asistencia/Toxicologia_clinica_libro.pdf
  • Anales del Sistema Sanitario de Navarra, versión impresa ISSN 1137-6627. Anales Sis San Navarra vol.26 supl.1 Pamplona 2003. Intoxicaciones medicamentosas (I). Psicofármacos y antiarrítmicos. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272003000200004