Raserianfald hos voksne: Årsager og tips

Lav frustrationstolerance og stress kan være årsager til raserianfald hos voksne. Vi giver dig strategier til at håndtere denne situation her.
Raserianfald hos voksne: Årsager og tips

Sidste ændring: 26 maj, 2022

Hvad er det første, du kommer til at tænke på, når du hører ordene raserianfald eller vredesudbrud? Jeg er sikker på, at du forestiller dig, at det er noget for børn, da raserianfald hos voksne er mere sjældne.

Det har en forklaring: Børns raserianfald henviser til et sammenbrud i deres hjerne under udvikling. Det vil sige, at de strukturer, der gør det muligt for dem at regulere sig selv, endnu ikke er fuldt ud dannet. Derfor er det forventeligt, at de har disse følelsesmæssige udbrud.

Vredesudbrud eller raserianfald hos voksne forekommer dog også, men af andre årsager. Lad os se, hvilke de er.

Vi tror, at du måske også vil nyde at læse denne artikel: 6 teknikker til at kontrollere din vrede

Hvad er raserianfald?

Selvom vi er vant til tanken om raserianfald i børnenes verden, forekommer de også i voksenlivet. I dette tilfælde er det dog en mangel på sociale og følelsesmæssige færdigheder.

Et raserianfald hos voksne er tegn på en manglende evne til at håndtere følelser af frustration eller vrede. Vi reagerer således på en måde, der ikke er hensigtsmæssig i forhold til situationen.

Det vil sige, at det ikke handler om at benægte eller undgå den følelse, vi føler, men om at vide, hvordan vi kanaliserer og udtrykker den, så reaktionen er tilpasset og respekterer andres rettigheder.

Men bortset fra et raserianfalds overdrevne karakter skal vi se lidt længere. Nøglen er at afgøre, hvad det underliggende problem er.

Vred kvinde repræsenterer raserianfald hos voksne

En årsag til vrede hos en voksen kan forekomme, selv om det også forventes, at personen har ressourcerne til at håndtere denne følelse og kanalisere den.

Hvordan er et raserianfald hos voksne?

Det kan opstå på forskellige måder. Blandt de mest almindelige er følgende:

  • Gravstille: Når man bliver konfronteret med en kommentar, hårde ord eller et afslag på en anmodning, er reaktionen absolut tavshed. Der kan gøres forsøg på at tale med personen, men vedkommende svarer ikke, ser væk og ignorerer den anden person fuldstændig.
  • Eksplosion: Personen synes at gå amok. Dette kan endda være ledsaget af fysiske ændringer, f.eks. rødme i ansigtet. Den, der observerer situationen, observerer dramatik og overdrivelse, da raserianfaldet eskalerer hurtigt. I de værste tilfælde kan raserianfaldet eskalere til fornærmelser og fysisk vold mod den anden person eller genstande.
  • Passiv aggressivitet: Nogle gange er personens stil mindre konfrontatorisk, men lige så aggressiv. Så han/hun vælger at komme med visse sårende kommentarer.

Årsagerne til raserianfald hos voksne

Vredesudbrud eller raserianfald hos voksne kan skyldes mange forskellige årsager. Nogle af dem er følgende:

  • Lav frustrationstolerance: Vi kan ikke holde ud, når tingene ikke går eller ikke bliver gjort, som vi ønsker det.
  • Forkert håndtering af følelser: Følelser findes. De er medfødte. Men at reagere på dem kræver, at man lærer at håndtere dem. Mange gange kommer disse udbrud eller eksplosioner af vrede fra at have fortrængt det, du følte, i lang tid.
  • En humørforstyrrelse af større kompleksitet: For eksempel er vrede og frustration almindelige symptomer på depression.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Karakteristika for følelsesmæssigt voldelige forældre

Tips til håndtering af raserianfald hos voksne

Nogle af de strategier, vi kan anvende for at undgå at ende i et raserianfald, er dem, vi vil gennemgå nedenstående. Prøv at anvende dem, hvis du synes, at en persons raserianfald nogle gange kommer ud af kontrol.

