5 nyttige måder at håndtere depression på

Ukontrolleret depression kan påvirke en persons livskvalitet betydeligt. Derfor er det godt at være opmærksom på nogle vaner og strategier, der kan hjælpe folk med at håndtere depression og dens symptomer.
5 nyttige måder at håndtere depression på

Sidste ændring: 13 maj, 2022

Der findes en lang række behandlinger til at hjælpe med at håndtere depression. Den valgte behandling kan dog variere alt efter sygdommens sværhedsgrad og eventuelle underliggende problemer. Så hvad kan man gøre for at lette håndteringen af symptomerne?

I dag har folk mulighed for at håndtere deres symptomer med en kombination af medicin, psykologiske terapier og livsstilsændringer. Desuden findes der komplementære terapier, som også har positive virkninger.

I denne artikel vil vi beskrive fem nyttige måder at håndtere depression på.

Hvad er depression?

Før vi taler om, hvordan man håndterer depression, bør vi definere, hvad depression præcist er. Depression er klassificeret som en humørforstyrrelse, hvis vigtigste kendetegn er langvarige følelser af tristhed. Disse følelser ledsages af andre symptomer, herunder tab af interesse for daglige aktiviteter, manglende appetit, håbløshed osv.

Ifølge Anxiety and Depression Association of America påvirker denne psykiske sygdom ca. 15 millioner amerikanere om året. Det mest bekymrende er, at mange nedtoner symptomerne og er tilbageholdende med at søge den hjælp, de har brug for. Resultatet er, at nogle tilfælde har fatale konsekvenser.

Denne sygdom kan udvikle sig forskelligt hos hvert enkelt individ. Generelt har den dog en tendens til at forstyrre en persons arbejde og sociale relationer. Desuden indebærer den koncentrationsvanskeligheder, søvnforstyrrelser og nogle kroniske sygdomme.

Du vil måske også gerne læse: Egenskaber ved sertralin; et antidepressiva

Sådan håndterer du depression: Nogle strategier, der kan være nyttige

For at håndtere depression er det vigtigt at få en korrekt diagnose. Jo hurtigere diagnosen finder sted, jo større er mulighederne for en vellykket behandling.

Efter at have gennemgået de relevante undersøgelser kan følgende strategier anvendes til at kontrollere symptomerne:

1. Motionér regelmæssigt

Kvinde gør sig klar til at motionere for at håndtere depression
Sport og motion forbedrer humør og velvære, både fysisk og mentalt.

Fysisk motion er en af de bedste vaner til at fremme mental sundhed. Faktisk tyder data fra Mayo Clinic på, at denne type aktiviteter kan bidrage væsentligt til behandling og forebyggelse af depression.

Det skyldes, at fysisk aktivitet fremmer udskillelsen af endorfiner, kemiske stoffer, der fremmer velvære. Det har også en beroligende effekt og minimerer tilstedeværelsen af kemikalier i immunsystemet, som forværrer depression.

Nogle af de aktiviteter, som eksperter anbefaler, er følgende:
  • Yoga eller Tai chi.
  • Pilates-øvelser.
  • Gymnastik.
  • Kickboxing.
  • Cykling.
  • Svømning.

2. Opbyg stærke relationer, så du kan håndtere depression

Patienter med denne lidelse har brug for konstant støtte. Derfor bør en del af en persons plan til håndtering af depression omfatte opbygning af stærke interpersonelle relationer.

Kvalitetstid med en elsket person eller en nær ven kan hjælpe dig med at klare dine tanker og reducere tristhed.

3. Sov godt

Kvinde sover fredeligt
Manglende hvile giver en nedadgående spiral af stress og søvnløshed.

Symptomerne på depression kan forstyrre kvaliteten af en persons søvn. Manglende søvn kan imidlertid gøre det vanskeligt at behandle og håndtere depression. Faktisk er personer, der lider af søvnløshed, op til 10 gange mere tilbøjelige til at lide af depression i forhold til dem, der sover godt.

Derfor er det bedst at vedtage foranstaltninger, der hjælper med at invitere kroppen til at hvile, selv om det er svært. F.eks:

  • Sørg for, at dit værelse har en behagelig temperatur.
  • Tag afstand fra distraktioner som mobiltelefoner, computere og tv-apparater.
  • Meditér, før du går i seng.
  • Sørg for, at din seng er ren og behagelig.
  • Undgå at indtage alkoholholdige drikkevarer og koffein.

4. Følg en sund kost for at håndtere depression

Der er ikke noget endegyldigt bevis for sammenhængen mellem visse fødevarer og forekomsten af at lide af depression. Mange undersøgelser har dogopdaget en forbindelse mellem ernæring og hjerneprocesser, der er med til at kontrollere denne lidelse.

Derfor indebærer en del af behandlingen af depression at udvikle bedre ernæringsvaner som f.eks:
  • Indtag en afbalanceret kost med magre proteiner, frugt, grøntsager og sunde fedtstoffer.
  • Begræns dit indtag af sukker, mættede fedtstoffer og forarbejdede fødevarer.
  • Øg mængden af omega 3 i din kost. Denne fedtsyre findes i fødevarer som fed fisk, nødder og visse frø.
  • Drik rigelige mængder vand og sunde væsker. Faktisk kan nogle typer te med urter og krydderier hjælpe.

5. Massage til at håndtere depression

Kvinde får massage for at håndtere depression
Massage er gavnlig, når det gælder afslapning og bekæmpelse af træthed.

Som det sidste er der blandt de mange alternative terapier, der kan hjælpe dig med at håndtere depression, en særlig populær terapi. Massageterapi er ikke en metode til at helbrede depression, men den kan hjælpe med at lindre mange af de tilhørende fysiske symptomer.

Anvendelse af terapeutisk massage reducerer stivhed, muskelsmerter og træthed. Desuden bidrager det hos mange patienter også til at forbedre deres søvnkvalitet. For at opnå større fordele kan terapeuterne bruge æteriske olier med antidepressive egenskaber.

Lider du eller en, du holder af, af depression?

Tøv ikke med at prøve rådene i denne artikel. I betragtning af kompleksiteten af denne lidelse er det naturligvis meget vigtigt at søge hjælp hos en professionel.

This might interest you...
6 midler til at håndtere depression
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
6 midler til at håndtere depression

Depression er en følelsesmæssig lidelse, der kan have forskellige virkninger på din mentale og fysiske sundhed. Læs hvordan du kan håndtere depress...