Hvilke risici er der ved blanding af visse fødevarer?

Det er almindeligt at kombinere fødevarer, når vi tilbereder vores daglige kost, men vi skal overveje virkningerne af at blande visse fødevarer. I denne artikel fortæller vi dig alt om, hvad du skal være opmærksom på!
Hvilke risici er der ved blanding af visse fødevarer?

Sidste ændring: 24 september, 2021

Blanding af visse fødevarer kan have negative konsekvenser for fordøjelsesprocessen. Visse stoffer er i stand til at forstyrre optagelsen af næringsstoffer, f.eks. vitaminer og mineraler.

Derfor resulterer en dårlig kombination af produkter i spild af deres egenskaber eller i en reduktion af fordøjelsestransittens hastighed, hvilket ender med at forårsage ubehag i maven.

Lad os se på nogle grundlæggende retningslinjer.

Vær forsigtig med fibre ved blanding af visse fødevarer

Fibre er et vigtigt stof for kroppen. Det reducerer risikoen for problemer med tarmtransit og sandsynligheden for at udvikle komplekse sygdomme på lang sigt, som det fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Open Access Makedonisk Journal of Medical Sciences.

Det kan dog være en ulempe, når det gælder optagelsen af visse mineraler, f.eks. jern. Desuden blokerer det delvist for glukosepassagen gennem tarmepitelet.

Sidstnævnte er for det meste en god nyhed, da det reducerer kulhydraternes indvirkning på helbredet og serumglykæmien. For en atlet, der søger en ekstra tilførsel af energi, er det dog en interaktion, som vedkommende bør tage hensyn til.

Fødevarer, der indeholder fiber

Tanniner bør ikke blandes med hvilken som helst fødevare

Tanniner, der findes i druer, har mange antioxidant egenskaber. Indtag af dem er positivt forbundet med en reduktion af risikoen for hjerte-kar-sygdomme, som det fremgår af en artikel offentliggjort i tidsskriftet Phytoterapi Rsearch.

Alt, hvad der glimter, er dog ikke guld. Tanniner blokerer delvist for optagelsen af visse mineraler som f.eks. jern og calcium. Dette er en af grundene til, at det ikke er en god idé at kombinere vin og mejeriprodukter. Blanding af begge fødevarer kan give fordøjelsesproblemer på grund af dannelsen af kalciumsalte i fordøjelseskanalen.

På samme måde kan andre stoffer påvirke optagelsen af næringsstoffer. Fytinsyre i visse nødder og bælgfrugter er et godt bevis herpå. For at afhjælpe disse stoffers negative virkninger på optagelsen af jern og calcium bør man dog øge sit indtag af C- og D-vitamin.

Teorier om blanding af visse fødevarer og stofskiftet

For nogle år siden blev en række adskillende diæter populære, som er kendetegnet ved, at man ikke blander fødevarer fra forskellige fødevaregrupper. Denne type kostplan var baseret på at spise hvert enkelt makronæringsstof separat.

Den underliggende teori gik ud på, at kombinationen af dem bremsede stofskiftet og hindrede fordøjelsen. Sandheden er, at der ikke er noget videnskabeligt bevis for, at det er tilfældet.

Ifølge eksperter er det bedst at spise en varieret og afbalanceret kost, hvor man kombinerer fødevarer fra forskellige fødevaregrupper ved hvert måltid. Hvis man adskiller produkter, går man ikke blot glip af sundhedsmæssige fordele, men det kan også føre til, at der opstår visse ernæringsmæssige mangler.

Sådanne diæter havde dog et positivt aspekt. De havde en tendens til at modvirke indtaget af forarbejdede produkter til fordel for et øget forbruget af friske fødevarer. Denne retningslinje er til gavn for kroppen, da indtaget af transfedt, simpelt sukker og tilsætningsstoffer reduceres.

Sukkerrigt morgenmad og dåsemad

Du er måske også interesseret i: 5 konsekvenser af overdrevet indtag af ultraforarbejdede fødevarer

En varieret kost er bedst for dit helbred

Bortset fra i særlige tilfælde, som f.eks. vin og mejeriprodukter, er kombination af fødevarer normalt ikke forbundet med sundhedsrisici. Selv om det er sandt, at for store doser fibre forårsager ubehag i tarmene og et nedsat optag af visse næringsstoffer, giver dette stof ikke problemer, når det indtages på en kontrolleret måde.

Der findes visse stoffer i visse fødevarer, der er kendt som antinæringsstoffer. Tanniner eller fytinsyre er et godt bevis herpå. Disse forbindelser blokerer delvist for optagelsen af mineraler på tarmniveau.

Det er dog et problem, der kan afhjælpes ved at øge mængden af C- og D-vitaminer i kosten. Dette øger biotilgængeligheden af henholdsvis jern og calcium og reducerer risikoen for mangel.

Afslutningsvis anbefales det ikke at følge en ekstrem diæt. Sådanne kostplaner anses for at være ubalancerede og kan give problemer på mellemlang og lang sigt.

Det kan interessere dig ...
Disse tre fødevarer skal undgås denne sommer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Disse tre fødevarer skal undgås denne sommer

Denne række fødevarer skal undgås denne sommer, da de indebærer nogle mikrobiologiske risici. Lær, hvordan du undgår problemer!



  • Masrul M., Nindrea RD., Dietary fibre protective against colorectal cancer patients in asia: a meta analysis. Open Acess Maced J Med Sci, 2019. 7 (10): 1723-1727.
  • Durazzo A., Lucarini M., Souto EB., Cicala C., et al., Polyphenols: a concise overview on the chemistry occurrence, and human health. Phytother Res, 2019. 33 (9): 2221-2243.