Sæt grænser

For at undgå konflikter er det vigtigt at kontrollere, hvad der sker med os, eller hvad der provokerer os i en bestemt situation. Men dråbe for dråbe fyldes glasset op, og den dag kommer, hvor det flyder over. Den dag er dagen for raserianfaldet.

Lær at identificere dine udløsende faktorer

Ikke alle situationer eller kommentarer påvirker os på samme måde. For at hjælpe os med at kontrollere os selv er det vigtigt at finde ud af, hvad det er, der generer os så meget.

Derefter kan vi undgå disse omstændigheder, forberede os på at håndtere dem eller bruge andre strategier, der hjælper os med at reagere på en bedre måde. Hvornår er dette sket for dig før? Det kan være et vejledende spørgsmål.

På samme måde kan man lære at identificere de fysiske symptomer, der ledsager vredesudbruddet. Oplever du spændinger i kroppen, hjertebanken eller sammenbidte tænder? På den måde vil du kunne genkende det tidligere.

Find plads til fritid og afslapning

Det er vigtigt at kunne koble af fra dine forpligtelser og rutiner for at få ro. Et stresset sind er meget mere tilbøjeligt til at opleve vredeseksplosioner.

I mellemtiden handler det at finde rum til at slappe af om at lære at trække vejret for at give en roligere og mindre impulsiv reaktion. Mindfulness og yoga er nogle af de muligheder, der kan hjælpe.

Kvinde går tur udenfor

Søg efter rum, der er behagelige for dig, og udøv aktiviteter, der forbinder dig med dit indre selv, for at undgå raserianfald.

Bed om professionel hjælp til at håndtere raserianfald hos voksne

Nogle gange kræver vredes- og frustrationshåndtering arbejde og guidet ledsagelse, da begge følelser er knyttet til andre oplevelser og minder.

Følelser er en vigtig del af livet

Raserianfald bliver ofte set som nedsættende ting. Vi undervurderer nogle gange årsagen eller det, de udtrykker på en skjult eller utilstrækkelig måde. Måske går det, der sker med os, imod vores sande ønsker. Nogle gange er følelser den eneste måde, hvorpå vi kan lære, hvad vi virkelig ønsker i overensstemmelse med vores udviklingsmæssige ressourcer.

Utvivlsomt er et passende udtryk for følelser en afgørende faktor for en god livskvalitet. Derfor er vi nødt til at lære at lytte til dem og håndtere dem korrekt.

Det kan interessere dig ...
Sådan undgår du vredesudbrud
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan undgår du vredesudbrud

Undgå vredesudbrud med disse råd og teknikker. Hvis du kender tegnene, eller ved, hvad der udløser vreden, kan du lettere håndtere den.



  • Bonet, José, & Suárez-Bagnasco, Mariana (2011). Revisión Breve: Diagnóstico clínico de los ataques de ira y la hostilidad en pacientes con enfermedad coronaria. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XX(3),231-237.[fecha de Consulta 6 de Abril de 2022]. ISSN: 0327-6716. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281922826005
  • Páez, D., Bilbao, M. A., & Javaloy, F. (2008). Del trauma a la felicidad. Los hechos negativos extremos pueden generar creencias positivas y crecimiento personal. Prácticas en psicología positiva, 159-202.
  • García Andrade, Adriana. (2019). Neurociencia de las emociones: la sociedad vista desde el individuo. Una aproximación a la vinculación sociología-neurociencia. Sociológica (México)34(96), 39-71. Recuperado en 07 de abril de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732019000100039&lng=es&tlng=es.
  • Zea Jiménez, Marcela , & Cano Murcia, Sandra Rocío (2012). Manejar las emociones, factor importante en el mejoramiento de la calidad de vida. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(1),58-67.[fecha de Consulta 6 de Abril de 2022]. ISSN: 2145-549X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751763003